در حال بارگذاری ...
  • اعلام مواضع آستان قدس درباره طرح ویژه محدوده پیرامون حرم امام رضا (ع)

    حفظ شأن حریم حرم مطهر رضوی ، هویت زیارتی و معنوی شهر ، توجه به اقتضائات حرم مطهر رضوی ، رعایت و توجه ویژه به تذکرات رهبر معظم انقلاب (مدظله العالی) در سال ۱۳۸۶ ، تسهیل زیارت و رعایت کرامت و رضایت زائر و ارتقاء کیفیت زیارت ، از مهم‌ترین محورهای مورد نظر آستان قدس در این نامه است .

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، آستان قدس رضوی با ارسال نامه‌ای به وزیر راه و شهرسازی ، اصول و مواضع خود را در خصوص طرح ویژه محدوده پیرامون حرم مطهر امام رضا(ع) اعلام کرد .

    شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در ادامه اقدامات سال‌های گذشته در مورد بازنگری طرح و فرایندهای جاری در محدوده پیرامون حرم مطهر امام رضا(ع) ، طی مصوبه‌ای در تاریخ ۱۹ مردادماه سال جاری ، مقرر کرد که بنابر شأن و جایگاه شهر مشهد و بافت شهری پیرامونحرم مطهر امام رضا(ع) ، به‌عنوان یکی ازکانون‌های مهم مذهبی و فرهنگی جهان اسلام و تشیع و مقیاس ملی و فراملی آن ، طرح ویژه‌ای برای این محدوده ، با تاکید بر رعایت دقیق تذکرات مقام معظم رهبری در مورد محدوده پیرامون حرم مطهر در سال ۱۳۸۶ و بند نهم سیاست‌های کلی نظام در حوزه شهرسازی، با توجه به کلیه جوانب اجتماعی ، اقتصادی ، تاریخی ، حقوقی و ایجاد زمینه‌های حضور و اسکان طیف متنوع زائران در محدوده و صیانت از حقوق مجاوران ، تهیه شود .

    آستان قدس رضوی ، به‌عنوان یکی از ارکان موثر در صیانت از هویت معنوی و تاریخی مجموعه حرم مطهر و بافت شهری پیرامون آن ، طی مکاتبه‌ای در تاریخ ۱۸ شهریورماه سال جاری با وزیر راه و شهرسازی ، ضمن تاکید بر مشارکت فعالانه و روشمند در فرایندهای تصمیم‌سازی درباره مقدرات بافت مذکور ، اعلام کرد ، اجرای این طرح سترگ را بر خود فرض می‌داند ، اصول و مواضع اساسی خود را در تهیه طرح ویژه محدوده پیرامون مطهر اعلام کرد .

    حفظ شأن حریم حرم مطهر رضوی ، هویت زیارتی و معنوی شهر ، توجه به اقتضائات حرم مطهر رضوی ، رعایت و توجه ویژه به تذکرات رهبر معظم انقلاب (مدظله العالی) در سال ۱۳۸۶ ، تسهیل زیارت و رعایت کرامت و رضایت زائر و ارتقاء کیفیت زیارت ، از مهم‌ترین محورهای مورد نظر آستان قدس در این نامه است .

    همچنین در بخشی دیگر از این مکاتبه به تقدم هویت بر انتفاع ، ضرورت تعدیل تجاری‌سازی در محدوده پیرامون حرم مطهر ، تثبیت حضور مجاوران ، ارتقاء کارکرد سکونت دائم در اطراف حرم وحفظ کانون‌های هویتی و میراث فرهنگی اشاره شده است .

    بنابر دغدغه اصلی آستان قدس رضوی در رعایت کرامت زائر و ارتقاء کیفیت زیارت ، در این مکاتبه بر ضرورت برنامه‌ریزی برای سکونت طبقات مختلف اجتماعی زائران با تاکید و توجه ویژه به زائران طبقه متوسط و مستضعف ، تامین خدمات موردنیاز زائران در تهیه طرح ، همچنین ایجاد زمینه‌های آرامش و معنویت زائران به‌ویژه در مسیرهای تشرف به حرم مطهر ، تاکید شده است .




    مطالب مرتبط

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، سرپرست معاونت معماری و شهرسازی در مکاتبه با استاندار تهران از موافقت شورای‌عالی شهرسازی و معماری با مصوبه‌های کمیسیون ...

    |

    احمد نیکخواه نائینی دارای مدرک کارشناسی ارشد معماری از دانشگاه علم و صنعت است و از سال ۱۳۸۸ در معاونت معماری و شهرسازی مشغول به خدمت بوده است . وی همچنین در دولت های یازدهم و دوازدهم و در ابتدای دولت سیزدهم در سمت مدیرکل دبیرخانه شورای عالی شهرسازی و معماری فعالیت داشته است .

    |

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در مکاتبه با استاندار اصفهان از موافقت مشروط شورا با الحاق حدود ۸۰ هکتار اراضی ...

    |

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ،‌ دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در مکاتبه با شهردار و رییس شورای شهر تهران مصوبه شورا را با موضوع مکانیابی و ...

    |

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در مکاتبه با شهردار و رییس شورای شهر تهران ، مصوبه مکان‌یابی و ضوابط و مقررات ساخت ...

    |

    نظرات کاربران