در حال بارگذاری ...
  • اقدام مشترک برای پیوند اقدام‌های کالبدی و اجتماعی محله مرادآباد چابهار

    محله مرادآباد چابهار یکی از محلات پیشگام و در اولویت اقدام‌های توانمندسازی و ساماندهی سکونتگاه‌های غیررسمی به شمار می‌رود . به همین منظور ساکنان بخشی از محدوده‌ای که وضعیت سکونت نامناسب دارند ، تا ساخته شدن خانه‌های جدید اسکان موقت داده شده‌اند .

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، جلسه‌ بررسی مشکلات و مسایل محله حاشیه‌نشین مرادآباد چابهار با حضور حبیب خراسانی معاون شرکت بازآفرینی شهری ایران ، رضا محبوبی معاون سازمان امور اجتماعی وزارت کشور و مسوولان سازمان بسیج کشور برگزار شد .

    در این جلسه حبیب خراسانی معاون ساماندهی و بازآفرینی شهری شرکت بازآفرینی شهری ایران بر انجام اقدام مشترک تمام گروه‌های مرتبط جهت ساماندهی معضلات محله مرادآباد تاکید کرد و گفت : برای اولین بار می خواهیم با همکاری همه سازمان‌ها یک محله را به سقف سرانه‌ای نزدیک کنیم و برای نخستین بار تجربه اقدام مشترک برای حل معضلات یک محله را خواهیم داشت.

    در این جلسه جهانبخش نماینده سازمان بسیج نیز توضیحاتی در خصوص محلات هدف چابهار و اقدام‌های انجام گرفته دراین محلات ارایه کرد و گفت : در حاشیه چابهار ۱۶ محله داریم که درگیر آسیب های اجتماعی و حاشیه نشینی هستند. در مجموع ۶۴ درصد وسعت شهرستان را حاشیه‌نشینان تشکیل می دهند . به منظور پیشبرد سریع کار ، کارگروهی ۱۴ نفره متشکل از سازمان‌های ذیربط شکل تشکیل شده است .

    خراسانی در حاشیه جلسه توضیحات بیشتری در این‌باره ارایه کرد و گفت : محله مرادآباد چابهار یکی از محلات پیشگام و در اولویت اقدام‌های توانمندسازی و ساماندهی سکونتگاه‌های غیررسمی به شمار می‌رود . به همین منظور ساکنان بخشی از محدوده‌ای که وضعیت سکونت نامناسب دارند ، تا ساخته شدن خانه‌های جدید اسکان موقت داده شده‌اند .

    او با بیان این که برای ساکنان این محلات چند گروه برنامه داریم ، تصریح کرد : یک بخش از این برنامه‌ها مربوط به فعالیت‌های اجتماعی و برنامه‌ریزی برای توسعه اقتصاد است . هدف از برگزاری جلسه این است که بتوانیم در حوزه اجتماعی با نهادها و سازمان‌های مرتبط برای اجرای کار به یک توافق برسیم .

    معاون شرکت بازآفرینی شهری با بیان این که تا کنون برسر چند موضوع به توافق رسیده‌ایم ، توضیح داد : اول این که اقدام‌های اجتماعی به محدوده و مکان خاص وصل شود که منظور محلات است . مورد دیگر این بود که باید حمایت‌های نهادی و چهارچوب‌های حمایتگر نهادی و سیاسی را فراهم کنیم . همچنین باید برنامه را به شکل جامع ببینیم که همه ابعاد کالبدی ، اقتصادی ، محیط زیستی و اجتماعی را در برگیرد . به همین منظور در مرادآباد یک برنامه اجتماعی تعریف کردیم که بتواند به نوعی نیازهای اجتماعی و اقدام‌های کالبدی را به یکدیگر ربط دهد .

    خراسانی با اشاره به این که جلسه امروز با حضور نمایندگان حوزه اجتماعی سازمان بسیج و سازمان اجتماعی کشور برگزار شد، تصریح کرد : در این جلسه مقرر شد، برنامه اقدام مشترک اجتماعی تهیه شود، همچنین دفتر تسهیلگری به عنوان محور و مسوول هماهنگ کننده دستگاه‌ها انتخاب شد . علاوه بر این قرار شد با بودجه سازمان اجتماعی ، برنامه‌های اجتماعی مرادآباد به روزرسانی شود و یک ارزیابی سریع از طرح معماری ساخت مسکن در محدوده مرادآباد انجام شود .

    همچنین در این جلسه قرار شد دفاتر تسهیلگری بعد از شناسایی مشکلات ، راه حل آن را به مقام‌های بالاتر ارایه کنند و برنامه‌ریزی از سطوح پایین مدیریتی و با مشورت بزرگان محل شکل گیرد و بعد به مقامات بالاتر ارایه شود ، در واقع برنامه از بالا به پایین دیکته نمی شود .

    علاوه بر این مقرر شد هر ماه جلسه‌ای با حضور نمایندگان محلی و مسوولان سازمان‌ها به منظور ارزیابی چگونگی روند فعالیت‌ها برگزار و صورتجلسه آن برای شرکت بازآفرینی شهری ایران ارسال شود.

    معاون ساماندهی و بازآفرینی شهری شرکت بازآفرینی شهری ایران ادامه داد : چنانچه دستگاه‌ها بخواهند صرف نظر از وظیفه ذاتی خودشان اقدام و مداخله اجتماعی انجام دهند، این کار ذیل چتر برنامه مشترک و سه کارگروه ستاد بازآفرینی شهرستان چابهار به ریاست فرماندار و دبیری شهردار انجام می شود و دفتر تسهیلگری، برنامه این کارگروه‌ها را هماهنگ می کند. کارگروه‌ها شامل حوزه توانمندسازی اجتماعی، توانمندسازی اقتصادی و امور عمرانی و زیر بنایی هستند .




    مطالب مرتبط

    جهش چشمگیر میزان نوسازی مردمی مسکن نسبت به سنوات گذشته و پیشبرد پروژه‌های مختلف محرومیت‌زدایی شامل مدارس ، درمانگاه‌ها و کتابخانه‌ها در بافت‌های فرسوده و به ویژه در سکونتگاه‌های غیررسمی از جمله این اقدامات مهم محسوب می‌شود .

    |

    وزیر راه و شهرسازی همواره بر همکاری با شهرداری‌ها تاکید دارد و از شهرداری‌ها به عنوان شرکای راهبردی وزارت راه و شهرسازی یاد می‌کند . در دولت سیزدهم همکاری و ارتباط تنگاتنگی بین شرکت بازآفرینی شهری ایران و شهرداری‌های سراسر کشور به وجود آمد و در این دوره شهرداری‌ها با ...

    |

    شرکت بازآفرینی شهری ایران با اتکا به تجارب دهه‌های گذشته و در یک تعامل سازنده با وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نسبت به تدوین این سند اقدام کرد که مراتب آن پس از طی جلسات کارشناسی با دفاتر تخصصی معاونت معماری و شهرسازی وزارت متبوع در قالب «مجموعه راهکارهای تشویقی ...

    |

    اجرای مصوبه تامین مالی مرمت و مقاوم سازی واحدهای مسکونی در بافت‌های تاریخی نیازمند ضوابط شهرسازانه‌ای بود تا کار را تسهیل کند و مصوبه راهکارهای تشویقی با هدف تقویت سکونت در بافت‌های تاریخی - فرهنگی کشور که در پنجمین جلسه شورای عالی شهرسازی و معماری ایران در سال جاری به ...

    |

    در دولت سیزدهم در حوزه محرومیت‌زدایی و تأمین خدمات زیربنایی و روبنایی بیش از ۳ هزار کیلومتر معابر خاکی محلات کمتر برخوردار سکونتگاه‌های غیررسمی و بافت‌های فرسوده در ۵۳۰ شهر با تأمین قیر رایگان آسفالت شد .

    |

    نظرات کاربران