در حال بارگذاری ...
  • مبحث ١٩ مقررات ملى و کنترل ساختمان جزو پیشروترین مباحث ساختمانى

    چنانچه مصرف انرژی با این شیوه ادامه یابد در سال ۱۴۲۰ شاهد میزان روزانه مصرف گاز به مقدار ۵۰۰ میلیون مترمکعب خواهیم بود و به همین دلیل ضرورت دارد تا هرچه سریعتر نسبت به کاهش مصرف انرژی در ساختمان و سایر حوزه ها اقدام لازم انجام بگیرد .

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، رییس مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازى مبحث ١٩ مقررات ملى و کنترل ساختمان را از پیشروترین مباحث در حوزه ساختمان برشمرد و اهداف راه‌‌اندازى سامانه پایش را اعلام کرد .

    شکرچی زاده در مراسم رونمایى از سامانه پایش اطلاعات انرژى در ساختمان ، ضمن معرفى ویژگى‌‌‌هاى سامانه ، گفت : در کشورمان متاسفانه کارنامه قابل‌‌قبولى براى مصرف انرژى وجود ندارد . در عین حال چشم‌اندازهاى روشنى نیز وجود ندارد . به همین دلیل ضرورت دارد تا در بخش ساختمان ، برنامه‌‌های کاهش مصرف انرژى تدوین و تهیه شود . یک‌‌ششم یارانه انرژى در دنیا را امروزه ایران ، پرداخت مى‌کند که حدود ١٧ درصد است. این در حالی است که جمعیت ایران یک درصد جمعیت دنیاست . در عین حال مصرف بالاى انرژى از سوى پردرآمدها انجام می‌شود که این روند باید اصلاح شود .

    شکرچی‌زاده ضمن تاکید بر این مطلب که ازران بودن انرژی سبب کاهش انگیزه بخش خصوصی است ، یادآور شد : چنانچه مصرف انرژی با این شیوه ادامه یابد در سال ۱۴۲۰ شاهد میزان روزانه مصرف گاز به مقدار ۵۰۰ میلیون مترمکعب خواهیم بود و به همین دلیل ضرورت دارد تا هرچه سریعتر نسبت به کاهش مصرف انرژی در ساختمان و سایر حوزه ها اقدام لازم انجام بگیرد . ایران خود یکی از تولیدکنندگان بزرگ گاز در کشور است و باید پیگیری‌‌‌های لازم در خصوص کاهش مصرف انرژی انجام شود .

    وی تصریح کرد : از سال ۷۸ بخش طراحی انرژی در مرکز تحقیقات تشکیل شد و در طول سال‌‌های گذشته شاهد بودیم که هم در بخش طراحی و هم مصرف انرژی اقدامات موثری در مرکز تحقیقات انجام شده است . این اقدامات در حوزه انرژی و کاهش مصرف انرژی با انجام ویرایش ها انجام شد . در خصوص مبحث ۱۹ مقررات ملی و کنترل ساختمان٫ کاهش مصرف انرژی در ساختمان ها ، ویرایش چهارم انجام شد که هفته های گذشته با موافقت وزیر راه و شهرسازی تصویب و ابلاغ شد .

    شکرچی‌زاده بخشی دیگر از اقدامات مرکز تحقیقات را در خصوص کاهش مصرف انرژی ، آموزش و استفاده از ظرفیت مشاوران عنوان کرد و توضیح داد : سامانه پایش اطلاعات مصرف انرژی الگوهای مصرف ساختمان ها را ارزیابی می کند و ساختمان‌هایی که الگوی مصرف انرژی نامناسبی دارند شناسایی خواهند شد . راهنمایی لازم برای شرکت ها انجام شده که امید است بیشترین پتانسیل مصرف صرفه جویی تهیه شود .

    رئیس مرکز تحقیقات راه مسکن و شهرسازی تصریح کرد : مقررات و آیین‌نامه ها باید انطباق بیشتری با واقعیت و موارد اجرایی داشته باشند و باید امکان تهیه اطلاعات تفکیک شده برای ساختمان ها از طریق منابع کافی ایجاد شود . الگوی ملی ساختمان های سبز در حال تدوین نهایی است و سامانه پایش انرژی اطلاعات ساختمان با نظر مساعد معاونت مسکن و ساختمان ، با همراهی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و برنامه توسعه عمران ملل متحد در ایران تهیه و تدوین شد که امروز مراسم رونمایی و بهره برداری از این سامانه انجام شد .




    مطالب مرتبط

    هر یک از دوره‌ها در ۵ روز و حدود ۴۰ ساعت برای مهندسان برگزار شد و دارای آزمون‌های نهایی در دو مرحله نیز بود . این دوره‌ها در سال جاری نیز با استفاده از تجربیات قبلی تقویت و برگزار خواهد شد .

    |

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، محمدمهدی حیدری رئیس مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی در نشست خبری به تشریح وضعیت پهنه های انتخابی نهضت ملی مسکن پرداخت ...

    |

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، رئیس مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی با بیان اینکه اینکه مقاومت ساختمانی ۱۴۰۰ ساختمان بلند در تهران ارزیابی شد ، از احداث ...

    |

    نظرات کاربران