در حال بارگذاری ...
  • ضرورت تدوین راهکارهای جلوگیری از هدررفت سرمایه‎ های ملی در ساختمان

    در صنعت ساختمان ، استاندارد نقشی بسزایی دارد . چرا که از عوامل بسیار مهم در عمر ساختمان را باید در استفاده از مصالح مرغوب و استاندارد دانست .

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، عضو شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور با تاکید بر اینکه نظام جامع تضمین کیفیت ساختمان باید توسعه یاید ، گفت : باید توسعه ارزش‌ها در مهندسی ساخت‌وساز بیش از قبل مدنظر قرار گیرد .

    طاهره نصر در خصوص اهمیت استاندارد و انطباق ساخت و ساز در کشور با استانداردهای روز دنیا ، گفت : استاندارد نظمی است مبتنی بر نتایج ثابت علوم ، فنون و تجربه های بشری که به صورت قواعد ، مقررات و نظام هایی به منظور ایجاد هماهنگی و وحدت رویه ، افزایش میزان تفاهم ، تسهیل ارتباطات ، توسعه صنعت ، صرفه جویی در اقتصاد ملّی و حفظ سلامت و ایمنی عمومی به کار می رود . بنابراین استاندارد از پایه های علم و فن آوری است که در پیشرفت صنعت و اقتصاد حائز اهمیت است .

    عضو شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور در خصوص اهمیت استانداردسازی در ساخت و ساز ، توضیح داد : در صنعت ساختمان ، استاندارد نقشی بسزایی دارد . چرا که از عوامل بسیار مهم در عمر ساختمان را باید در استفاده از مصالح مرغوب و استاندارد دانست .

    عضو هیات علمی دانشگاه آزاد شیراز با اشاره به اینکه سالانه بیش از ۳۰ درصد از درآمد سرانه ملّی کشور صرف ساخت و ساز و تأمین مسکن می‌شود و این در حالی است که عمر مفید ساختمان در ایران کمتر از۴۰ یا ۵۰ سال است ، توضیح داد : تفاوت پایین بودن عمر ساختمان‌ها در ایران و بالا بودن عمر ساختمان‌ها در کشورهای توسعه یافته، مسأله ای بسیار مهم است که نشانگر هدررفت سرمایه ملّی در بخش ساختمان است .

    نصر با یادآوری این مطلب که یکی از اهداف مهم حوزه مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی که مسئولان همواره به آن اشاره کرده‌اند توجه به کیفی‌سازی و توسعه نظام جامع تضمین کیفیت ساختمان است ، گفت : باید توسعه ارزش‌ها در مهندسی ساخت‌وساز بیش از قبل مدنظر قرار گیرد . بی شک توجه به استانداردهای تدوین و استخراج مؤلفه‌های ارزشی در ساخت و ساز ، تقویت نگاه ملّی در موضوع مدیریت انرژی و صرفه جویی با توجه به استانداردها و آیین‌نامه های مرتبط ، نظام بیمه کیفیت ساختمان نوساز و نیز تدوین برنامه برای استانداردسازی ، برنامه‌ریزی برای مدل‌سازی اطلاعات ساختمان ، تهیه و تولید مصالح استاندارد و اجرای استاندارد ساختمان و توجه به مسایل زیست محیطی در زمینه توسعه مهندسی ساختمان و حتی توجه به سازنده ذیصلاح برای ساخت و ساز باید مدنظر باشد .

    وی خاطرنشان کرد : در قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان و نیز در مباحث مختلف مقررات ملّی ساختمان بر کیفیت ساخت تأکید شده است . بنابراین باید با گسترش بستر قانونی، استانداردسازی و توجه به مقوله «استاندارد» بیش از قبل مدنظر قرار گیرد .




    مطالب مرتبط

    مطالعات انجام شده نشان‌می‌دهد به‌ازای هر ۶۹.۷ مترمربع مسکن که ساخته می‌شود ، یک شغل در کشور ایجاد می‌شود . علاوه بر این ، حدود ۴۰ درصد انرژی کشور هم در حوزه ساختمان و مسکن مصرف می‌شود و این موضوع با توجه به هدف‌گذاری انجام شده تمرکز سرمایه‌گذاری در این بخش را هم مضاعف ...

    |

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران در نشست مشترک با مدیرکل توسعه مهندسی ساختمان پیشنهاد داد تا به منظور شتاب بخشی به ساخت و ...

    |

    با تعامل انجام شده زمان بررسی نقشه های مربوط به بافت فرسوده را از ۶۵ روز به ۳۵ روز رسانده و مقرر است این زمان به کمتر از یک ماه برسد .

    |

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، محمد مهدی حیدری از اتمام ارزیابی ایمنی ۳۴۰۰ ساختمان مهم و بلند مرتبه در شهر تهران طی دولت سیزدهم خبر داد و گفت : از مجموع ...

    |

    میزان قابل‌توجهی از واحدهای مسکونی ما در شهر تهران را بافت فرسوده تشکیل می‌دهد . نوسازی بافت فرسوده می‌تواند حل مشکلات اجتماعی و فرهنگی را نیز در پی داشته باشد .

    |

    نظرات کاربران