ضرورت تغییر پارادایم و فرهنگ قیر در کشور
![ضرورت تغییر پارادایم و فرهنگ قیر در کشور](./cache/3/attach/202010/124522_2264746936_320_200.jpg)
در مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی به مقوله مدیریت داراییها بسیار نیازمندیم و محدودیتهای مالی ، افزایش قیمتها ، کمبود منابع و گرانتر شدن نگهداری از راهها به ما حکم میکند که از روشهای علمیتر استفاده کنیم . زمانی ۲۰ تا ۲۵ میلیون تن آسفالت در جادههای کشور اجرا میکردیم ، اما امروز این میزان بهدلیل محدودیتهایی ذکرشده به مراتب کاهش یافته است .
به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، رئیس مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی بر ضرورت تغییر پارادایم و فرهنگ قیر در کشور تاکید کرد و گفت : در انتظار ابلاغ نقشه طبقهبندی عملکردی قیر توسط سازمان برنامه و بودجه هستیم .
محمد شکرچیزاده در آیین آغازین دوازدهمین همایش ملی و نمایشگاه قیر، آسفالت و ماشینآلات با قدردانی از تلاشهای انجامشده برای برگزاری این دوره و گرامیداشت یاد بنیانگذاران همایش ملی قیر ، آسفالت و ماشینآلات ، گفت : اقداماتی نظیر راهاندازی سامانه مدیریت روسازی﴿PMS﴾ که از چندسال گذشته در مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی شکل گرفته است ، با همکاری آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک ، میسر شده و پیش رفته است ؛ امروز نیز همکاری مرکز تحقیقات و آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک بهقوت خود باقی است و امیدواریم با روی کار آمدن مدیرعامل جدید ، بتوانیم این همکاریها را موثرتر پیش ببریم .
او افزود : در مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی به مقوله مدیریت داراییها بسیار نیازمندیم و محدودیتهای مالی ، افزایش قیمتها ، کمبود منابع و گرانتر شدن نگهداری از راهها به ما حکم میکند که از روشهای علمیتر استفاده کنیم . زمانی ۲۰ تا ۲۵ میلیون تن آسفالت در جادههای کشور اجرا میکردیم ، اما امروز این میزان بهدلیل محدودیتهایی ذکرشده به مراتب کاهش یافته است . بنابراین وقتی با محدودیت منابع روبروییم ، رفتن به سمت روشهای عالمانه و کارشناسانه بسیار موثر خواهد بود .
او گفت : همراهی دستگاههایی مانند ، سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای و شرکت ساخت زیربناهای حمل و نقل کشور در پروژههای(EPC(Engineering/procurement/construction -که نقش وزارت راه و شهرسازی برای کنترل آنها ضعیفتر و برای نگهداری پررنگتر است - بسیار مهم و اثرگذار است . بنابراین باید ساز و کارهایی که بتواند به اعمال نظارت ما برای نیل به یک محصول بهتر و با کیفیتتر بینجامد، بهروز کنیم .
شکرچیزاده ، برگزاری همایشهای تخصصی را، فرصتی مغتنم برای گردآمدن کنشگران حوزه قیر ، آسفالت و ماشینآلات برشمرد تا بحثها بهصورت تخصصی و کارشناسی دنبال شود و به تبادل تجربه بینجامد و افزود : اگر در سالهای آینده نیز محدودیتهایی در برگزاری حضوری برنامههایمان داشته باشیم ، حتما باید راهکارهای تعامل کردن را بیشتر کنیم .
او با اشاره به اینکه ، راه ، از جمله حوزههایی است، که تخصیص منابع بالایی در میان حوزههای وزارت راه و شهرسازی دارد ، خاطرنشان کرد : حتما باید در خصوص بخشهای مختلف حوزه راه گفتوگو و تبادل تجربه شود و روشهای نوین در این حوزه را مدون کنیم و به پیش ببریم .
رئیس مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی همچنین از سازمان برنامه و بودجه خواست ، بهعنوان مغز متفکر مالی و برنامهریزی کشور ، این مرکز تحقیقاتی را همراهی کند تا شرایط بهتری در حوزه راه برقرار شود .
او با اشاره به توجه و تاکید وزیر راه و شهرسازی بر مباحث کنترل کیفی و ارزیابی واحدهای تولیدکننده قیر ، گفت : وزیر راه و شهرسازی ، مسوولیت کنترل کیفی قیر در کشور را بر عهده مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی گذاشته است و این مسوولیت باید با همکاری شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک و شبکه گسترده این شرکت در سطح کشور انجام شود تا در نهایت به ارتقا کیفی و بهبود وضعیت راهها نائل شویم .
شکرچیزاده با اشاره به رونمایی از نقشه(PG(Performance Griding در سال گذشته توسط وزیر راه و شهرسازی ، از تلاش برای برداشتن گامی رو به جلو در جهت عملیاتی و کاربردی کردن این نقشه خبر داد و خاطرنشان کرد : اگر بتوانیم تعامل با سازمان برنامه و بودجه را جدیتر کنیم و این سازمان نقشه PG (انتخاب قیر بر اساس طبقه عملکرد) را ابلاغ کند ، بهصورت همهگیر شاهد تغییر پارادایم و فرهنگ قیر کشور خواهیم بود و تحقق این هدف ، یک گام رو به جلو و نشانهای از توسعهیافتگی است .