در حال بارگذاری ...
  • اقتصاد شفاف و پایدار لازمه تحقق خط پیوسته تولید مسکن

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی شهر تهران ، اقتصاد شفاف و پایدار را لازمه تحقق خط پیوسته تولید مسکن در کشور دانست .

    خشایار باقرپور در خصوص ایجاد خط پیوسته تولید مسکن که نشان دهنده جریان پایدار تولید مسکن در کشور است و تاکید وزیر راه و شهرسازی بر آن ، گفت : ماجرای خط تولید پیوسته مسکن ، یکی از بهترین واژگانی است که به لحاظ بار معنایی و اعتباری در بازار مسکن از آن رونمایی شده است اما در عین حال در پس این واژه ، عوامل و مولفه‌های فراوانی وجود دارد که در مسیر به وقوع پیوستن آن یا محرک و یا مانع خواهند بود .

    ثبات اقتصادی برای سرمایه گذاران

    باقر پور بر ایجاد ثبات اقتصادی برای سرمایه‌گذاران تاکید کرد و افزود : ایجاد خط تولید مسکن زیرساخت‌های اقتصادی و بنیادینی را می‌طلبد که نه تنها امسال و با عزم جدی دولت در سال پایانی فعالیت ، که طی سالها نظریه پردازی دولتمردان در خصوص بازار مسکن نیز ایجاد نشده است .

    اقتصاد شفاف و پایدار لازمه تحقق خط پیوسته تولید مسکن

    مدیرعامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی شهر تهران ، نخستین الزام برای راه‌اندازی ، توسعه و ثبات جریان تولید مسکن را  اقتصاد شفاف و پایدار دانست و افزود : اقتصادی که در آن سرمایه گذاران چه خرد و چه کلان بتوانند با استفاده از آمار صحیح و ثبات اقتصادی برای برنامه‌های میان‌مدت و بلندمدت خود برنامه‌ریزی کرده و بدون نگرانی از نوسانات شدید قیمت‌ها محل سرمایه‌گذاری خود را انتخاب کند .

    وی ادامه داد : در شرایطی که طی مدت زمانی کوتاه تمام بازارها اعم از سکه ، ارز ، خودرو ، بورس و مسکن دچار تلاطم و نوسانات شدید لحظه‌ای در قیمت و سیاستگذاری شده‌اند ، این ثبات اقتصادی در نظر سرمایه‌گذاران بسیار دور از دسترس بوده و امکان برنامه‌ریزی با آرامش‌خاطر نسبت به سود یا زیان آن وجود ندارد .

    زمین مهمترین مؤلفه ساخت مسکن

    مدیر عامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی شهر تهران تصریح کرد : الزام بعدی برای راه‌اندازی جریان تولید مسکن ، تخصیص زمین است  که در گذشته نه چندان دور ، بیشترین سهم از قیمت مسکن را به خود اختصاص می داد . اختصاص زمین‌هایی که در اختیار دستگاه‌ها و ارگان‌های دولتی و بعضاً غیر دولتی هستند، و اغلب نزدیک به شهرها، کلانشهرها و مناطقی هستند که امکان دسترسی به بازار کار را فراهم می‌کنند .

    باقرپور با اظهار تاسف از اینکه طی سالیان گذشته جانمایی مناطق صنعتی و بافت تولیدی و خدماتی این مراکز به گونه‌ای انجام شد که امکان سکونت در نزدیکی آنها وجود ندارد ، گفت : البته این تصمیم بنا به دلایل دیگری مانند تقسیم‌بندی‌های شهری و قوانین ساخت مناطق مسکونی و دوری از مراکز آلوده صنعتی بوده ، اما انتخاب اشتباه مکان برای احداث شهرک‌های مسکونی در برنامه‌های دولت‌های سابق مانند مسکن مهر ، نشان داد امکانات رفاهی و دسترسی های شهری یکی از مهمترین موضوعاتی است که باید به آن توجه شود .

    وی همچنین به گزارش سازمان بازرسی کل کشور از نحوه اجرای طرح مسکن مهر اشاره کرد و گفت : در این گزارش ، یکی از ایرادات اصلی در اکثر استان‌ها ، واگذاری اراضی نامناسب برای احداث مسکن مهر ، مانند خارج از محدوده در دامنه کوه ، شیوه نامناسب احتمال رانش زمین و یا زلزله و ...، موجب بالا رفتن هزینه‌های آماده‌سازی و قیمت تمام شده واحدها شد .

    خدمات زیربنایی و رفاهی در تولید مسکن

    مدیر عامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی شهر تهران گفت : از سوی دیگر ضعف شدید در خدمات زیربنایی و روبنایی یکی از بزرگترین موانعی است که برای ایجاد جریان ثابت تولید مسکن می‌تواند به شدت موثر باشد. امکانات ابتدایی مانند برق ، فاضلاب ، بیمارستان ، مدرسه ، فضای سبز و ... از مهمترین الزامات ایجاد و توسعه مسکن بوده و پیش از ساخت و تحویل مسکن به متقاضیان، باید در این موارد نیز تمهیدات لازم اندیشیده شود .

    باقرپور یکی دیگر از زیرساخت‌های مهم برای راه‌اندازی خط تولید پیوسته مسکن را ، برنامه مشخص برای فازهای مختلف  دانست و گفت : نهادهای متولی تولید و توسعه مسکن که موظف به تأمین این کالا برای متقاضیان هستند تاکنون هیچ برنامه مدون و مشخصی در خصوص این الزام ارائه ندادند . کما اینکه برنامه مسکن مهر ، مسکن ملی و نوسازی بافت فرسوده شهری نیز تنها به اعلام آغاز و یا برخی اقدامات آن اکتفا کرده و هیچ اطلاع‌رسانی دقیق و مدونی از پیش‌ تولید ، تولید و پیشرفت پروژه توسط دولتمردان و مسئولان ارائه نشده است .

    بودجه و تسهیلات ارزان قیمت ، پاشنه آشیل ساخت مسکن

    مدیر عامل اتحادیه تعاونی های عمرانی شهر تهران ، بودجه و اعتبار لازم برای تولید مستمر مسکن را نیز از مهمترین موضوعاتی بیان کرد که در سخنان وزیر راه و شهرسازی هیچ اشاره‌ای به آن نشده است ، چرا که کسری بودجه ، افزایش نقدینگی و مشکلات دیگر اعم از شرایط ویژه مانند کرونا ، متأسفانه تخصیص بودجه مشخص و کافی به این طرح را با مشکل مواجه کرده است .

    وی همچنین به اشکالات اساسی راه اندازی طرح تولید مستمر مسکن اشاره کرد و گفت : این اشکالات به این جا ختم نشده و قطعاً موارد دیگری مانند معرفی دستگاه‌های متولی و موثر در این اقدام و همچنین نهادهای ناظر بر اجرای پروژه ، مدل تخصیص اعتبار و هزینه کرد اعتبار ، پیشرفت پروژه ، چگونگی استاندارد و ایمنی پروژه‌ها ، کیفی‌سازی و کمی‌سازی آن نامشخص است و این در حالی است که در اعلام این برنامه‌ها امیدواری زیادی در جامعه متقاضی مسکن ایجاد شده و همین امیدواری تبدیل به انتظارات بخش مهمی از جامعه شده و سرمایه های خرد را به امید احتمال خرید مسکن بلا استفاده نگاه می‌دارد .




    مطالب مرتبط

    طرح نهضت ملی مسکن یکی از طرح هایی است که تولید در آن با مشارکت مردم صورت می گیرد و می توان این طرح را نمونه ای بارز بر شعار سال ۱۴۰۳ که توسط مقام معظم رهبری نامگذاری شده است ، دانست چرا که نقطه آغاز و پیشرفت این طرح ، حضور و مشارکت مردم در پیشرفت پروژه هاست .

    |

    در راستای اجرا و تحقق شعار سال ۱۴۰۳ و عمل به منویات رهبر انقلاب ، مردمی سازی مسکن و تولید توسط مردم در دستور کار این اداره کل خواهد بود .

    |

    این موضوع مورد بررسی قرار گرفت و با موافقت اعضای شورای‌عالی با الحاق ۳۳۸ هکتار به شرط ساخت حداکثر واحدهای مسکونی دو طبقه در این محدوده برای این بافت شهری موافقت شد .

    |

    علاوه بر این شرکت در احداث پارک و بوستان‌های بسیاری با شهرداری‌ها مشارکت دارد . شرکت از هر فرصتی جهت اطلاع‌رسانی و ترویج فرهنگ نوسازی بافت‌های فرسوده استفاده می‌کند و به همین دلیل روز ۱۵ اسفند که به نام روز درختکاری نام‌گذاری شده است در تمام بوستان‌های احداث شده در ...

    |

    بر اساس این طرح استان گلستان تعهد ساخت ۶۱ هزار و ۹۰۴ واحد مسکونی را در چهار سال دارد که در حال حاضر بیش از ۴۱ هزار واحد مسکونی در استان در حال ساخت است .

    |

    نظرات کاربران