در حال بارگذاری ...
  • لزوم تدبیر دولت برای مهار قیمت اجاره مسکن

    متقاضی وام در پایان سال اگر امکان تسویه نداشت باید با سود ۱۲ درصد طی ۳۶ ماه با قسط یک میلیون و ششصد هزار تومانی ، در مجموع ۶۰ میلیون تومان به بانک برگرداند . بنابراین حتی با حفظ سطح نرخ تورم موجود ، در نهایت چیزی عاید مستاجر نمی شود چون ارزش واقعی پول ، کمتر از ۱۵ میلیون تومان خواهد بود .

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، مدیر عامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی شهر تهران گفت : قیمت اجاره در این مدت بیش از ۹۰ درصد افزایش یافته است که نسبت به قیمت خود مسکن این افزایش منطقی نیست .

    خشایار باقرپور درباره وام ودیعه مسکن و چالش‌های پیش‌روی این طرح ، ضمن تایید بر اینکه از ابتدای امسال قیمت مسکن ۶۵ درصد افزایش پیدا کرده است ، گفت : قیمت اجاره در این مدت بیش از ۹۰ درصد افزایش یافته است که نسبت به قیمت خود مسکن این افزایش منطقی نیست . شیب افزایش نرخ اجاره بهای مسکن بعد از اعلام اعطای وام ودیعه مسکن حتی بعد از تابستان و بعد از رد شدن شوک فصل جابه بجایی ، باز هم صعودی بوده است .

    با اتمام بازپرداخت وام ودیعه مسکن ، رقمی کمتر از ۱۵ میلیون عاید مستاجر می‌شود

    در ادامه این برنامه رادیویی ، باقرپور به آمارهای دیگری هم اشاره کرد و گفت : بر اساس آمار خانوار، ۴۰ درصد خانوارهای شهری مستاجر هستند و در تهران این رقم حدود ۴۲ درصد است . در تهران  وام ودیعه  برای واحدهای تا ۷۵ متر و در سایر شهرها تا ۹۰ متر در نظر گرفته شده است و با در نظر گرفتن اینکه قیمت متوسط آپارتمان در تهران ۲۶ میلیون و ۷۲۰ هزار تومان است، یک آپارتمان ۷۰ متری در تهران به عنوان یک شاخص ، بالای یک میلیارد و ۸۰۰ میلیون محاسبه می‌شود که اگر یک ششم قیمت آپارتمان را برای رهن و اجاره در نظر بگیریم ، رهن آن  حدود بیش از  ۳۰۰ میلیون تومان است ، که با این محاسبه، وام ودیعه مسکن عملا کمتر از ۲۰ درصد به مستاجران کمک می‌کند .

    مدیر عامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی شهر تهران در ادامه از ساز و کار سیستم بانکی برای بازپرداخت و نیز تاثیر شرایط تورم موجود در کشور بر عایدی نهایی متقاضی انتقاد کرد و گفت : متقاضی باید برای وام ۵۰ میلیونی در پایان سال اول ، حدود ۴ میلیون سود بپردازد . متقاضی وام در پایان سال اگر امکان تسویه نداشت باید با سود ۱۲ درصد طی ۳۶ ماه با قسط یک میلیون و ششصد هزار تومانی ، در مجموع ۶۰ میلیون تومان به بانک برگرداند . بنابراین حتی با حفظ سطح نرخ تورم موجود ، در نهایت چیزی عاید مستاجر نمی شود چون ارزش واقعی پول ، کمتر از ۱۵ میلیون تومان خواهد بود .

    مدیر عامل اتحادیه تعاونی‌های عمرانی شهر تهران به این نکته هم  اشاره کرد که حدود ۴ میلیون و ۷۴۷ هزار نفر حقوق بگیر شاغل و بازنشسته دستگاه‌های دولتی داریم که ۱۴ میلیون نفر دارای کد بیمه کارگری و ۳ میلیون خانوار تحت پوشش نهادهای حمایتی هستند که جمعأ حدود ۲۲ میلیون نفر است و برای کمک به این جمعیت، با کمبود اعتبار مواجهیم .




    مطالب مرتبط

    انتظار می‌رود تا در سال جدید تمامی بانک‌ها به‌ویژه بانک سامان در پرداخت تسهیلات ودیعه مسکن همکاری بیشتری داشته‌ باشند .

    |

    قرار است وام ودیعه مسکن متقاضیان ساکن کلان‌شهرها از ۷۰۰ میلیون ریال به یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال و در شهرهای کوچک نیز از ۴۰۰ میلیون ریال به یک میلیارد ریال افزایش پیدا کند .

    |

    میزان تسهیلات ودیعه مسکن برای متقاضیان واجد شرایط در استان زنجان به حداکثر ۱۵۰ میلیون تومان با بازپرداخت پنج ساله افزایش یافت و مستاجرینی که از تسهیلات ودیعه مسکن تاکنون استفاده نکردند در اولویت برای دریافت تسهیلات بانکی مذکور هستند .

    |

    در حال حاضر میزان این وام در تهران ۲۰۰ میلیون و در شهرهای استان ۱۵۰ میلیون تومان است و بازپرداخت وام ۲۰۰ میلیون تومان ماهانه ۵ میلیون و ۶۳۸ هزار تومان و وام ۱۵۰ میلیونی ۴ میلیون و ۲۲۸ هزار تومان است .

    |

    هشت هزار و ۸۰ نفر از ثبت نام کنندگان حائز شرایط برای دریافت تسهیلات ودیعه مسکن شدند که تاکنون پنج‌هزار و ۵۴۵ نفر موفق به دریافت تسهیلات شدند و بقیه نیز در حال انجام است .

    |

    نظرات کاربران