در حال بارگذاری ...
  • ابلاغ سیاست‌های طرح تفصیلی محدوده پیرامون حرم شاه‌چراغ به استاندار فارس

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در ابلاغیه‌ای سیاست‌های طرح تفصیلی محدوده پیرامون حرم شاه‌چراغ را به استاندار فارس اعلام کرد .

    دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در نامه‌ای به استاندار فارس ، سیاست‌های طرح تفصیلی محدوده پیرامون حرم شاه‌چراغ را ابلاغ کرد .

    در این ابلاغیه آمده است : شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در جلسه مورخ ۵ آبان ۹۹ پیرو مصوبه مورخ ۲۲ تیر ۹۴ خود در خصوص طرح تفصیلی بافت تاریخی شیراز ، طرح تفصیلی محدوده پیرامون حرم مطهر شاهچراغ (ع) را با تمرکز بر نحوه ساماندهی فضای مابین حرم مطهر حضرت شاهچراغ (ع) و حرم مطهر حضرت سیدعلاء‌الدین حسین (ع) بررسی و ضمن اعلام سیاست‌ها به شرح زیر مقرر نمود ، پیشنهادهای ارایه شده در خصوص نحوه ساماندهی فضای مابین دو حرم مطهر ، طی بازدید میدانی با حضور نمایندگان تولیت دو آستان مقدس ، استانداری محترم استان فارس و اعضای منتخب شورای‌عالی شهرسازی و معماری بررسی مجدد شده و نتیجه جهت تصمیم‌گیری در جلسه آتی شورای‌عالی ارایه شود .

    ۱- توجه توامان به تامین نیازهای توسعه دو حرم مطهر برای فعالیت‌های مذهبی ، فرهنگی و خدمات زائران ، حفاظت از بناها و بافت واجد ارزش تاریخی و فرهنگی و الزامات کارکردی محدوده پیرامون حرم مطهر شاهچراغ به عنوان بخشی از مرکز تاریخی شهر شیراز .

    ۲- ساماندهی تخریب‌های موجود ، پرهیز از تخریب بافت شهری مابین دوحرم مطهر و جابجایی جمعیت مجاوران و ساکنان محدوده، ضمن تاکید بر پیوستگی حرم‌های مطهر با بافت شهری پیرامون .

    ۳- تامین فضای شهری مابین دو حرم مطهر با توجه به نسبت مکانی دو حرم (عدم همراستایی دو حرم و توجه به این واقعیت که اتصال هم‌راستا سبب تخریب گسترده بافت شهری می‌شود)

    ۴- ایجاد فضای شهری به منظور تسهیل و ارتقای کیفیت تشرف زائران مابین دو حرم مطهر از طریق ایجاد بدنه‌های متناسب با روحیه کلی مذهبی و فرهنگی و استقرار کاربری‌ها و فعالیت‌های مکمل زیارت و تشرف با تاکید بر بهره‌برداری متناسب از بناهای ثبتی و واجد ارزش  .

    ۵- ارتقا کیفیت زندگی و سرزندگی اجتماعی - اقتصادی در بافت شهری مابین دو حرم مطهر با توجه به ظرفیت‌های موجود ، ظرفیت‌سازی مبتنی بر مزیت‌های بافت تاریخی و تامین خدمات پشتیبان سکونت . 




    مطالب مرتبط

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در مکاتبه با استاندار فارس ضمن ابلاغ مصوبه با موضوع مغایرت اساسی طرح تفصیلی با طرح ...

    |

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران از تصویب راهکارهای تشویقی با هدف تقویت سکونت در بافت‌های تاریخی - فرهنگی کشور ، ...

    |

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی اعلام کرد : مطالعات تعیین حریم گسل های شهر ارومیه به سرپرستی رییس بخش زلزله آن مرکز به ...

    |

    بافت‌های فرسوده شهری به عنوان عرصه و بستری مناسب برای تولید مسکن به شمار می‌روند، چراکه دارای زیرساخت‌های لازم و کافی برای توسعه ساخت‌وساز هستند .

    |

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در مکاتبه با استاندار چهارمحال و بختیاری با مکانیابی کنونی احداث شهرک آلونی به ...

    |

    نظرات کاربران