در حال بارگذاری ...
  • تدوین آیین‌نامه اجرای مبحث مراقبت و نگهداری از ساختمان‌های موجود

    بعد از تصویب قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان و ورود ضوابط و مقررات جدید در قالب شورای تدوین ، شاهد تحولات بنیادین در صنعت ساختمان کشور بودیم که البته ضرورت دارد تا مقررات همواره بازنگری و به‌روز شوند .

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، معاون مسکن و ساختمان در چهارمین سالگرد حادثه فروریزش ساختمان پلاسکو بر مراقبت از کاربری‌ و کارکرد ساختمان‌ها به ویژه ساختمان‌های بلند تاکید و از تدوین آیین‌نامه اجرایی مبحث ۲۲ مقررات ملی و کنترل ساختمان خبر داد .

    محمود محمودزاده در چهارمین سالگرد حادثه ساختمان پلاسکو و اقداماتی که وزارت راه و شهرسازی در حیطه وظایف خود برای عدم تکرار چنین حوادثی در دستور کار قرار داده است به ارایه توضیحاتی پرداخت .

    معاون مسکن و ساختمان با بیان این مطلب که ساختمان پلاسکو ساختمانی قدیمی بود که با استانداردهای زمان خودش احداث شد ، گفت : استانداردها و ضوابطی که امروز در حوزه مهندسی وجود دارد در آن مقطع وجود نداشت ، به نظر می‌رسد اگر استانداردها و ضوابط امروزی در زمان ساخت ساختمان پلاسکو وجود داشت شاهد وقوع چنین حادثه‌ای با ابعادی که رخ داد ، نبودیم . بعد از تصویب قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان و ورود ضوابط و مقررات جدید در قالب شورای تدوین ، شاهد تحولات بنیادین در صنعت ساختمان کشور بودیم که البته ضرورت دارد تا مقررات همواره بازنگری و به‌روز شوند .   

    محمودزاده از فراهم شدن مقدمات اجرایی شدن مبحث ۲۲ مقررات ملی و کنترل ساختمان و همچنین مراقبت و نگهداری از ساختمان‌های موجود خبر داد و گفت : مبحث ۲۲ به زودی در آیین‌نامه‌ها و ضوابط اجرایی نهادینه و عملیاتی خواهد شد .

    وی با بیان اینکه این مبحث به موضوع نگهداری ساختمان‌ها توجه دارد ، تصریح کرد : بدین‌نحو بعد از اتمام عملیات ساختمانی ، بهره‌برداری از ساختمان تا زمانی‌که کارکرد دارد ، مورد توجه قرار خواهد گرفت .

    وی علت حادثه پلاسکو را سهل‌انگاری کارکردها و کاربری‌های ساختمان برشمرد و تاکید کرد : باید از کاربری ساختمان‌ها در هنگام طراحی ، ساخت و اتمام ساختمان ، محافظت کرد . تغییر کاربری ساختمانی در زمان پس از بهره‌برداری از عوامل تاثیرگذار در بروز حوادث ناگوار ساختمانی است و شهرداری‌ها باید در این خصوص دقت بیشتری داشته باشند . اتمام ساختمان به معنای اتمام کار نیست . زیرا  ساختمان تا زمانیکه بهره‌برداری می‌شود نیاز به تعمیر ، نگهداری و بازرسی‌های فنی و دوره‌ای دارد . همچنین ، استانداردهای سکونتی و آسایش و آرامش آن باید کاملا کنترل شود و هر زمانی که نیاز به اصلاح داشت باید به روزرسانی شود .

    وی در خصوص احداث ساختمان جدید پلاسکو و نظارت عالیه وزارت راه و شهرسازی بر عملکرد احداث ساختمان جدید پلاسکو ، گفت : نظارت وزارت راه و شهرسازی بر اساس قانون عام است و نظارت خاص برعهده دستگاه‌های ذی‌ربط از جمله ناظران تعیین شده توسط سازمان نظام مهندسی ساختمان و شهرداری‌هاست . 




    مطالب مرتبط

    مطالعات انجام شده نشان‌می‌دهد به‌ازای هر ۶۹.۷ مترمربع مسکن که ساخته می‌شود ، یک شغل در کشور ایجاد می‌شود . علاوه بر این ، حدود ۴۰ درصد انرژی کشور هم در حوزه ساختمان و مسکن مصرف می‌شود و این موضوع با توجه به هدف‌گذاری انجام شده تمرکز سرمایه‌گذاری در این بخش را هم مضاعف ...

    |

    پیرو تاکیدات مقام معظم رهبری و دولت مردمی سیزدهم مبنی بر تامین مسکن حمایتی ویژه اقشار کم برخوردار ، این مسئله امروز در اولویت کاری مجموعه راه و شهرسازی استان قرار دارد و با امیدوارم با تعامل کلیه دستگاه های مرتبط بتوانیم در تولید مسکن استان جهت ایجاد کنیم .

    |

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، عملیات اجرایی آماده‌سازی معابر سایت نهضت ملی مسکن گرمسار صبح امروز پنجشنبه با حضور معاون مسکن و ...

    |

    این اتفاق با توجه به ناآگاهی خریداران صورت‌ می‌گیرد ، لازم به ذکر است هر ایرانی تنها یکبار می‌تواند از امکانات و تسهیلات فرم ج یا همان امتیاز دولتی مسکن و زمین استفاده کند و در صورت فروش این امتیاز را برای همیشه از دست خواهد داد .

    |

    در سال گذشته روزانه ۰.۵ درصد به آمار متقاضیان جمعیت جوانی جمعیت در خوزستان افزوده می‌شد . تاکنون بیش از ۴۷ هزار و ۲۵۰ متقاضی خوزستانی در طرح جوانی جمعیت ثبت نام کرده‌اند .

    |

    نظرات کاربران