در حال بارگذاری ...
  • بروز حوادث ساختمانی نتیجه ۴ دهه بی‌توجهی در مراقبت از ساختمان‌های موجود

    اجرای مبحث ۲۲ مقررات ملی و کنترل ساختمان از ساختمان‌های مهم و عمومی همچون بیمارستان‌ها ، ترمینال‌ها ، مدارس ، دانشگاه‌ها ، ادارات و ساختمان‌های بلند آغاز خواهد شد و بعدها به تمامی ساختمان‌های موجود تعمیم خواهد یافت .

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور از ارایه پیشنهاد الزامی شدن نظارت رندمی ساختمان‌ها به وزارت راه و شهرسازی خبر داد و گفت : بروز حوادث ساختمانی نتیجه چهار دهه بی‌توجهی نسبت به نگهداری از ساختمان‌های موجود است .

    احمد خرم در خصوص اقدامات آن سازمان برای جلوگیری از عدم تکرار حوادثی همچون پلاسکو از برنامه‌ریزی سازمان نظام مهندسی ساختمان در همکاری با وزارت راه و شهرسازی برای تدوین آیین‌نامه اجرایی مبحث ۲۲ قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان - مراقبت و نگهداری از ساختمان‌ها - خبر داد .

    رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور ، بی‌دقتی در کار و سخت نگرفتن مقررات ملی و کنترل ساختمان را عامل بروز حوادث ساختمانی از جمله حادثه ساختمان پلاسکو برشمرد و گفت : نگهداری و مراقبت از ساختمان‌ها موضوع مهمی است که در مباحث ۲۲ گانه مقررات ملی و کنترل ساختمان در نظر گرفته شده است اما به علت آنکه اجرای آن الزامی نشده است بعضا شاهد بروز حوادث ناگواری در بخش ساختمان هستیم .

    خرم نگهداری از ساختمان‌های موجود را تجربه امروزی دنیا برشمرد و تاکید کرد که ایران نیز با وجود ضوابط و مقررات موجود باید در این مسیر گام بردارد . مدیریت بهره‌برداری ، مدیریت نگهداری ، مدیریت مرمت ، مقاوم‌سازی و بازسازی ساختمان‌های موجود در زمان بهره‌برداری ساختمان تا زمانیکه ساختمان بهره‌وری دارد و مورد استفاده است ، باید مورد توجه باشد . در حالیکه در ۴۱ سال بعد از انقلاب این موضوع کاملا نادیده گرفته شد .

    رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور با اشاره به اینکه هم‌اکنون ۳ ماه است که ستاد مبحث ۲۲ راه‌اندازی شده و از ۱۴۰۰ در کشور عملیاتی و اجرایی می‌شود ، توضیح داد : اجرای مبحث ۲۲ مقررات ملی و کنترل ساختمان از ساختمان‌های مهم و عمومی همچون بیمارستان‌ها ، ترمینال‌ها ، مدارس ، دانشگاه‌ها ، ادارات و ساختمان‌های بلند آغاز خواهد شد و بعدها به تمامی ساختمان‌های موجود تعمیم خواهد یافت .

    خرم برنامه ستاد اجرایی مبحث ۲۲ را ارزیابی ساختمان‌های بلند که شامل ساختمان‌های ۱۱ طبقه به بالاست برشمرد و گفت: مقرر است تا اطلاعات مربوط به ساختمان‌های بلند در شناسنامه فنی - ملکی ساختمان درج شود .

    شناسنامه فنی - ملکی برای ساختمان‌ها صادر می‌شود

    وی یادآور شد : صدور شناسنامه فنی-ملکی از سال گذشته آغاز شده است و هم‌اکنون بیشتر ساختمان‌ها شناسنامه فنی - ملکی ندارند و به همین دلیل نیز نمی‌دانیم ضعف و قوت ساختمان‌های مهم در کدام مناطق ساختمان است. در سال آینده با تعیین تیم‌های بازرسی اینکار به شکل تخصصی در ساختمان‌های مهم و بلند آغاز می‌شود .

    خرم از آموزش بازرسان تخصصی ارزیابی ساختمان‌های مهم و بلند خبر داد و تصریح کرد : همکاری دستگاه‌های دولتی خدمات‌رسان می‌تواند کمک مهمی باشد تا بتوانیم اطلاعات ساختمان‌ها را اخذ کنیم و سپس بر اساس آن پیشنهاد مقاوم‌سازی و یا بازسازی بدهیم .

    ۵۰ درصد ساختمان‌های تهران ، برج هستند

    رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور با اشاره به اینکه بیش از ۵۰ درصد ساختمان‌های شهر تهران جزو ساختمان‌های بلند محسوب می‌شوند ، گام بعدی را ارزیابی ساختمان‌های ۴ تا ۱۱ طبقه برشمرد .

    خرم تاکید کرد: نیاز است تا در خصوص ساختمان‌ها ، نظارت مقیم و نظارت عالیه و همچنین نظارت رندم همانند سایر دنیا نهادینه شود . در ایران تنها نظارت عالیه آن هم به شکل مختصر انجام می‌شود که نیاز است در اینباره تمهیدات مناسبی اندیشیده شود .

    وی از برنامه‌ریزی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور برای انجام نظارت‌های رندمی یا اتفاقی خبر داد و گفت : اصلاح آیین‌نامه و افزودن نظارت‌های رندمی و نظارت مقیم به وزارت راه و شهرسازی پیشنهاد شده است .

    رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور از راه‌اندازی نرم‌افزار کارنامه حرفه‌ای اعضای سازمان نظام مهندسی ساختمان خبر داد و در بیان ویژگی‌های این نرم‌افزار که شامل کارنامه حرفه‌ای مهندسان است، گفت : عملکرد و تجربه فعالیتی طراحان ، ناظران ساختمانی و مجریان ذی‌صلاح روی شبکه قرار می‌گیرد و از برترین‌های جامعه مهندسی برای نظارت‌های رندم استفاده خواهد شد.




    مطالب مرتبط

    مطالعات انجام شده نشان‌می‌دهد به‌ازای هر ۶۹.۷ مترمربع مسکن که ساخته می‌شود ، یک شغل در کشور ایجاد می‌شود . علاوه بر این ، حدود ۴۰ درصد انرژی کشور هم در حوزه ساختمان و مسکن مصرف می‌شود و این موضوع با توجه به هدف‌گذاری انجام شده تمرکز سرمایه‌گذاری در این بخش را هم مضاعف ...

    |

    ساختمان‌ها به ویژه چند طبقه‌ها باید ادواری بررسی شوند و مالکان برای حفظ امنیت ساختمان‌های خود می‌توانند از ظرفیت این مهندسان استفاده کنند .

    |

    در صورت‌ عدم اصلاح موارد ، تخلف مهندسین مربوطه به شورای انتظامی ساختمان نظام مهندسی ساختمان معرفی می‌شوند و پایان کار برای آن ساختمان‌ها صادر نخواهد شد .

    |

    در صدد هستیم به حوزه شرکت‌های دانش‌بنیان ورود کرده و تعدادی شرکت توسط مهندسین در استان‌ها راه اندازی کنیم تا به دستاوردهایی در حوزه فناوری‌های نوین دست یافته و آن را تجاری‌سازی کنیم .

    |

    نظرات کاربران