در حال بارگذاری ...
  • اعلام مصوبه شورای‌عالی شهرسازی و معماری در خصوص طرح تفصیلی بافت پیرامون حرم رضوی

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، معاون شهرسازی و معماری و دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران ، مصوبه این شورا درخصوص طرح تفصیلی بافت پیرامون حرم مطهر امام رضا (ع) را به استاندار خراسان رضوی اعلام کرد .

    فرزانه صادق مالواجرد مصوبه این شورا درخصوص طرح تفصیلی بافت پیرامون حرم مطهر امام رضا (ع) را به استاندار خراسان رضوی اعلام کرد .

    در متن این مصوبه اعلام شده از سوی معاون وزیر راه و شهرسازی به معتمدیان ، استاندار و رئیس شورای  برنامه‌ریزی و توسعه استان خراسان رضوی آمده است :

    به استحضار می‌رساند شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در جلسه مورخ ۱۳۹۹/۱۲/۱۱، پیرو مصوبات پیشین خود در مورد بافت پیرامون حرم مطهر حضرت امام رضا (ع) و در راستای اجرای تکلیف بند ۳ مصوبه مورخ ۱۳۹۹/۳/۱۹ شورای‌عالی ، طرح ویژه تفصیلی بافت پیرامون حرم مطهر امام رضا (ع) ، تایید شده در جلسه مورخ ۱۳۹۹/۱۱/۲۳ کمیسیون ماده پنج شهر مشهد را بررسی و تصویب نمود . این طرح جایگزین طرح‌های قبلی شده و ملاک عمل اقدامات بعدی در این محدوده خواهد بود .

    همچنین شورای‌عالی شهرسازی و معماری ضمن تاکید بر ضرورت تداوم اقدامات در راستای بازنگری بنیادین رویکردهای مواجهه با محدوده پیرامون حرم مطهر و اعاده هویت معنوی، فرهنگی و تاریخی بافت و استیفای حقوق عمومی ، مقرر نمود :

    ۱- با عنایت به شأن و جایگاه منحصربفرد بافت شهری پیرامون حرم مطهر امام رضا (ع) و مقیاس فراملی آن به عنوان یکی از کانون‌ها و مقاصد مهم جریان‌های مذهبی و فرهنگی جهان اسلام و ارزش‌های معنوی، فرهنگی و تاریخی موجود در بافت ، اصول و سیاست‌های بنیادین طرح ویژه به مثابه خطوط هدایت کننده اجرا و پایش طرح، به شرح زیر مورد تاکید است :

    ۱-۱- تقویت همپیوندی حرم با شهر (ایده حرمشهر) براساس الگوی ساختاری تار و پود (محورهای تشرف و شارها) و پهنه‌بندی حرایم زیارت، منعکس در سازمان فضایی طرح .

    ۱-۲- تقویت زمینه‌های حضور و اقامت طیف متنوع اقتصادی – اجتماعی زائران در محدوده پیرامون حرم از طریق پیش‌بینی کاربری‌ها، فعالیت‌ها و ضوابط شهرسازی و معماری متناسب با توان آن .

    ۱-۳- تسهیل و ترغیب استمرار سکونت پایدار مجاوران در محدوده از طریق ارتقای کیفیت اجتماعی فضا ، ارتقاء خدمات عمومی و اجرای ضوابط و مقررات متناسب به منظور احیاء و نوسازی بافت توسط ساکنان.

    ۱-۴- بهبود دسترس‌پذیری حرم مطهر و بافت برای زائران و مجاوران با اولویت پیاده‌مداری و توجه به مراتب تشرف .

    ۱-۵- حفظ و احترام به حقوق مالکانه .

    ۱-۶- اعاده جایگاه حرم مطهر در سیمای شهری محدوده از طریق کنترل ارتفاع و سایر مشخصات کالبدی ابنیه و توجه ویژه به الزامات پدافند غیرعامل و مدیریت بحران بالاخص موضوع سیل و زلزله .

    ۱-۷- هماهنگی و انطباق مقیاس مداخله و اقدامات پیشنهادی طرح با توان اجرایی – میریتی نهادهای دخیل از طریق اجتناب از پیشنهاد ابرپروژه‌های شهری و حداکثر مشارکت ساکنان ، صاحبان کسب و کارهای موجود و نهادهای محلی در اقدامات احیاء و نوسازی بافت .

    ۲- اسناد این طرح شامل : نقشه کاربری اراضی ، نقشه شبکه معابر و حرکت سواره و پیاده (محورهای تشرف ، شارها و تمام معابر دیگر) ، نقشه تراکم‌های ساختمانی و ارتفاعی، نقشه سازمان فضایی و عرصه‌های عمومی ، نقشه حوزه‌بندی توده‌گذاری ، نقشه و دفترچه ضوابط و مقررات شهرسازی و معماری ، فهرست طرح‌های موضعی و موضوعی و سند اساس طرح و آستانه‌های مغایرت اساسی، توسط دبیرخانه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ابلاغ شود .

    ۳- با توجه به مذاکرات جلسه مورخ ۱۳۹۹/۱۲/۵ در محل وزارت میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی ، مقرر شد مغایرت‌های احتمالی طرح ویژه تفصیلی با ضوابط حرایم آثار ملی به‌طور موردی ظرف مدت یک ماه کاری (پس از ابلاغ این مصوبه) توسط نمایندگان وزارت میراث فرهنگی ، گردشگری و صنایع دستی و دبیرخانه شورای‌عالی شهرسازی و معماری با حضور مشاور طرح مورد بررسی قرار گرفته و نتیجه جهت اعمال در طرح ویژه تفصیلی اعلام شود .

    ۴- تعیین تکلیف تعهدات و پروژه‌های سرمایه‌گذاری ساخته نشده ، وفق شیوه‌نامه مصوب شورای‌عالی شهرسازی و معماری و به روش پیشنهاد شده در صورتجلسه کمیسیون ماده پنج مورخ ۱۳۹۹/۱۱/۲۳ حداکثر ظرف مدت دو ماه از تاریخ تصویب طرح ، انجام شده و نتایج به دبیرخانه شورای‌عالی منعکس شود . با عنایت به مصوبه مورخ ۱۳۹۹/۳/۱۹ شورای‌عالی شهرسازی و معماری ، تعیین شیوه مواجهه با تعهدات و پروژه‌های مذکور ، نافی لزوم رسیدگی قانونی به تخلفات صورت گرفته نبوده و وفق بند ۳ مصوبه مذکور، ضروری است تخلفات صورت گرفته در اقدامات اجرایی و صدور مجوزها ، توسط استاندار محترم و سایر مراجع ذی‌ربط برای پیگیری به مراجع قضایی و حقوقی اعلام شود .

    ۵- به منظور نظارت و ارزیابی فرآیند اجرای طرح ، شفاف‌سازی و امکان رصد تغییرات ، سامانه پایش هوشمند اجرای طرح ، توسط شرکت بازآفرینی شهری و شهرداری مشهد طراحی و اجرا شود. اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی،مسئولیت نظارت و پایش اقدامات را برعهده خواهد داشت .

    ۶- الزامات و ملاحظات پدافند غیرعامل در اسناد طرح منعکس و ملاک اقدام اجرایی قرار گیرد .




    مطالب مرتبط

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در مکاتبه با استاندار تهران ضمن اعلام پذیرش طرح جامع محدوده ۹۲ هکتاری ...

    |

    برای تعداد ۱۹ طرح تفصیلی شامل شهرهای اژیه ، تودشک ، محمدآباد ، ورزنه ، کمشچه ، بویین میاندشت ، عسگران ، وزوان ، چرمهین ، خالدآباد ، نیک آباد ، طالخونچه ، نصرآباد ، دیزیچه ، خمینی شهر ، گز ، محمدآباد ، قهدریجان و گلپایگان ، مرحله اول آن ها تهیه شده و قابل طرح در کمیسیون ماده ۵ است ...

    |

    جایگاه کمیسیون ماده پنج در استان کاملاً مشخص است لذا هر تصمیمی که در این کمیسیون گرفته می‌شود تمام اعضا و دستگاه‌های اجرایی موظف به اجرای کامل آن هستند .

    |

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، اولین نشست هم‌اندیشی "راهکارهای عملیاتی نمودن نوسازی مسکن در بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری، موضوع ماده ٥٢ قانون ...

    |

    طرح‌های تفصیلی در چارچوب اسناد و ضوابط طرح‌های جامع و بر اساس حدود ثبتی و ملکی ، وضعیت دقیق کاربری‌ها ، تراکم‌ها و گذرها را در سطح شهر و به تفکیک محلات واقع در آن مشخص کرده و اولویت‌های مربوط به نوسازی و بهسازی را تعیین می‌کنند .

    |

    نظرات کاربران