در حال بارگذاری ...
  • الزام به تکمیل پروژه‌های اقدام ملی مسکن حداکثر تا ۲ سال

    طرح‌های اقدام ملی مسکن دو مؤلفه دارند که یک بخش آن تسهیل‌گری است که خود دستگاه‌ها از جمله وزارت راه و شهرسازی باید برای عقد قرارداد و تهیه نقشه و صدور مجوز اقدام کنند که بخش مهمی از کار است و بخش دوم نیز مردمی هستند که عضو می‌شوند و باید آورده خود را به حساب واریز کنند. این دو هر چقدر روان‌تر کار کنند و به‌موقع‌تر باشند ، پروژه در پایان مقرر به پایان می‌رسد .

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، وزیر راه و شهرسازی گفت : هر پروژه‌ اقدام ملی مسکن باید در زمان مشخص شده مرحله آماده سازی آن انجام شود تا مردم بتوانند خانه‌هایشان را تحویل بگیرند و نباید از این زمان‌بندی تجاوز کند .

    محمد اسلامی طی بازدید از پروژه اقدام ملی مسکن شهر پرند ، در جمع خبرنگاران اظهار کرد : پرند یکی از شهرهای جدید و با کیفیت است که توانسته است پاسخ خوب و روشنی به قشری از جامعه در کنار کلان‌شهر تهران بدهد .

    وی گفت : اکنون این شهر به سمت یک شهر نیم میلیون نفری حرکت کرده است و ما برای این شهر دو موضوع مهم را در دستور کار قرار دادیم . یکی از این مسائل ، مربوط به راه‌های دسترسی و توسعه ظرفیت راه‌ها بود که هم قطار حومه‌ای برقرار شد و مسافر را جابه‌جا می‌کند و هم اتصال به مترو برقرار شد که با شهرداری تهران به تعامل رسیدیم و امیدواریم که بتوانیم با مشارکتی که آن‌ها انجام خواهند داد و نقشی که ایفا می‌کنند ، سریع‌تر به اتمام برسند و دسترسی ریلی برقرار شود و اتصال راه دسترسی که وجود داشته است ، بهبود پیدا کند .

    اسلامی عنوان کرد : نکته دیگر این است که در شهر امکاناتی برای زندگی مردم در فضاهای مورد نیاز اعم از بهداشتی ، درمانی ، فرهنگی ، ورزشی ، تفریحی ، تجاری ، خدماتی و آموزشی بوجود آید که همه این‌ها جز مواردی هستند که در دستور کار قرار دارند و بخش زیادی از آن در دست اجراست و بخش دیگر از آن نیز تاکنون به بهره‌برداری رسیده است . موضوع دیگر بحث مسکن است که ۲۶ هزار واحد مسکونی طرح اقدام ملی برای این شهر به میزانی که برای مردم ثبت‌نام صورت گرفته برنامه‌ریزی شده است و تفاهم‌نامه‌ای که با دستگاه‌های مختلف اجرایی کشور داشتیم برای تولید مسکن ، هم اکنون حدود ۱۱ هزار واحد آن شروع شده که امروز از اکثر این پروژه‌ها بازدید به عمل آمد. حدود ۱۵ هزار واحد دیگر نیز در برنامه است و در فاز دوم که در آینده در این شهر ثبت‌نام انجام خواهد گرفت ، کار عملیاتی آن وارد اجرا خواهد شد .

     وی ضمن برشمردن پیشرفت‌های فیزیکی انجام گرفته در پروژه‌های پرند ، گفت : پیشرفت‌های پروژه‌ها متفاوت است. سری اول تقریباً در آستانه افتتاح است که طرح‌های اقدام ملی مسکن هستند و به‌زودی به مردم تحویل داده خواهند شد و بخش‌های دیگر نیز یا در مرحله سفت‌کاری یا در حال تشکیل اسکلت ساختمان هستند . پروژه‌ای که امروز از آن بازدید شد ، ۱۸۰۰ واحدی است که تقریباً نیمی از اسکلت پروژه رو به اتمام است و پیمانکاران نیز در حال اجرا هستند . در بخش دیگری از پروژه‌ها هم کار شروع شده‌ است که در مرحله فونداسیون هستند .

    الزام به تکمیل پروژه‌های اقدام ملی مسکن حداکثر تا ۱۸ ماه

    وزیر راه و شهرسازی تأکید کرد : طرح‌های اقدام ملی مسکن دو مؤلفه دارند که یک بخش آن تسهیل‌گری است که خود دستگاه‌ها از جمله وزارت راه و شهرسازی باید برای عقد قرارداد و تهیه نقشه و صدور مجوز اقدام کنند که بخش مهمی از کار است و بخش دوم نیز مردمی هستند که عضو می‌شوند و باید آورده خود را به حساب واریز کنند. این دو هر چقدر روان‌تر کار کنند و به‌موقع‌تر باشند ، پروژه در پایان مقرر به پایان می‌رسد .

     وی در ادامه گفت : ولی کل برنامه هر پروژه‌ای ۱۸ ماه تا حداکثر دو سال باید طول بکشد ؛ یعنی از زمانی که قرارداد منعقد می‌شود ۱۸ ماه فرصت است تا به موارد تکمیلی آن‌که شامل آماده‌سازی است ، برسد . تا مردم سر دو سال بتوانند خانه‌هایشان را تحویل بگیرند و این موضوع در هر پروژه‌ای صدق می‌کند و پروژه‌ها از این زمان‌بندی نباید تجاوز کند .

    اتمام پروژه تقاطع غیرهمسطح شهرک صنعتی پرند طی ۱۴ ماه

     اسلامی اظهار کرد : شهرک صنعتی پرند، با ظرفیت بسیار خوبی که دارد، یکی از شهرک‌های صنعتی فعال است که با توجه به آمدوشد و لجستیک سنگینی که دارد، نیاز داشت تا یک تقاطع غیر هم‌سطح در آن بوجود بیاید . این تقاطع ظرف ۱۴ ماه طراحی ، ساخته و امروز افتتاح شد و یک گره بزرگی از این منطقه را برطرف کرد . موضوع دیگر مربوط به روکش آسفالت جاده ساوه به پرند بود که بعد از سال‌ها امروز پایان‌یافته می‌تواند قلمداد شود . نکته دوم بحث پارک مشاهیر است که این پارک یک رود دره است و امروز فاز دوم آن به افتتاح رسید . اگر سال‌های ۹۰ و ۹۱ این محل را مشاهده می‌کردید ، یک بیابان بود که با طراحی که انجام گرفت ، یک پارک بزرگ و گسترده و با ظرفیت عالی برای مردم پرند است که فرصت تفریحی فوق‌العاده‌ای را به وجود می‌آورد .

    اسلامی گفت : از دیگر موارد ، درمانگاه است که افتتاح آن انجام خواهد شد و به‌زودی ساختمان‌هایی که مربوط به حوزه‌های انتظامی و امنیتی هستند ، امروز بهره‌برداری آن کلید خورده و به علاوه کارهایی که در بخش آینده‌نگری برای اینجا داریم مانند آرامستان است که جزو مطالبات مردمی بود و امیدواریم که ازاین‌گونه خدمات که مطالبه مردم هستند ، در زمان‌بندی خودش ، با مساعدت همکاران ما به اتمام برسند تا مردمی که در اینجا زندگی می‌کنند هیچ‌گونه کمبود و دغدغه‌ای نداشته باشند .

    پیشنهاد وزیر جهت همکاری مردم با شرکت عمران پرند جهت رفع مشکلات پروژه‌های متوقف مانده

     اسلامی درباره پروژه‌های معطل مانده مسکن مهر و تعاونی‌های مسکن اظهار کرد : نکته حائز اهمیت مسکن مهر این است که تقریباً در اکثر کشور در شهرها و پروژه‌ها تمام شده است و آن‌هایی که طرف قرارداد وزارت راه و شهرسازی بودند به اتمام رسیده است . ما کمتر از ۳۰ هزار واحد داریم که تا قبل از پایان دولت تحویل خواهند شد و بخشی که در پرند هست که ۳۸۰۰ واحدی شرکت کیسون در دست اجرا دارد این بازسازی آخرین پروژه‌های مسکن مهر است که انجام می‌شود .

    عضو کابینه دولت دوازدهم اظهار کرد : نوع دوم پروژه‌های خود مالکی هستند که عمدتاً تعاونی بوده و مشکلات حقوقی دارند زیرا در آن‌ها تخلفاتی صورت گرفته که این‌ها پرونده در محاکم قضایی دارند و خارج از کنترل ما است . به‌طور مثال پروژه‌ای که امروز مشاهده کردید ، یک پروژه‌ای است که با یک تعریف می‌گویند ۴ هزار عضو دارد و تعریف دیگر می‌گویند حدود ۲ هزار و ۶۰۰ عضو دارد و مسائل حقوقی آن حل نمی‌شود و مشکلی است که ۲۰ سال است همچنان مانده و مربوط به مسکن مهر هم نیست .

    اسلامی تصریح کرد : امروز اعلام کردیم مردمی که عضو این تعاونی‌ها هستند اقرارنامه بدهند تا به این شکل به شرکت عمران پرند اختیار داده تا این پروژه را تحویل بگیرد و همچنین بپذیرند که با نرخ تمام شده شرکت عمران این پروژه را تکمیل کرده و در اختیار آن ها قرار دهد . به شکلی که متعهد شوند که در زمان‌بندی مقرر ، قیمت تمام شده برای مسکن خودشان را پرداخت کنند .

    وی گفت : اگر این اتفاق بیفتد و این وکالت‌نامه و اختیار را بدهند ، با یک فصل مشترکی این پروژه را می توانیم طی یک پروسه حقوقی ، نجات داده و این یک راه حل است . این راه حل را برای تعداد دیگری از پروژه‌ها نیز می‌توانیم انجام دهیم تا مردم نجات پیدا کنند .

    اسلامی تأکید کرد : اگر مردم بپذیرند و در این مسیر قرار بگیرند این مشکل برطرف می‌شود اما اگر باورشان این باشد که پولی که به تعاونی سال‌ها پیش داده‌اند و بخواهند بر این باور بمانند ، این موضوع به دادگاه رفته و مشخص نیست که عاقبت چه سرانجامی خواهد داشت و زمان می‌گذرد و این خانه‌ها نیز همچنان می‌مانند و قیمت تمام شده آن نیز هر روز افزایش پیدا می‌کند .

    وزیر راه و شهرسازی درباره چگونگی برخورد با مدیران متخلف تعاونی‌ها گفت : آن‌گونه که ما مطلع هستیم و به دادستان کل کشور و وزارت تعاون منعکس کردیم ، این‌ها مواردی هستند که هم اداره کل تعاونی استانی و هم بخش قضایی استان در آن نقش دارند و هر کدام از این‌ها یک پرونده و یک موضوع خاص هستند و نمی‌توان در مورد آن یک حرف فراگیر را مطرح کرد . آنچه برای ما مهم است؛ مردمی هستند که در این موضوع اسیر هستند و به امید خانه‌دار شدن در آن پروژه‌ها عضو شده‌اند . البته ما پروژه‌هایی داریم که از جنس مسکن مهر هستند و رو به اتمام بوده و تمام شده‌اند و مردم تعهدات مالی خودشان را انجام ندادند که و باید برای تحویل آن‌ها اقدام کنند .

    اسلامی تأکید کرد : امیدواریم با نقشی که از سوی مردم ایفا می‌شود و پیگیری که انجام می‌دهیم ، چون حقوق خصوصی مردم است و جزو قلمرو مدیریت ما نیست ، مردم مشارکت داشته باشند تا مسائل حل شود .

    وزیر راه و شهرسازی ضمن ابراز رضایت از اقدامات عمرانی انجام گرفته در پرند عنوان کرد : با توجه به شرایط مالی که در آن قرار داریم و وضعیتی که بوده است ، امیدواریم کارهای باقیمانده به خصوص در محیط‌های مسکونی با یکسری اقدامات تکمیلی ، انجام شود . اقداماتی باید در محوطه‌ها انجام شود ، از جمله برطرف کردن کمبود بازارچه و پارک برای بازی بچه‌ها و امکانات از این قبیل که مردم نیاز دارند و  مدیرعامل در دستور کار خود قرار می‌دهند تا پروژه‌هایی که مردم نیاز دارند به آن سرعت بخشیده شود .




    مطالب مرتبط

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، اعضای کارگروه ساماندهی تسهیل گران نظام ساخت و نیروهای جهادی دارای تشکل در جلسه‌ای بر ضرورت استفاده حداکثری از حلقه‌های ...

    |

    امید داریم با حضور آقای محمودزاده پیشرفت قابل توجهی را در مأموریت شرکت در اتمام پروژه های مسکن مهر و نهضت ملی و همچنین خدمات روبنایی و زیربنایی به نحو مطلوبی شاهد باشیم .

    |

    یکی از آورده‌های اصلی دولت در طرح نهضت ملی مسکن ، موضوع زمین است و در بسیاری از مناطق شهری ، به طور میانگین ۵۰ درصد قیمت واحد مسکونی را زمین به خود اختصاص می‌دهد . یکی از اصلی ترین تسهیلات در بخش مسکن تامین زمین است که بخش عمده ای از این اراضی به شکل رایگان و اجاره ۹۹ ساله در ...

    |

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، در شانزدهمین جلسه شورای عالی مسکن به ریاست رییس جمهوری و با حضور وزیر راه و شهرسازی ، ۳۳ هزار و ۸۶۳ واحد مسکونی ویژه مددجویان ...

    |

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، وزیر راه و شهرسازی از اختصاص زمین به نهضت ملی مسکن به میزان بیش از ۶ برابر مسکن مهر خبر داد و گفت : عرضه ۱۸۲ هزار خانه خالی به ...

    |

    نظرات کاربران