در حال بارگذاری ...
  • مقاوم سازی لوله‌های انتقال آب و فاضلاب و تاسیسات شبکه آب در تقاطع با حریم گسل‌ها

    با هدف اجرایی کردن مفاد بند ض ماده ۱۴ قانون مدیریت بحران ، که در آن بر روی دو مخاطره اصلی در کشور یعنی زلزله و فرونشست زمین ، تفاهم‌نامه همکاری‌های مشترک علمی و تحقیقاتی با قطب پژوهشی وزارت نیرو در حیطه آب ۲۲ اردیبهشت در مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی با حضور رئیس آن موسسه، کاویانپور و معاونین و روسای پژوهشکده‌های آن سازمان منعقد شد .

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، عضو هیات علمی مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی از همکاری مرکز تحقیقات با موسسه آب وزارت نیرو برای کاهش مخاطره فرونشست زمین و مقاوم‌سازی لوله‌های انتقال آب و فاضلاب و تاسیسات شبکه آب در تقاطع با حریم گسل‌ها خبر داد .

    علی بیت‌اللهی به بیان برخی از اهداف امضای تفاهم‌نامه همکاری مرکز تحقیقات با موسسه تحقیقات آب وزارت نیرو که ۲۲ اردیبهشت به امضا رسید ، پرداخت .

    عضو هیات علمی مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی با اشاره به اینکه تفاهم‌نامه همکاری مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی وابسته به وزارت راه و شهرسازی و موسسه آب وزارت نیرو ۲۲ اردیبهشت منعقد شد ، گفت :  این تفاهم‌نامه با هدف اجرایی شدن هرچه بهتر مفاد بند ض ماده ۱۴ قانون مدیریت بحران که کاهش مخاطرات زلزله و فرونشست زمین را مورد تاکید قرار داده است به امضا رسید . مقاوم‌سازی شریان‌های حیاتی مانند لوله‌های انتقال آب و فاضلاب ، مخازن آب و تاسیسات گوناگون متعلق به شبکه آب در تقاطع با حریم گسله‌ها با دید فنی و مهندسی از جمله بندهای مفاد این تفاهم‌نامه است. همچنین ، وجود آب بعد از رخداد زلزله‌های مخرب بویژه برای سکونتگاه‌های شهری بزرگ امری حیاتی است و اقدامات پیشگیرانه جهت کاهش آسیب‌پذیری این المان‌های مهم امری اجتناب‌ناپذیر است که در مفاد بند ض قانون مدیریت بحران نیز تاکید شده است در این تفاهم‌نامه مورد توجه قرار گرفته است .

    وی توضیح داد : در حیطه فرونشست زمین، با هدف کنترل فرونشست زمین ، تغذیه مصنوعی آبخوان‌ها ، کنترل استحصال آب‌های زیرزمینی ، تنظیم بیلان در زون‌های با نرخ فرونشست بالا از توان تخصصی موسسه تحقیقات آب وزارت نیرو در همکاری با مرکز تحقیقات بهره برده می‌شود و فعالیت‌های اجرایی کارشناسانه در دستور کار قرار خواهد گرفت .

    گقتنی است ، با هدف اجرایی کردن مفاد بند ض ماده ۱۴ قانون مدیریت بحران ، که در آن بر روی دو مخاطره اصلی در کشور یعنی زلزله و فرونشست زمین ، تفاهم‌نامه همکاری‌های مشترک علمی و تحقیقاتی با قطب پژوهشی وزارت نیرو در حیطه آب ۲۲ اردیبهشت در مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی با حضور رئیس آن موسسه، کاویانپور و معاونین و روسای پژوهشکده‌های آن سازمان منعقد شد .

    بنا بر اعلام مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی و موسسه تحقیقات آب به منظور استفاده از توانایی‌های علمی فی‌مابین و توسعه همکاری‌های تحقیقاتی و فناوری در جهت استمرار ارتباط سازمان‌یافته به‌منظور برطرف کردن نیازهای متقابل در چارچوب اسناد بالادستی به‌عنوان دستگاه‌های حاکمیتی و مشورتی دولت تفاهم‌نامه مشترک منعقد کردند .

    این تفاهم‌نامه در ۱۰ ماده و به منظور همکاری‌های مشترک پژوهشی ، آموزشی و اجرایی و با هدف اجرای بند ض ماده ۱۴ قانون مدیریت بحران کشور از سوی محمد شکرچی‌زاده رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی و محمدرضا کاویانپور رئیس موسسه تحقیقات آب امضا شد .  

    تعیین اولویت‌های همکاری در زمینه‌های مدنظر طرفین و همکاری در انجام موضوعات اولویت‌دار ، همکاری در جذب اعتبارات مالی برای طرح‌های تحقیقاتی مشترک از منابع مختلف ، بسترسازی مشارکت اعضای هیئت‌ علمی و کارشناسان پژوهشی دوطرف در پروژه‌های مدنظر طرفین ، ‌همکاری در برگزاری همایش‌ها ، نشست‌ها و سمینارهای علمی-تخصصی، کرسی‌های نظریه‌پردازی و آزاداندیشی ، بازدیدهای علمی، برگزاری نمایشگاه‌ها، کارگاه‌های تخصصی و دوره‌های آموزشی کوتاه‌مدت و بلندمدت (موردنیاز دوطرف) و مشارکت پژوهشگران در جلسات فنی و تخصصی موردنیاز طرفین (با ارائه درخواست رسمی) از جمله محورهای این تفاهم‌نامه همکاری است .

    همکاری در تألیف، تدوین و ترجمه منابع ، متون ، کتب علمی ، طرح‌های تحقیقاتی و آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌های مرتبط با حوزه‌های مدنظر طرفین ، همکاری در استفاده از امکانات و تجهیزات آزمایشگاهی و کارگاهی در پیاده‌سازی مطالعات پژوهشی و مدل‌سازی ، تسهیل یا ایجاد دسترسی به پایگاه‌های داده دوطرف اعم‌ از کتابخانه‌ها ، مقالات ، گزارش‌ها و پایان‌نامه‌ها به‌منظور اشتراک‌گذاری دانش و اطلاعات در حوزه‌های موردعلاقه طرفین ، تسهیل انتشار مقالات علمی اعضای هیئت‌ علمی در مجلات و نشریات علمی طرفین و انجام بازدیدهای میدانی مشترک هنگام رخدادهای طبیعی مهم با استفاده از امکانات و پتانسیل‌های موجود طرفین و تهیه گزارش‌های فنی از دیگر محورهای همکاری میان طرفین بر اساس مفاد این تفاهم‌نامه ۳ ساله خواهد بود .




    مطالب مرتبط

    هر یک از دوره‌ها در ۵ روز و حدود ۴۰ ساعت برای مهندسان برگزار شد و دارای آزمون‌های نهایی در دو مرحله نیز بود . این دوره‌ها در سال جاری نیز با استفاده از تجربیات قبلی تقویت و برگزار خواهد شد .

    |

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، محمدمهدی حیدری رئیس مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی در نشست خبری به تشریح وضعیت پهنه های انتخابی نهضت ملی مسکن پرداخت ...

    |

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، رئیس مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی با بیان اینکه اینکه مقاومت ساختمانی ۱۴۰۰ ساختمان بلند در تهران ارزیابی شد ، از احداث ...

    |

    ارزیابی ساختمان‌های ناایمن موضوع مهمی است که بر اساس جزء ۵ بند ض ماده ۱۴ قانون مدیریت بحران انجام آن بر عهده مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی در همکاری با دیگر سازمان‌ها و نهادها قرار گرفته است .

    |

    در این ارتباط جلسات متعددی با شورای عالی انرژی داشتیم . در واقع حجم قابل توجهی از ناترازی انرژی در ساختمان است که عدد قابل توجهی است و نیاز است که در مورد آن برنامه‌ریزی شود .

    |

    نظرات کاربران