مدیران شهری فضاهایی متناسب با کودکان برای تجربه زندگی اجتماعی ایجاد کنند
![مدیران شهری فضاهایی متناسب با کودکان برای تجربه زندگی اجتماعی ایجاد کنند](./cache/3/attach/202104/126197_2302552038_320_200.jpg)
محیط کودکان باید به گونهای باشد که دائم از محیط اطراف در حال درس گرفتن باشند و همزمان با بازی، تجربههای ارزنده به دست آورند که این تجربهها میتواند پایههای شخصیتی و رشد جسمی ، ذهنی و اجتماعی را شکل دهد .
به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، دبیر کمیته ملی اسکان بشر گفت : وقتی از آرمانشهر کودک صحبت میکنیم ، شاخصهایی از جمله سلامتی ، ایمنی ، فعالیت آزادانه ، داشتن و انتقال احساس مثبت از طبیعت و والدین به کودکان ، فراهم کردن دسترسی مستقل کودکان به گونههای متفاوتی از فعالیتها و تقویت حفظ مشارکت اجتماعی و ایجاد امنیت در امکان عمومی مدنظر است .
محمدمهدی مظاهری در نخستین سمپوزیوم بینالمللی آرمانشهر کودکان که با همکاری دانشگاه علم و صنعت و کمیته ملی اسکان بشر به صورت مجازی برگزار شد ، اظهار کرد : باید از تجارب دنیا استفاده شود . باید در خیابانها و معابر از علایم ترافیکی مناسب در محلهای کودکان استفاده شود تا سلامت و امنیت آنان را تحتتاثیر قرار داده و ارتقا دهد ، زیرا ساختن شهر آرمانی کودکان کار پیچیدهای نیست . وقتی از آرمانشهر کودک صحبت میکنیم ، شاخص هایی از جمله سلامتی، ایمنی، فعالیت آزادانه ، داشتن و انتقال احساس مثبت از طبیعت و والدین به کودکان ، فراهم کردن دسترسی مستقل کودکان به گونههای متفاوتی از فعالیتها و تقویت حفظ مشارکت اجتماعی و ایجاد امنیت در امکان عمومی مدنظر است .
این استاد دانشگاه ادامه داد : بسیاری از ناهنجاریی که در دوران بلوغ به وجود میآید را باید در شرایط نامساعد پرورش دوران کودکی جستوجو کرد . آسیبهایی که حتی در بزرگسالی هم ممکن است جبران نشود. از این رو ساختن فضای سالم برای دوران کودکی شاد و ایمن بسیار حایز اهمیت است . توجه به موضوع کودکان هم رویکرد دینی در اجتهاد و فقه پویای شیعی دارد و هم در حوزه روانشناسی شخصیتی و هم در آییننامههایی که در سازمان ملل متحد در آژانسهای تخصصی بیان شده که اشتراکات فراوانی در این زمینه وجود داد .
عضو هیات امنای بنیاد ایرانشناسی در ادامه با اشاره به اینکه کودکان به دلیل شرایط خاص از جمله ویژگیهای حساس جسمی ، سنی و روانی ، تفاوتهای پنهان و آشکاری با دیگر شهروندان و گروههای سنی جامعه دارند ، گفت : نیازهای کودکان متفاوت است و این گروه حساسترین و درعین حال تاثیرپذیرترین گروه سنی جوامع هستند . بنابراین برای آنکه شخصیت آنها به خوبی شکل گیرد نیاز به این دارند که زندگی اجتماعی خوب و شاد را تجربه کنند . محیط کودکان باید به گونهای باشد که دائم از محیط اطراف در حال درس گرفتن باشند و همزمان با بازی، تجربههای ارزنده به دست آورند که این تجربهها میتواند پایههای شخصیتی و رشد جسمی ، ذهنی و اجتماعی را شکل دهد .
عضو فرهنگستان هنر همچنین با اشاره به اینکه هنجارها و ناهنجاری های روانی برای کودکان نقش مهمی در اجتماعی کردن آنها دارد ، افزود : از این رو مدیران شهری باید فضایی را فرهم کنند که کودک متناسب با سن و سال در حوزه های مختلف، زندگی اجتماعی را تجربه کنند . از این رو نیاز است مدیران و متخصصان در حوزه های روانشناسی ، تعلیم و تربیت و شهرسازی ، فضایی را به وجود آورند و در راستای آرمانشهر کودک با هم همفکری و همکاری داشته باشند.
به گفته وی در حال حاضر شواهدی دال بر تضعیف حقوق کودکان در دنیا ، منطقه و از جمله ایران هستیم که این موارد میتواند شامل نبود امنیت ، آلودگی محیطی و همچنین نبود امکانات مناسب باشد که باید در حد لازم و تخصصی به مسایل خاص کودکان و نوجوانان توجه شود .
مظاهری همچنین به تعریف نهادهای تخصصی کودکان سازمان ملل متحد از کودکان اشاره کرد و گفت : بر اساس تعریف نهادهای تخصصی کودکان سازمان ملل ، کودکان باید دارای فضای مناسب و فرصت های درست برای آموزش خارج از منزل باشند .
به گفته این استاد دانشگاه، گرچه ایران تلاشهای خوبی در این راستا انجام داده ، اما باید گامهای بزرگتری بردارد تا کودکان بتوانند در فضای شهری و فضای پیرامون خانه شرایط زیست اجتماعی را تجربه کنند و از راه حضور و بازی درباره طبیعت ، دنیای حیوانات و رابط اجتماعی ، فرصتهایی برای کشف ، درک و شکلگیری میراثفرهنگی و هنری جامعه داشته باشند . باید به حضور کودکان از طریق برنامههای آموزشی و پرورشی و با استفاده از ابزار اینترنت و اینترانت به توسعه آموزش آنها کمک کنیم تا آنها ارزش عناصر محیطی را آموزش ببیند و درک کنند .
محله محور بودن فضای شهری در گذشته از دیگر مواردی بود که مظاهری به آن اشاره کرده و آن را عاملی مثبت برای آزادی و فعالیت کودکان بر شمرد .
به گفته وی در گذشته کوچهها ، پیادهروها ، بن بست ، همسایگان و ... شرایطی را فراهم میکرد که کودکان بازی میکردند اما این تصویر امروزه نیست . امروزه کوچهها تبدیل به خیابان شده و فضا و مبلمان شهری عواملی شده که حضور کودکان را در محلهها محدود کرده است .
کمیته ملی اسکان بشر تاکنون جلساتی با همراهی مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی پیرامون آرمانشهر کودک برگزار کرده است . تشکیل شورای تخصصی آرمانشهر کودک از دیگر اقدامات پژوهش محور کمیته ملی است .