در حال بارگذاری ...
  • رفع تصرف بیش از ۷ و نیم هکتار از اراضی ملی در خراسان رضوی طی اردیبهشت ماه

    یگان حفاظت سازمان ملی زمین و مسکن خراسان رضوی در مدت زمان ذکر شده موفق به بازپس گیری حدود ۷۶ هزار و ۲۳۷ مترمربع از اراضی ملی با ارزش تقریبی ۵۸ میلیارد و ۸۱۸ میلیون تومان شده است .

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی از رفع تصرف بیش از ۷ و نیم هکتار از اراضی ملی در استان طی اردیبهشت ماه امسال خبر داد و گفت : ارزش تقریبی آنها حدود ۵۹ میلیارد تومان بوده است .

    هدف از شکل گیری یگان حفاظت سازمان ملی زمین و مسکن خراسان رضوی که برای نخستین بار در سال۹۴ آغاز به کار کرد ، جلوگیری از تصرف اراضی و کوتاه کردن دست سودجویان است ، این یگان در اردیبهشت ماه امسال ، با اجرای ۸ پرونده قضایی و رفع تصرفات فوری را بررسی و این زمین ها را از چنگال متصرفان آزاد کرده است .

    سیدعبدالمجید نژاد صفوی مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی با اعلام این خبر گفت : یگان حفاظت سازمان ملی زمین و مسکن خراسان رضوی در مدت زمان ذکر شده موفق به بازپس گیری حدود ۷۶ هزار و ۲۳۷ مترمربع از اراضی ملی با ارزش تقریبی ۵۸ میلیارد و ۸۱۸ میلیون تومان شده است .

    وی با اشاره به جزئیات این ۸ پرونده گفت : دو پرونده در شهر مشهد در مجموع به مساحت ۵۰۰۰ مترمربع به ارزش ۵ میلیارد تومان بوده است . همچنین در شهرستان سبزوار طی دو مورد عملیات رفع تصرف عدوانی به متراژ ۳۵ هزار و ۵۸۷ مترمربع و ارزش ۱۲ میلیارد و ۷۹۳ میلیون تومان اموال بیت المال از چنگال متصرفان آزاد شد .  

    نژادصفوی با بیان اینکه در شهرستان طرقبه شاندیز نیز دو مورد عملیات رفع تصرف در مجموع به مساحت ۱۹ هزار و ۶۰۰ مترمربع به ارزش ۳۹ میلیارد و ۲۰۰ میلیون تومان منجر به آزادسازی اراضی ملی و بازگشت آن به بیت المال شده است .  

    همچنین در شهرستان تربت حیدریه ۱۵۰ مترمربع اراضی ملی به ارزش ۷۵ میلیون تومان ، در شهرستان گناباد زمینی به مساحت ۴۰۰ مترمربع و ارزش ۲۰۰ میلیون تومان و در شهرستان تایباد ۱۵ هزار و ۵۰۰ مترمربع اراضی ملی به ارزش یک میلیارد و ۵۵۰ میلیون تومان از چنگال متصرفین خارج شد . این اقدامات با همراهی مقامات قضایی استان ، کمیته شناسایی حفاظت و پیشگیری شورای حفظ حقوق بیت المال در اراضی ملی و منابع طبیعی و دستگاه های عضو شورای حفظ حقوق بیت المال صورت گرفته است .

    نژاد صفوی اظهار امیدواری کرد که با همکاری مردم و دستگاه های مذکور ، این یگان به طور جدی تر به برخورد با متصرفان اراضی ملی بپردازد .

    همراهی مردم برای رفع تصرف

    مدیرکل راه و شهرسازی خراسان رضوی در ادامه با اشاره به نقش مردم در پیشگیری از تصرف و حفاظت از اراضی ملی و دولتی این گونه گفت : شهروندان می توانند موارد تصرف ، تعرض و دخالت در اراضی دولتی و ملی را ضمن تماس با شماره تلفن گویای ۱۶۵۶ یا تلفن ثابت ۰۵۱۳۷۶۵۰۱۷۹ به یگان حفاظت گزارش دهند .  

    الزام به استعلام قبل از خرید ملک

    نژاد صفوی با بیان نمونه هایی از ضرر و زیان شهروندان در زمان خرید املاک تصرف شده گفت : به منظور پیشگیری از هرگونه ضرر و زیان، لازم است شهروندان در زمان خرید زمین و ملک ، برای اطمینان از اصالت ملک مدنظر ، از سازمان های مربوط استعلام بگیرند .

    وی ادامه داد : بسیاری از افراد به صورت قولنامه ای ملکی را خریداری می کنند و بعدها مشخص می شود آن ملک ، جزو اراضی ملی و دولتی است؛ در چنین شرایطی ، افراد علاوه بر ضرر مالی ، مجبور به پرداخت خسارت نیز می شوند . گشت حفاظت اراضی اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی با حمایت دستگاه های نظارتی ، موضوع مبارزه با زمین خواری را با جدیت در دستور کار قرار داده و در تمام استان هرگونه تحرک جهت تصرف غیرقانونی را با قاطعیت جلوگیری می کند .




    مطالب مرتبط

    گشت حفاظت اراضی این اداره کل به صورت مستمر مشغول بازدید از حوزه استحفاظی بوده و با هرگونه تصرف اراضی ملی به شدت برخورد می کند .

    |

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ،‌ سرپرست اداره حقوقی و دعاوی اداره کل راه و شهرسازی گلستان گفت : در روزهای اخیر یک قطعه زمین دولتی به مساحت ۴۴۸ متر مربع ...

    |

    ۴۹ مورد حکم قطعی به مساحت ۲۴۶ هکتار در سراسر کشور اجرا شده است . با اقدامات پیشگیرانه یگان حفاظت در سراسر کشور در استان‌های سمنان ، شرق سمنان ، قم ، کرمانشاه و مازندران هیچگونه تعرضی به اراضی دولتی گزارش نشده است .

    |

    بیشترین وقوع تعرض طی سال جاری در استان فارس به میزان ۴۷۶ فقره و مساحت ۲۱۰ هکتار بوده است .

    |

    بر اساس ظرفیت قانون بودجه در تبصره ۱۱ مبنی بر واگذاری اراضی در قالب مشارکت با سرمایه‌گذاران ، ساخت و ساز توسط سرمایه‌گذاران انجام می‌شود و بخشی از این واحدها برای دهک‌های اول و دوم استفاده می‌شود .

    |

    نظرات کاربران