در حال بارگذاری ...
  • مهمترین هدف بازآفرینی شهری توانمندسازی مهارتی ساکنان سکونتگاه های غیررسمی

    به منظور توانمندسازی اقشار کم درآمد ساکن در سکونتگاه های غیررسمی ، برنامه ریزی و فعالیت مداوم و صمیمانه در بطن این محلات از ضروریاتی است که برای تقویت و توانمندسازی ساکنان باید اعتمادسازی و ظرفیت سازی در اجتماعات محلی را مدنظر قرار داده و اجرایی نمود .

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، مدیرکل راه و شهرسازی فارس گفت : مهمترین هدف بازآفرینی شهری توانمندسازی مهارتی و شغلی ساکنان سکونتگاه های غیررسمی است .

    جعفر زاهدی اظهار داشت : از اواخر دهه ۸۰ مطالعات توانمندسازی سکونتگاه های غیررسمی شیراز و چند شهر استان فارس با هدف بازآفرینی شهری صورت پذیرفت . در این مطالعات با شناسایی دقیق این سکونتگاه ها و نیازسنجی واقع بینانه در قالب شناسایی و معرفی محلات هدف ، ضعف و فقدان آموزش ، مشکلات زیرساختی و همچنین کمبود فضای عمومی و روبنایی و معضلات زیست محیطی که از اصلی ترین عوامل ناکارآمدی این سکونتگاه ها به شمار می رود توجه شده است .

    مدیرکل راه و شهرسازی فارس ادامه داد : به منظور توانمندسازی اقشار کم درآمد ساکن در سکونتگاه های غیررسمی ، برنامه ریزی و فعالیت مداوم و صمیمانه در بطن این محلات از ضروریاتی است که برای تقویت و توانمندسازی ساکنان باید اعتمادسازی و ظرفیت سازی در اجتماعات محلی را مدنظر قرار داده و اجرایی نمود .

    زاهدی اذعان داشت : اداره کل راه و شهرسازی فارس با اتخاذ سیاست های هماهنگ با سند ملی توانمندسازی و قانون ساماندهی در چارچوب یافته های مطالعات پیش گفته با هدف ظرفیت سازی در مدیریت شهری ، آگاه سازی و تعیین برنامه های محلی در کنار نهادسازی لازم برای همسویی اقدامات سه گانه بخش دولتی ، بخش خصوصی و مردم را پیش گرفته است تا بتواند با فعال کردن دستگاه های اجرایی ، ادارات را در پذیرش این نقش ها همراه کند .

    برخی از اقدامات عملی در این زمینه ها به شرح ذیل می باشد ؛

    * برگزاری دوره های آموزشی مختلف

    * تنظیم توافق نامه با دستگاه های مختلف استانداری و بهزیستی برای کمک به طرح های توانمند سازی آموزش ساکنان محلات هدف توسط دستگاه های مختلف

    * احداث مدرسه ، کتابخانه ، کارگاه مشاغل خانگی ، خانه محله ، ورزشگاه و سایر خدمات روبنایی در محلات هدف و بهسازی معابر در محلات هدف بازآفرینی




    مطالب مرتبط

    بر اساس برنامه ریزی صورت گرفته توسط شرکت بازآفرینی شهری ، جلسه بررسی محورهای این رویداد و شاخص های مرتبط با حضورگروه ارزیابی اقدامات برتر بازآفرینی شهری در کلانشهر تبریز و در اداره کل راه و شهرسازی استان برگزار شد .

    |

    با افزایش تولید مسکن روستایی که در اولویت نهضت ملی مسکن قرار دارد مساله باز آفرینی شهری مورد تاکید قرار گرفته و متقاضیان خود مالکی با تشویق ، حمایت و کاهش کاغدبازی (بروکراسی های) اداری می توانند تسهیلات بهتری دریافت کنند .

    |

    تامین زمین برای ۱۷ هزار و ۶۱۹ واحد به وسعت ۲۰۶ هکتار انجام شده و شاهد کمبود ۱۳۰ هکتاری زمین جهت احداث حدود ۱۱ هزار واحد دیگر هستیم ؛ البته براساس توافق صورت گرفته با سایر دستگاه ها از جمله جهاد کشاورزی ، کمیته امداد ، سپاه ، منابع طبیعی و آبخیزداری و ... ، ۱۹۸ هکتار زمین برای طرح ...

    |

    محدوده و محلات هدف بازآفرینی شهر در سه گونه بافت تاریخی ، بافت ناکارآمد میانی و سکونتگاه غیررسمی بر اساس مصوبات اخیر کمیسیون ماده ۵ استان‌ها ، بررسی و در سامانه سینام بارگذاری شد .

    |

    در محلاتی که وسعت چندانی ندارند شهرداری‌ها باید از نیروهای خود برای تشکیل این حلقه‌ها استفاده کنند و در محلاتی که محدوده‌های مورد عمل از وسعت بالایی برخوردار هستند می‌بایست از طریق شهرداری‌های نواحی اقدام شود تا ظرفیت گروه‌های جهادی ، دانشگاهی ، انبوه سازان ، کارگزاران ...

    |

    نظرات کاربران