در حال بارگذاری ...
  • تشریح عملکرد مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی در دولت یازدهم و دوازدهم

    تلاش مرکز در دولت یازدهم و دوازدهم منجر به تصویب قانون مدیریت بحران کشور شد که بند ض ماده ۱۴ آن قانون کاهش خطرپذیری را در خصوص مخاطره‌های آتش ، زلزله و فرونشست و ارتقا تاب‌آوری را برعهده مرکز نهاده است .

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، رییس مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی ، تعیین پهنه گسل‌ها در ۶ کلانشهر و تدوین دستورالعمل ساخت وساز بر پهنه‌های گسلی ، توسعه شبکه شتاب‌نگاری در کشور و ارتقای دستگاه‌های موجود و تدوین طرح‌های پژوهشی به منظور ارتقای بهر‌ه‌وری راه‌ها را بخشی از مهمترین اقدام آن مرکز در دولت یازدهم و دوازدهم ، برشمرد .

    محمد شکرچی‌زاده مهمترین اقدامات مرکز در دولت تدبیر و امید را در حوزه‌های مسکن و ساختمان و همچنین راه ، برشمرد .

    رییس مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی از اهم کارهای انجام شده مرکز را در حوزه مسکن و ساختمان ، تدوین مباحث ۲۲ گانه مقررات ملی و کنترل ساختمان با بهره‌گیری از بهترین متخصصان کشور و بهره‌مندی از آزمایشگاه‌های تخصصی اعلام کرد و گفت : تلاش مرکز در دولت یازدهم و دوازدهم منجر به تصویب قانون مدیریت بحران کشور شد که بند ض ماده ۱۴ آن قانون کاهش خطرپذیری را در خصوص مخاطره‌های آتش ، زلزله و فرونشست و ارتقا تاب‌آوری را برعهده مرکز نهاده است .

    شکرچی‌زاده از دیگر فعالیت‌های مرکز در دولت یازدهم و دوازدهم را توسعه شبکه شتاب‌نگاری عنوان کرد و افزود : در ۸ سال گذشته ۵۰۰ دستگاه جدید شتاب‌نگاری خریداری شد که بیش از ۳۰۰ دسگاه آن نصب شده و ۱۵۰ دستگاه دیگر در دستور خرید قرار دارد . همچنین به روز کردن دستگاه‌های جدید در حال انجام است که دراین باره با شرکت‌های دانش‌بنیان رایزنی و فراخوانی منتشر شده که بر اساس آن ارتقای یک هزار و ۲۰۰ دستگاه شتاب‌نگار موجود در کشور در برنامه قرار دارد .

    به گفته عضو هیات علمی مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی ، فعالیت مهم دیگر مرکز در دولت یازدهم و دوازدهم تعیین پهنه گسل‌ها در ۶ کلانشهر کشور تهران ، کرج ، تبریز ، مشهد ، کرمان و زنجان بود که کمک می کند تاب آوری ارتقا یابد . همچنین دستورالعمل ساخت و ساز در پهنه گسل‌ها را تدوین و به تایید شورای عالی شهرسازی و معماری ایران رسید .

    تهیه و تنظیم نشریات مهم سازمان برنامه و بودجه در زمینه ساختمان و راه از جمله نشریه ۵۵، ۱۰۱، ۱۱۰، آیین نامه بتن از جمله نشریاتی هستند که با هدف ارتقای سطح کیفی نشریات با تلاش مرکز منتشر شدند که اثر آن بهبود و افزایش بهره‌وری در فعالیت‌های عمرانی و نظام فنی اجرایی کشور بود .

    به گفته شکرچی‌زاده ، توجه به مهندسی آتش در کشور از دیگر فعالیت‌های مهم مرکز در دولت یازدهم و دوازدهم بود که اینکار از طریق تدوین دستورالعمل‌ها ، آیین‌‌نامه‌ها و مدارک پشتیبان برای مبحث سوم مقررات ملی ساختمان انجام شد . همچنین توسعه گواهینامه های فنی و احداث کوره جدید آتش که تا پایان دولت انجام می‌شود از دیگر اقدامات مرکز است .

    رییس مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی در بیان اقدامات مرکز در دولت یازدهم و دوازدهم یادآور شد : در حوزه راه ، مرکز تدوین action plan (برنامه عملیاتی) ایمنی را انجام داد که به تصویب کمیسیون ایمنی راه‌ها رسید.  چنانچه برنامه عملیاتی ایمنی مصوب ، پیاده‌سازی شود تا میزان قابل‌ملاحظه‌ای می‌تواند تصادفات جاده‌ای را کاهش بدهد . پروژه PMS که مربوط به مدیریت روسازی راه هاست در مرکز طی ۸ سال گذشته تدوین شد که این برنامه می‌تواند بهره‌وری را در نگهداری راه‌ها بهبود بدهد .

    وی از دیگر موضوع‌های دنبال شده و به سرانجام رسیده مرکز تحقیقات را در دولت یازدهم و دوازدهم ، گسترش آزمایشگاه انرژی مرکز و ایجاد سامانه انرژی برشمرد که با حضور وزیر راه و شهرسازی و معاون رییس جمهوری چندی پیش افتتاح شد .

    شکرچی‌زاده مدیریت مرکز تحقیقات را به شکل هیات‌امنایی گامی مهم در تسهیل روند اجرای پروژه‌ها برشمرد . در خصوص مهندسی بتن، مرکز، آیین‌نامه اعطای گواهینامه به نیوجرسی را تدوین و عملیاتی کرد که این اقدام به عمر مفید نیوجرسی‌ها کمک می‌کند و اقدام مهمی در بهبود بهره‌وری و کاهش تصادفات جاده‌ای است .

    وی با یادآوری اینکه پیوست ششم آیین نامه  ۲۸۰۰ ابلاغ شد، خاطرنشان کرد: ابلاغ این پیوست کمک کرده است تا آسیب‌های وارده به ساختمان‌ها در مخاطرات به ویژه برای اجزای غیرسازه ای همچون دیوارها و نما کاهش یابد . همچنین ویرایش پنجم آیین نامه ۲۸۰۰ توسط مرکز تحقیقات از سال ۹۸ آغاز شد و در برنامه است که تا ۱۴۰۲ به نتیجه برسد .




    مطالب مرتبط

    هر یک از دوره‌ها در ۵ روز و حدود ۴۰ ساعت برای مهندسان برگزار شد و دارای آزمون‌های نهایی در دو مرحله نیز بود . این دوره‌ها در سال جاری نیز با استفاده از تجربیات قبلی تقویت و برگزار خواهد شد .

    |

    در این ارتباط جلسات متعددی با شورای عالی انرژی داشتیم . در واقع حجم قابل توجهی از ناترازی انرژی در ساختمان است که عدد قابل توجهی است و نیاز است که در مورد آن برنامه‌ریزی شود .

    |

    در بازنگری این مباحث موضوعاتی که این بار برای ما بسیار حائز اهمیت است توجه به محیط‌زیست و مدیریت انرژی در ساختمان است . این توجه به حدی است که در ویرایش‌های جدید سایر مباحث مقررات ملی و کنترل ساختمان به‌ویژه مباحثی که در حوزه تأسیسات ساختمانی هستند ضرورت مدیریت مصرف انرژی ...

    |

    با تلاش‌های بعمل آمده بیش از ۱ هزار و ۲۰۰ پروانه اشتغال بکار جدید صادر شده و میزان ارتقا، تمدید و صلاحیت جدید پروانه اشتغال بکار در این مدت، افزون بر ۶ هزار و ۴۰۰ مورد بوده است .

    |

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، محمدمهدی حیدری رئیس مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی در نشست خبری به تشریح وضعیت پهنه های انتخابی نهضت ملی مسکن پرداخت ...

    |

    نظرات کاربران