در حال بارگذاری ...
  • تهیه و بازنگری طرح جامع ۴۵۰ شهر

    تهیه طرح‌های جامع و طرح‌های توسعه عمران یکی از ماموریت‌های وزارت راه و شهرسازی است . البته این وزارتخانه در طرح‌های ناحیه و منطقه ای نیز ورود می‌کند ، اما تهیه طرح جامع وظیفه اصلی وزارتخانه است که اساسا زیست پذیری شهری ، هویت‌بخشی به شهرها و توزیع سکونت و فعالیت را تعیین می‌کند .

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی از جانمایی و مکان‌یابی ۱۳ شهر جدید در دولت تدبیر و امید خبر داد .

    فرزانه صادق مالواجرد امروز ۲۱ تیر در مراسم افتتاح و بهره‌برداری از طرح‌های ملی وزارت راه و شهرسازی که با فرمان رییس‌جمهوری انجام شد ، با بیان اقداماتی که برای کیفیت بخشی به فضاهای شهری در دولت تدبیر و امید انجام شد ، گفت : یکی از مهم‌ترین اسنادی که در این دوره تهیه و تصویب شد سندی در خصوص توسعه سواحل مکران بود که جمعیت‌پذیری و چگونگی توزیع فعالیت و جمعیت و سکونت پیرامون پهنه ساحلی جنوب کشور را بررسی و تعیین می‌کند . این عمل مصداق برنامه ریزی قبل از اقدام بود که از مهم‌ترین دستاوردهای این دولت به شمار می‌رود .

    وی با اشاره به تصویب طرح‌های ویژه‌ای که در کیفیت بخشی به فضاهای شهری خصوصا فضاهایی که هویت تاریخی و فرهنگی دارند ، موثرند ، ادامه داد : طرح تفصیلی ویژه‌ پیرامون حرم مطهر امام رضا (ع) بعد از سال‌ها تصویب شد . طرحی که هم طیف متنوع اسکان زائر و هم احترام به حقوق مجاور و هم توجه ویژه به هویت تاریخی و فرهنگی تشیع در آن منعکس شده است .

    صادق مالواجرد با بیان اینکه سیاست‌گذاری و برنامه‌محور کردن سکونت و فعالیت از جمله اقدامات این معاونت است ، گفت : تهیه طرح‌های جامع و طرح‌های توسعه عمران یکی از ماموریت‌های وزارت راه و شهرسازی است . البته این وزارتخانه در طرح‌های ناحیه و منطقه ای نیز ورود می‌کند ، اما تهیه طرح جامع وظیفه اصلی وزارتخانه است که اساسا زیست پذیری شهری ، هویت‌بخشی به شهرها و توزیع سکونت و فعالیت را تعیین می‌کند . در این ۸ سال طرح جامع قریب به ۴۵۰ شهر در این ۸ سال مورد بررسی قرار گرفت و در این شهرها طرح جامع تهیه و یا بازنگری شد .

    وی افزود : یکی دیگر از ماموریت‌های وزارت راه و شهرسازی در حوزه معماری و شهرسازی مکان یابی شهرهای جدید و شهرک ها بود . بسیاری از کلانشهرها و یا مراکز استان ها محدودیت در اراضی و زمین دارند ، بنابراین باید به مطالبات و نیازهای جامعه در خصوص سکونت پاسخ گفت . در این دوره اصلاحاتی در محدوده‌ها و اراضی ۷ شهر جدید اعمال شد و حدود ۱۳ شهر جدید مکان یابی انجام که یا در دست بررسی در استان یا در دستور کار تصویب هستند . محدوده برخی از این شهرها نیز تصویب شد .

    معاون وزیر راه و شهرسازی از تهیه دستورالعمل تسهیل شهرک سازی با تکیه بر پتانسیل بخش خصوصی به عنوان بخشی دیگر از دستاوردهای این وزارتخانه نام برد و گفت : احداث شهرک در اقصی نقاط کشور ، به شکلی که صرفا شهرک اقامتی نباشند ، در دستور کار قرار گرفت . بعد از مصوبه شورای عالی احداث حدود ۳۰ شهرک در دستور کار قرار گرفت که برخی از آن‌ها در مرحله مکان‌یابی در شورای عالی معماری و شهرسازی هستند و برخی نیز به تصویب نهایی رسیدند .

    وی ادامه داد : در تامین اراضی برای طرح اقدام ملی مسکن ، این مساله در مرکز توجه قرار گرفت که تمام اشکالات قبلی که در اقدامات مسکنی پیشین وجود داشت ، رفع شود . در این دوره توجه ویژه به زیرساخت ، نبود اراضی در پهنه خطرزا مثل گسل و رانش ، نبود اراضی در پهنه‌های کشاورزی و باغی و دسترسی به زیرساخت‌های حمل و نقل انجام شد . در تمام اراضی که تامین شد تمام خدمات هفتگانه مورد تصویب قرار گرفت و همه ساخت و سازی که انجام می شود با خدمات کامل همراه است .

    صادق مالواجرد در انتها گفت : در این دوره برای بررسی معماری مسکن‌هایی که ساخته می‌شود در یک کمیته تخصصی معماری نهادسازی شد .




    مطالب مرتبط

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، معاون معماری و شهرسازی اداره‌کل راه و شهرسازی استان زنجان بر لزوم ساماندهی موضوع تعاونی‌های مسکن خارج از محدوده شهر ...

    |

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، معاون معماری و شهرسازی اداره کل راه و شهرسازی خوزستان از تغییر کاربری ۴۶۹ هکتار زمین برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن در ...

    |

    تاکنون دو شهر اهواز و دزفول در استان دارای بسته تشویقی شهرسازانه شدند و انتظار داریم سایر شهرهای استان نیز مستندات خود را به دبیرخانه شهرسازی و معماری اداره کل راه و شهرسازی استان جهت تصویب و طی فرایندهای قانونی ارائه کنند .

    |

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، معاون معماری و شهرسازی اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی گفت : سه هزار و ۵۰۰ هکتار زمین در سال ۱۴۰۲ برای تامین زمین مورد نیاز ...

    |

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران گفت : اراضی طرح جوانی جمعیت و سرانه‌های خدمات شهری برای بیش از ۷۰ هزار متقاضی ...

    |

    نظرات کاربران