نقش ویژه تحقیقات و مطالعات آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک در کاهش خطرات ناشی از زلزله در پروژههای عمرانی
در پروژههای با اهمیت بالا نظیر بیمارستان ، پلهای بزرگ ، پالایشگاهها و ... مقادیر طیف طراحی با استفاده از نتایج آزمونهای ژئوتکنیکی و ژئوفیزیکی و تحلیل دینامیکی لایههای خاک بدست میآید که استفاده از این طیفهای ویژه ساختگاه میتواند منجر به طراحی دقیقتر و بهینهتر سازهها شود .
به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، مدیرعامل شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک با اشاره به مطالعات انجام شده در کاهش خطر تخریب و آسیب به پروژه عمرانی با انجام آزمایشهای تخصصی در شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک اظهار داشت : با بررسی علل اساسی و مؤثر در شدت زلزلههای و بر اساس تجربیات حاصله از زلزلههای رخ داده در دنیا ، شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک توانسته است با انجام مطالعات تحلیل خطر لرزهای در پروژههای عمرانی ، آسیب زلزله را با ارتقاء کیفی آن کاهش داده و یا بی خطر کند .
مجید کیانپور رئیس هیات مدیره و مدیرعامل شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک در این خصوص گفت: مشاهده شده است که طول، فاصله و مکانیزم گسلهای مجاور ساختگاه در شدت تخریب سازهها موثر بوده و بنابراین شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک با حضور در پروژههای استانی و ملی کشور انجام مطالعات تحلیل خطر لرزهای را امری ضروری میداند .
کیانپور با بیان اینکه تنوع لایهبندی خاکها در ساختگاه پروژههای عمرانی ، استفاده از طیفهای طراحی ارائه شده در آیین نامههای لرزهای برای سازههای با اهمیت بالا توصیه نمی شود ادامه داد: در همین راستا در پروژههای با اهمیت بالا نظیر بیمارستان ، پلهای بزرگ ، پالایشگاهها و ... مقادیر طیف طراحی با استفاده از نتایج آزمونهای ژئوتکنیکی و ژئوفیزیکی و تحلیل دینامیکی لایههای خاک بدست میآید که استفاده از این طیفهای ویژه ساختگاه میتواند منجر به طراحی دقیقتر و بهینهتر سازهها شود .
وی با اشاره به مطالعات انجام شده در شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک در سال ۹۹ گفت : شرکت آزمایشگا فنی و مکانیک خاک ۱۳ گزارش تحلیل خطر لرزهای و ارائه طیف طرح ویژه ساختگاه برای بسیاری از پروژههای ملی را تهیه کرد که شامل مطالعه پل دریاچه در محور هراز (شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل) ، تلمبهخانههای خطوط لوله انتقال نفت گوره - جاسک (شرکت آریا نفت شهاب) ، برج کنترل مراقبت ترافیک دریایی بندر امام (اداره کل بنادر و دریانوردی استان خوزستان) و بیمارستان ۵۴۰ تختخوابی اردبیل (سازمان مجری ساختمانهای دولتی) بوده است .
مدیرعامل شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک به مخاطراتی دیگری که در طول زلزله امکان وقوع آن وجود دارد اشاره و خاطر نشان کرد: پدیده روانگرایی در زلزله عمدتا در شهرهای ساحلی و خاکهای دانهای اشباع به وقوع می پیوندد . وقوع روانگرایی خاک زیر سازهها ، منجر به از دست رفتن ظرفیت باربری خاک زیر سازه میشود و عموما سازه متحمل نشستهای بسیار بزرگ خواهد شد .
وی راهکارهای مقابله با این پدیده در زمین لرزه را اینگونه توضیح داد و تصریح کرد : بهسازی خاک ساختگاه با روشهای متداول بهسازی خاک است که ارزیابی استعداد و پتانسیل وقوع روانگرایی در تمامی مطالعات ژئوتکنیک قابل بررسی است و در صورت نیاز به بهسازی ، با بررسی روشهای مختلف بهسازی خاک ، بهترین راهکار برای بهسازی توسط متخصصان آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک ارائه میشود .
کیانپور با اشاره به نمونهای از مطالعات انجام شده در این حوزه گفت : ارائه طرح بهسازی ساختمان داده بندر امیرآباد (سازمان بنادر و دریانوردی) ، ارائه طرح بهسازی ساختگاه پل زرنه (سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای) و ارائه طرح بهسازی ساختمان اداری و آموزشی حوزه علمیه استان بوشهر (مرکز خدمات حوزه علمیه بوشهر) از پروژههای موفق انجام شده توسط شرکت آزمایشگاه فنی و مکانیک خاک است .