در حال بارگذاری ...
  • ابلاغ الزامات و ضوابط عام شهر دوستدار کودک به استانداران سراسر کشور

    در اجرای مصوبه به پیوست الزامات و ضوابط عام شهر دوستدار کودک جهت استحضار و انعکاس به کلیه مراجع ذی مدخل در توسعه شهری ابلاغ می‌شود .

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، طی مصوبه شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران ، الزامات و ضوابط عام شهر دوستدار کودک به استانداران سراسر کشور برای اجرا ، ابلاغ شد .

    دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در مکاتبه با رییس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور و همچنین استانداران سراسر ایران ، مصوبه شورا را درخصوص الزامات و ضوابط شهر دوستدار کودک ، ابلاغ کرد .

    در متن مصوبه آمده است : شورای عالی شهرسازی و معماری ایران در جلسه موخ ۴ مرداد ۱۴۰۰ ، پیشنهاد دبیرخانه شورای عالی با عنوان "الزامات و ضوابط عام شهر دوستدار کودک" را در پاسخ به مطالبات جمعی از فعالان حقوق کودک ، متخصصان و سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور ، مبنی بر فقدان سیاست‌ها و مجموعه ضوابط اجرایی موثر ، کمبود سطوح عملکردی متضمن تامین نیازهای کودکان در بناها و فضاهای شهری ، بررسی و ضمن تاکید بر ملاحظات به شرح زیر مورد تصویب قرار داد .

    ۱- این مصوبه بر اهمیت توجه به نیازهای روانی و جسمانی کودکان و تسهیل دسترسی به امکانات محیطی مربوطه در شهرها ، روستاها ، شهرک‌ها و مجتمع‌های زیستی متعدد در کشور و تضمین تحقق شهر دوستدار کودک، تاکید دارد و در این رابطه حقوق کودکان در برخورداری از فضاهای شهری امن ، ایمن و محیط‌های شاد برای بازی و پرورش خلاقیت را به رسمیت می‌شناسد .

    ۲- مجموعه "الزامات و ضوابط عام شهر دوستدار کودک" به عنوان ملاحظات تحقق شهر دوستدار کودک برای تمام مراجع تهیه ، تصویب و نظارت بر طرح‌های توسعه و عمران ، دستگاه‌هایی اجرایی و شهرداری‌ها و دهیاری‌ها کاربرد دارد و لازم‌الاجراست .

    ۳- لازم است در زمان تنظیم شرح خدمات ، تهیه یا بازنگری طرح‌های توسعه و عمران ، الزامات و ضوابط عام مذکور در نوع فعالیت‌ها از جمله فضای سبز و فضاهای عمومی شهری ، ملاحظه شود .

    ۴- به منظور انطباق شرح خدمات و اسناد طرح‌های توسعه و عمران با ملاحظات شهر دوستدار کودک و ارزیابی تاثیر پروژه‌های عمرانی بر کیفیت زندگی کودکان ، وفق سند پیوست ، لازم است با مشارکت انجمن‌ها و نهادهای مردمی فعال در امور کودک اقدام شده و نظرات آنها در محتوای طرح‌ها لحاظ شود .

    ۵- دبیرخانه شورای عالی با همکاری سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور و بهره‌برداری از ظرفیت‌های موجود ، نتایج پایش ، ارزیابی و ارایه راهکارها با استناد این مصوبه به مراجع مربوطه اعلام و پیگیری‌های لازم را صورت دهند .

    ۶- دبیرخانه شورای‌عالی بنا بر ایجاد سازوکارهای بومی‌سازی ضوابط با توجه به ویژگی‌های اجتماعی ، فرهنگی و جغرافیایی ، نتیجه پایش و ارزیابی میزان تحقق اهداف و ملاحظات این مصوبه را سالانه به شورای عالی گزارش کند .

    ۷- مجموعه "الزامات و ضوابط عام شهر دوستدار کودک" در پیوست این مصوبه بر اساس نتایج پایش مذکور در بند فوق ظرف مدت یکسال از تاریخ اعلام مصوبه قابل بازنگری است و در صورت نیاز در مقاطع زمانی ۳ ساله مورد تجدیدنظر ، تکمیل و اصلاح قرار خواهد گرفت .

    در پایان تاکید شده است : در اجرای مصوبه به پیوست "الزامات و ضوابط عام شهر دوستدار کودک" جهت استحضار و انعکاس به کلیه مراجع ذی مدخل در توسعه شهری ابلاغ می‌شود .




    مطالب مرتبط

    موضوع مکانیابی شهرک مسکونی پرنیان قم نیز در جلسه امروز شورا بررسی و مقرر شد تا مکان این شهرک به دلیل تقاضای استانداری و مسئولان استان تغییر یابد که در این خصوص با موافقت شورا این تغییر جابه جایی شهرک انجام خواهد شد .

    |

    مقرر شد تا به منظور رعایت اصول شهرسازی و قوانین و ضوابط موجود نسبت به اختصاص ۳۰ درصد از ملک موردنظر به کاربری مسکونی و ۷۰ درصد باقیمانده ملک به کاربری فضای سبز و خدمات هفتگانه اقدام شود و در اختیار مدیریت شهری قرار گیرد .

    |

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، دبیر شورای عالی شهرسازی و معماری ایران در مکاتبه با استاندار ارومیه تاکید کرد تا حداکثر ظرف مدت دو ماه بازنگری طرح جامع ...

    |

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران با اعلام تصویب ضوابط عمومی طراحی و ساخت مسکن حمایتی و ضوابط عمومی بناهای شهری از ...

    |

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران از موافقت اعضای شورا با الحاق ۳۰ هکتار اراضی به محدوده شهر جدید بهارستان برای طرح نهضت ...

    |

    نظرات کاربران