در حال بارگذاری ...
  • اجرای پروژه‌های بازآفرینی شهری در ۱۴ محله هدف شناسایی شده شهر قم

    در شهر قم با توجه به وضعیت سکونتگاه‌های غیررسمی عمده تمرکز بر این موضوع قرار دارد. ساخت پنج سالن ورزشی و چهار زمین چمن مصنوعی ، احداث پنج واحد آموزشی ، احداث چهار خانه دانش محله ، ساخت پنج مرکز بهداشت _ درمانی ، احداث کلانتری و ۳ قرارداد با هدف اجرای روکش آسفالت معابر محلات هدف از جمله فعالیت‌های انجام شده در این زمینه به شمار می‌رود .

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، مدیرکل راه و شهرسازی استان قم عنوان کرد : حدود ۲ هزار هکتار سکونتگاه غیررسمی و بافت‌های ناکارآمد میانی در استان ثبت شده است و نزدیک به ۱۶۰ هزار نفر در این بافت‌ها ساکن هستند ، تا کنون ۱۴ محله هدف شناسایی شده و پروژه‌های بازآفرینی شهری در این محله‌ها در دست اجراست .

    حسن صبوری توضیحاتی در خصوص پروژه‌های بازآفرینی شهری قم ارایه کرد و با بیان این که در استان قم حدود هزار و ۶۰۰ هکتار بافت فرسوده مصوب وجود دارد ، گفت : در این بافت ، بالغ بر ۴۰۰ هزار نفر زندگی می‌کنند ، حدود ۲ هزار هکتار نیز سکونتگاه غیررسمی و بافت‌های ناکارآمد میانی ثبت شده است که حدود ۱۶۰ هزار نفر در این بافت‌ها ساکن هستند .

    صبوری از اجرای ۱۵ پروژه با تامین اعتبار شرکت بازآفرینی شهری ایران خبر داد و گفت : احداث مدرسه ثامن الحجج (ع) در محله آذر ، احداث مرکز بهداشتی درمانی در محله فاطمیه ، احداث کلانتری شماره ۱۳ و ساماندهی معابر مختلف در محلات هدف از جمله پروژه‌های در حال اجرا به شمار می‌رود .

    مدیرکل راه و شهرسازی استان قم با بیان این که در هر شهر به فراخور بافت‌های موجود کار بازآفرینی انجام می‌گیرد ، تصریح کرد : در شهر قم نیز با توجه به وضعیت سکونتگاه‌های غیررسمی عمده تمرکز بر این موضوع قرار دارد. ساخت پنج سالن ورزشی و چهار زمین چمن مصنوعی ، احداث پنج واحد آموزشی ، احداث چهار خانه دانش محله ، ساخت پنج مرکز بهداشت _ درمانی ، احداث کلانتری و ۳ قرارداد با هدف اجرای روکش آسفالت معابر محلات هدف از جمله فعالیت‌های انجام شده در این زمینه به شمار می‌رود .

    او در خصوص بافت‌های فرسوده نیز توضیح داد : متاسفانه شرایط تسهیلات در سال‌های اخیر رضایت‌بخش نبود ، واقعیت این است که به لحاظ اقتصادی سرمایه‌گذاری در بافت‌های جدید سوددهی بیشتری دارد و سرمایه‌گذاران چندان از سرمایه‌گذاری در بافت‌های فرسوده استقبال نمی‌کنند ، مگر این که دولت تسهیلات ویژه‌ای برای این منظور در نظر بگیرد . البته در این بافت‌ها نیز فعالیت‌های مربوط به بازآفرینی شهری انجام شده است که می توان به تاسیس و راه اندازی نهاد توسعه محله در دروازه‌ ری ، بهسازی بافت‌های تاریخی و اجرای کفسازی و بدنه‌سازی هشت مسیر بافت تاریخی - فرهنگی اشاره کرد .

    صبوری با بیان این که در قالب برنامه جامع اقدام مشترک با رویکرد برنامه ششم توسعه نیز فعالیت‌های خوبی در دست اقدام است ، تصریح کرد : از جمله این اقدام‌ها می‌توان به احداث پایگاه سلامت منتظر المهدی در محله شهر قایم ، آماده‌سازی اراضی ۴۸ هکتاری پردیسان و واگذاری آن به صورت غیرنقدی جهت احیا بافت فرسوده ، احداث مرکز بهداشتی - درمانی پیامبر اکرم(ص) در محله نوبهار ، طرح و اجرای بهسازی محور عشقلی در محله عشقعلی ، احیا و بهسازی محور تاریخی شهر قم ، ساماندهی و ارتقا کیفی سیما و منظر شهری شهری ورودی شهر قم از سمت اراک و تهران و ساماندهی محور تاریخی حرم مطهر تا امامزاده حمزه در محله آذر اشاره کرد .




    مطالب مرتبط

    در راستای اجرا و تحقق شعار سال ۱۴۰۳ و عمل به منویات رهبر انقلاب ، مردمی سازی مسکن و تولید توسط مردم در دستور کار این اداره کل خواهد بود .

    |

    تامین زمین برای اجرای بیش از ۱۸۸ هزار واحد صورت گرفته و روند اجرای طرح نهضت ملی مسکن در آذربایجان‌غربی با جدیت دنبال می‌شود .

    |

    افزایش کیفیت زندگی شهری در بافت فرسوده شهر تبریز یکی از اهداف بازآفرینی شهری در این شهر به شمار می‌رود و دو پروژه آیمان و شهرک جوانان تبریز از مصادیق این مهم تلقی می‌شوند .

    |

    با تلاش های صورت گرفته و بکارگیری ظرفیت ستاد بازآفرینی شهر تهران و همکاری شایسته اداره کل ثبت اسناد و املاک استان ، آمار اخذ سند و رای مثبت برای املاک فاقد سند طی سال ۱۴۰۲ دو برابر میزان مصوب برنامه چهارم توسعه بوده است .

    |

    محدوده و محلات هدف بازآفرینی شهر در سه گونه بافت تاریخی ، بافت ناکارآمد میانی و سکونتگاه غیررسمی بر اساس مصوبات اخیر کمیسیون ماده ۵ استان ، بررسی و در سامانه سینام بارگذاری شد .

    |

    نظرات کاربران