در حال بارگذاری ...
  • لزوم بهره‌مندی از توانمندی شرکت های دانش‌بنیان‌ در روش‌های نوین و به صرفه ساخت‌ و‌ ساز

    سرعت ساخت در قیمت تمام‌شده تاثیر فراوانی دارد . بدین‌معنا که ساختمانی که در یکسال احداث می‌شود نسبت به ساختمانی که در طی دو سال و بیشتر احداث خواهد شد ، از نظر قیمتی متفاوت است . بنابراین با توجه به اینکه قیمت‌های تمام شده ساختمان در کشور بسیار گران‌تر از سایر کشورها انجام می‌شود ، باید مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی در این بخش اهتمام ویژه‌ای داشته باشد .

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی به منظور ایجاد تحول در روش‌های ساخت‌و‌ساز و سرعت دادن به اجرای نهضت ملی مسکن ماموریت ویژه دارد بر بهره‌مندی از توانمندی شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی در حوزه روش‌های نوین ، به صرفه و کیفی ساخت‌و‌ساز تاکید کرد .

    رستم قاسمی در ماموریتی ویژه از مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی خواست تا نسبت به کیفی‌سازی ، سرعت در ساخت و همچنین مناسب‌سازی قیمت ساخت و ساز در کشور با همکاری شرکت‌های دانش بنیان و استفاده از توانمندی‌ها و دانش آنها ، اقدام کند .

    وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه صنعت ساختمان یک دانش است که ضرورت دارد تا از نظر کیفیت ، قیمت و سرعت در ساخت به روز و متحول شود ، گفت : مذاکره شرکت‌های خارجی با وزارت راه و شهرسازی در خصوص ساخت واحدهای مسکونی با قیمت کمتر از شرکت‌های ایرانی ، نشان‌دهنده دانش فنی آنهاست که باید تلاش کنیم تا در همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان توان خود را به آن سطح برسانیم .

    وزیر راه و شهرسازی ادامه داد : در حوزه مسکن ، قیمت‌ها با روش ساخت سنتی مناسب نخواهد بود . شرکت‌های خارجی پیشنهاد ساخت و ساز با قیمت‌های پایین تر از داخلی‌ها می‌دهند . اما استفاده از توان داخلی در اولویت قرار دارد و این نشان می‌دهد که کار علمی و فناوری در خصوص ساخت و ساز مسکن انجام نشده است و این یک ماموریت ویژه برای مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی است . مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی باید با انتشار فراخوان از شرکت‌های دانش‌بنیان دعوت کند تا طرح‌های مناسب خود را در مورد ساختمان ارایه بدهند. مرکز تحقیقات ماموریت دارد تا به سرعت در حوزه ساخت و ساز ، تحول ایجاد کند و ایجاد تحول نیز از طریق شرکت‌های دانش‌بنیان حاصل می‌شود .

    وزیر راه و شهرسازی شاخص‌های ارتقاء را شامل کیفیت ، سرعت و مناسب‌سازی قیمت برشمرد و خاطرنشان کرد : سرعت ساخت در قیمت تمام‌شده تاثیر فراوانی دارد . بدین‌معنا که ساختمانی که در یکسال احداث می‌شود نسبت به ساختمانی که در طی دو سال و بیشتر احداث خواهد شد ، از نظر قیمتی متفاوت است . بنابراین با توجه به اینکه قیمت‌های تمام شده ساختمان در کشور بسیار گران‌تر از سایر کشورها انجام می‌شود ، باید مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی در این بخش اهتمام ویژه‌ای داشته باشد .

    عضو کابینه دولت سیزدهم در روش‌های ساخت و ساز، توجه به اقلیم را نیز مورد تاکید قرار داد و اعلام کرد : در خصوص مسکن با توجه به وضعیت نه چندان مناسبی که به دلیل سنتی‌سازی وجود دارد، مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی ماموریت پیدا می‌کند تا نسبت به انتشار فراخوان و دعوت از شرکت‌های دانش‌بنیان برای بهره‌مندی از روش‌های نوین ساخت اقدام کند . در کشور توانمندی برای ساخت و ساز به صرفه ، کیفی و سریع وجود دارد و در بخش‌های دیگر این موضوع به اثبات رسیده است که باید این شیوه در ساخت‌و‌ساز و ساختمان‌سازی نیز نهادینه شود .

    قاسمی همچنین در بخشی از سخنان خود، روش‌های احداث زیرساخت‌ها را در حوزه‌های حمل‌ونقلی کشور نیز نامناسب ارزیابی کرد و گفت : در وزارت راه و شهرسازی ، در حوزه روش‌های نوین ساخت کاری انجام نشده است که در این دوره باید جبران شود . به همین منظور ، از شرکت‌های دانش‌بنیان و جدید دعوت ‌کنیم تا در حوزه ساخت و ساز ، مصالح و تجهیزات ، روش‌های جدید را ارایه بدهند تا به کیفیت، سرعت و قدمت ساختمان‌ها و دیگر حوزه‌های حمل‌و‌نقل بیفزاییم . برای شرکت‌های دانش‌بنیانی که نمونه‌های مناسبی ارایه بدهند برای پایلوت حتما سرمایه‌گذاری می‌کنیم و حمایت‌های لازم را از شرکت‌های دانش‌بنیان خواهیم داشت .

    قاسمی بر تغییر در روش‌های تامین مصالح نیز تاکید کرد و افزود : انجام تحقیقات ، روی مواد و مصالح در ساختمان‌سازی بسیار مهم است . باید در روش‌های تامین مصالح تغییر ایجاد شود. همچنین باید از تجربیات کشورهای موفق در زمینه ساخت و ساز استفاده کنیم تا هم در بخش مصرف انرژی کیفیت لازم را داشته باشد و هم مقاوم در برابر زلزله باشند . این نگاه را در خصوص ارتقای مصالح ساختمانی و سبک‌ سازی مصالح نیز باید داشته باشیم .

    وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه ۴ میلیون واحد مسکونی باید به سرعت و با کیفیت در دولت سیزدهم احداث شود ، توضیح داد : در اجرای نهضت ملی مسکن ، یکی از اهداف ما دستیابی به تحول ساخت در کشور است . همچنین روش‌های احداث زیرساخت‌های حمل ونقل  نیز باید به روز و متحول شود .




    مطالب مرتبط

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، وزیر راه و شهرسازی از اختصاص زمین به نهضت ملی مسکن به میزان بیش از ۶ برابر مسکن مهر خبر داد و گفت : عرضه ۱۸۲ هزار خانه خالی به ...

    |

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، وزیر راه و شهرسازی به اهمیت راه و مسکن روستایی پرداخت و گفت : امسال بیش از ۶۰۰ هزار قطعه زمین و ۴۷ هزار واحد نهضت ملی مسکن در ...

    |

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، مراسم تحویل ۱۰ هزار واحد نهضت ملی مسکن به نیروهای مسلح و آغاز عملیات اجرایی ۱۴ هزار واحد جدید این بخش با حضور رییس جمهور و ...

    |

             

    |

    در کشور در حوزه ساخت و ساز تامین مصالح و سایر بخش های مسکن در بخش نیروی انسانی داخلی مشکلی وجود ندارد . بنابراین همکاری با کشورهای خارجی از جمله چین در حوزه سرمایه گذاری و فناوری‌های ساخت انجام می شود . پیشنهاد ما آن است که به منظور کاهش قیمت تمام شده مسکن ، مصالح فولاد و سیمان ...

    |

    نظرات کاربران