در حال بارگذاری ...
  • حاشیه‌نشینی با مجاهدت شبانه‌روزی به فرصت تبدیل می‌شود

    در یک منظومه شهری (از شهرهای بزرگ تا کوچک تا روستاها) اگر اشتغال متناسب و همچنین سرمایه‌گذاری‌‌ها به صورت مناسب تعریف نشده باشد شاهد مهاجرت ساکنان خواهیم بود یعنی مردم برای رسیدن به زندگی بهتر و اشتغال مناسب از روستا به شهرها و از شهرهای کوچک به شهرهای بزرگتر مهاجرت می‌کنند .   

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: موضوع حاشیه‌نشینی موضوعی نیست که به یک باره ایجاد شده باشد و به یک باره اراده به حل آن داشته باشیم ، حاشیه‌نشینی به عنوان یک چالش شهری به شمار می‌آید که با یک مبارزه تمام عیار می‌توان این پدیده شوم و فاجعه‌بار را به فرصت تبدیل کرد .

    محمد آئینی با اشاره به اینکه حاشیه‌نشینی صرفا یک موضوع کالبدی نیست ، اظهار کرد : نمی‌توان مشکل حاشیه‌نشینی را صرفا ساخت و ساز‌های غیرمجاز و کالبدی دانست و انتظار داشت با تخریب ساختمانی که خارج از ضوابط قوانین و مقررات شهرسازی و بدون نظارت ساخته شده و جایگزین کردن آن با یک واحد مسکونی استاندارد، موضوع حاشیه‌نشینی حل و فصل شود ، باید در این خصوص ریشه‌های معضل حاشیه‌نشینی شناسایی و به طور صحیح درمان شود .

    مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با یادآوری این که با توزیع مناسب ثروت ، امکانات ، خدمات و شبکه‌های شهری در قالب طرح آمایش سرزمین می‌توان حاشیه‌نشینی را تعدیل و چهره فقر و محرومیت را از این مناطق کم کرد ، گفت : در یک منظومه شهری (از شهرهای بزرگ تا کوچک تا روستاها) اگر اشتغال متناسب و همچنین سرمایه‌گذاری‌‌ها به صورت مناسب تعریف نشده باشد شاهد مهاجرت ساکنان خواهیم بود یعنی مردم برای رسیدن به زندگی بهتر و اشتغال مناسب از روستا به شهرها و از شهرهای کوچک به شهرهای بزرگتر مهاجرت می‌کنند .   

    دبیر ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار با اشاره به اینکه کلانشهر تهران جمعیت حاشیه‌نشینی بالایی را در خود جای داده است ، گفت : بنابراین آمایش سرزمین باید با نگاه جدیدی که به صورت متوازن منظومه شهری را از شمال تا جنوب و از شرق تا غرب در نظر گیرد ، اجرا شود .

    او توضیحات بیشتری در خصوص آمایش سرزمین ارایه کرد و گفت : اگر به فرض خط قطبی کشور را از مرز سرخس تا بوشهر در نظر بگیریم متوجه خواهیم شد که بیش از ۸۰ درصد جمعیت شهری کشور در بخش شمال قرار دارد و پهنه شرقی و بخش‌های سواحلی تقریبا خالی از جمعیت است و عمده سرمایه‌گذاری‌ها در مراکز خاص و در بخش‌های مرکزی کشور متمرکز شده است .

    آئینی موضوع پایین بودن درآمد سرانه و عدم توزیع متناسب ثروت در کشور را دلیل اصلی پدیده حاشیه‌نشینی دانست و گفت : ساماندهی و توانمندسازی در مناطق حاشیه‌نشینی چندبخشی، چند وجهی و فراملی است .

     معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به این که معضلات حاشیه‌نشینی ریشه‌های اقتصادی ، فرهنگی ، اجتماعی ، آموزشی و بهداشتی دارد ، اظهار کرد : در آینده نزدیک شرکت بازآفرینی شهری ایران برنامه منسجم و منظمی برای مناطق حاشیه‌نشینی کشور تدوین خواهد کرد و در این برنامه نگاه ویژه به بافت‌های ناکارآمد و حاشیه‌نشینی استان کردستان خواهیم داشت .

    آئینی با بیان اینکه در برنامه جدید ساماندهی و توانمندسازی سکونتگاه‌های غیررسمی کشور با رویکردی جدید و در سطحی بالاتر از گذشته وارد میدان عمل خواهیم شد، گفت: در سالیان گذشته اقدام‌های خوبی در مناطق حاشیه‌نشین استان کردستان انجام شده و امید است با نگاه نو ، مشارکت مردم و همیاری دستگاه‌ها و سازمان‌های ذی مدخل و سازمان‌های مردم نهاد در راستای ارتقا  کیفیت زندگی و ایجاد شغل‌های مناسب بتوانیم گام‌های اساسی در توانمندسازی و ساماندهی محلات هدف برداریم . در صدد هستیم با کمک جوانان ، توانمندسازی ساکنان مناطق حاشیه‌نشین را به سرانجام برسانیم، به همین جهت از کسب و کارهای نوین و استارتاپ‌های دانشجویی و دانش‌آموزی در مناطق حاشیه‌نشین قاطعانه حمایت می‌کنیم .

    آئینی در پایان سخنان خود با اشاره به نهضت ملی مسکن در کشور، گفت: با توجه به تاکیدات ریاست جمهور و پیگیری‌های مجدانه وزیر  راه و شهرسازی، انتظار بر این است استان کردستان متناسب با بافت‌های ناکارآمد شهری و سکونتگاه غیررسمی که دارد، سهم بالایی در این اقدام ملی داشته باشد و شرکت بازآفرینی شهری ایران نیز از اداره کل راه و شهرسازی استان کردستان حمایت کامل خواهد کرد.




    مطالب مرتبط

    چهار شرط داشتن یک شهر خوب را می‌توان در ساخت بلوک‌های کمتر ، تراکم بیشتر در ساخت و ساز، اختلاط کاربری‌ها و مشارکت مردم در بازسازی و نوسازی دانست . علاوه بر این باید ساختمان های قدیمی و جدید در کنار قرار گیرند تا فرهنگ محله تغییر نکند .

    |

    قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن مصوب سال ۱۳۸۷ ، قانون حمایت از احیا ، بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری مصوب سال ۱۳۸۹ و قانون حمایت از بافت‌های فرهنگی و تاریخی مصوب سال ۱۳۹۸ سه قانون مرتبط با بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری هستند و چگونگی تحقق اهداف ...

    |

    تا پایان شهریور ۱۴۰۳ بالغ بر ۳۰۵ هزار واحد مسکن در بافت‌های فرسوده نوسازی شده است و خوشبختانه وزیر راه و شهرسازی تلاش و عملکرد مجموعه شرکت بازآفرینی شهری ایران درخصوص تولید مسکن که از سامانه ستاد ملی بازآفرینی شهری استخراج شده را مورد تایید قرار داد و بر آن صحه گذاشت .

    |

    در سکونتگاه‌های غیررسمی سه نوع پروژه شامل پروژه‌های احداث مسکن بند« ی» ، پروژه‌های عمرانی – اجرایی بازآفرینی و پروژه‌های توانمندسازی و در بافت‌های فرسوده نیز پروژه‌های محرک توسعه در دست انجام است . پروژه شهرک جوانان و اراضی اسدگولی از جمله پروژه‌های جابه‌جایی ساکنان ...

    |

    این پروژه‌ها در محورهای مختلفی شامل احداث و ارتقا شبکه زیرساختی ، ارتقا وضعیت اجتماعی و کاهش آسیب‌های اجتماعی ، احداث و توسعه امکانات و خدمات روبنایی ، بهسازی ، نوسازی ، مرمت و مقاوم‌سازی مسکن و اسکان مجدد ، ارتقا وضعیت اقتصادی و تهیه طرح‌های پیشگیرانه برای جلوگیری از ...

    |

    نظرات کاربران