در حال بارگذاری ...
  • لزوم مستندسازی و بررسی تبعات روانی و اجتماعی بلایای طبیعی

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، رییس سازمان مدیریت بحران بر لزوم مستندسازی و بررسی تبعات روانی و اجتماعی بلایای طبیعی تاکید کرد .

    اسماعیل نجار در همایش پیامدهای اجتماعی زلزله ، با بیان اینکه آنچه در بم اتفاق افتاد قابل تحمل نبود و نیست ، گفت : زیبنده نیست که یک شهر در مقابل یک زلزله با بزرگی ۶.۶ ویران شده و قریب به ۳۴ هزار نفر جان خود را از دست بدهند . پس از این زلزله ، مقام معظم رهبری سه نوبت به صورت سرزده از روند مواجهه با بحران و بازسازی شهر بازدید کردند که این سفرها منجر به سیاست‌های ابلاغی در حوزه مدیریت بحران شد و نقطه عطفی در نظام مقابله با حوادث طبیعی در کشور به وجود آورد .

    نجار افزود : روح این سیاست‌ها در سه موضوع خلاصه می‌شود که اولین آن مدیریت واحد و منسجم در حوادث است . قانون دائمی مدیریت بحران نیز بر همین اساس نوشته شده ، اما متاسفانه کمتر به این موضوع توجه می‌شود .

    معاون وزیر کشور با بیان اینکه نکته دوم پیشگیری است ، گفت : اقداماتی در این رابطه انجام شده اما با توجه به حادثه‌خیز بودن کشور مطلوب نیست . نظام مهندسی ساختمان و شهرداری‌ها در این رابطه مسئولیت سنگینی دارند و باید از استحکام ساختمان‌هایی که احداث می‌شود ، اطمینان حاصل کنند .

    وی ادامه داد : موضوع سوم استفاده از تمام ظرفیت کشور ، حتی نیروهای مسلح برای مدیریت بحران است . مقام معظم رهبری در این رابطه اذن دادند و دولت و ستاد کل نیروهای مسلح در حال تدوین نقش نیروهای مسلح در مدیریت بحران هستند . همه ارگان‌ها و ستادها در همه مراحل حوادث مختلف ، از پیشگیری تا مدیریت بحران مسئولیت دارند و باید پاسخگو باشند .

    نجار با بیان اینکه باید از حادثه بم عبرت بگیریم ، گفت : ساخت و سازها باید درست و اصولی انجام شود . متاسفانه درس آموخته‌های این حادثه خیلی مکتوب نشده است . آثار روانی این حادثه هنوز به درستی مشخص نیست . این موارد باید مکتوب و مستند شود تا در حوادث بعدی بتوان از این تجربیات بهره برد .




    نظرات کاربران