در حال بارگذاری ...
  • تدوین ضوابط کاهش اثرات فرونشست زمین در بخش ساختمان

    تا زمان تصویب و اجرایی و الزامی شدن ضوابط کاهش مخاطرات فرونشست زمین در بخش ساختمان اقداماتی در دستور کار است که شامل تهیه نقشه پهنه‌بندی فرونشست ، تدوین آثار فرونشست زمین ، چگونگی طراحی ساختمان اعم از پی و ژئوتکنیک و مقاوم‌سازی ساختمان‌ها با هدف کنترل و افزایش کارآیی عملکرد لرزه‌ای ساختمان‌هاست .

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، مدیرکل دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان از تدوین ضوابط کاهش اثرات فرونشست زمین در بخش ساختمان خبر داد .

    حامد مانی‌فر با اشاره به اهمیت کاهش مخاطرات فرونشست بر تخریب زیرساخت‌های ارتباطی ، خطوط انتقال نیرو ، بناهای تاریخی و ساختمان‌ها و سازه‌های شهری ، گفت : جلسات متعدد در دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان با هدف بررسی بررسی امکان تدوین مقررات کاهش مخاطرات فرونشست زمین در بخش ساختمان با حضور نمایندگانی از مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی ، سازمان نظام مهندسی ساختمان ، معاونت شهرسازی و معماری ، مرکز مدیریت بحران و برخی از استادان و صاحبنظران تشکیل می‌شود .

    مانی فر با تاکید بر اینکه نتیجه بررسی‌ها به زودی برای تصمیم‌گیری تدوین ضوابط کاهش مخاطرات فرونشست زمین در بخش ساختمان منجر خواهد شد ، افزود : تا زمان تصویب و اجرایی و الزامی شدن ضوابط کاهش مخاطرات فرونشست زمین در بخش ساختمان اقداماتی در دستور کار است که شامل تهیه نقشه پهنه‌بندی فرونشست ، تدوین آثار فرونشست زمین ، چگونگی طراحی ساختمان اعم از پی و ژئوتکنیک و مقاوم‌سازی ساختمان‌ها با هدف کنترل و افزایش کارآیی عملکرد لرزه‌ای ساختمان‌هاست .

    گفتنی است ، فرونشست زمین که مهم‌ترین علت آن افت تراز آب‌های زیرزمینی است، پدیده‌ای ویرانگر است که علاوه بر تخریب زیرساخت‌های ارتباطی ، خطوط انتقال نیرو ، بناهای تاریخی و تحمیل خسارات سنگین به آنها ، موجبات تخریب اراضی کشاورزی در طیف وسیع و در مرحله خطرناک‌تر موجبات ایجاد فروچاله‌های وسیع را نیز فراهم می‌آورد .

    این موضوع به ویژه در پهنه‌های سکونتی از اهمیت و حساسیت بیشتری برخوردار است و امنیت جانی و مالی شهروندان را نیز تهدید می‌کند . چرا که مسئله کنترل فرونشست در اراضی شهری به دلیل وجود مستحدثات از دشواری بیشتری برخوردار است .

    کاهش فرونشست مشروط بر رعایت ضوابط و پایش میزان برداشت از آبهای زیر زمینی از یک سو و تزریق روان‌آبها و آب‌های روسطحی به لایه‌های زیرین زمین سال ها به طول خواهد انجامید . به عنوان نمونه ، تلاش‌های ژاپن برای کنترل فرونشست ۱۲ سانتی‌متری شهر توکیو حدود ۳۰سال به طول انجامید ، بنابراین اقدامات موثر و بازدارنده‌ای در این رابطه باید انجام بشود . لیکن تا آن زمان اقداماتی در زمینه کاهش آسیب‌های ناشی از فرو نشست در حوزه ساختمان ضروری است که انجام شود که در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار دارد .




    مطالب مرتبط

    متقاضیان می‌توانند برای شرکت در این دوره از آزمون‌ها به سایت inbr.ir مراجعه کنند و یا از طریق سامانه آزمون های ورود به حرفه مهندسی ثبت نام خود را انجام دهند .

    |

    رویکرد اصلی ویرایش جدید ، تمرکز بر افزایش تحقق‌پذیری آن با تمرکز بر ۴ حوزه فنی ، اجرایی ، حقوقی و اقتصادی است . بی‌نقص‌ترین قوانین از نقطه نظر فنی ، بدون وجود بستر مناسب برای تحقق‌پذیری در بخش‌های اجرایی ، حقوقی (ضمانت اجرا) و اقتصادی (توجیه‌پذیر بودن) قادر به دستیابی به ...

    |

    رشته صلاحیت‌های مهندسی شامل معماری (طراحی ، نظارت و اجرا) ، عمران (نظارت ، محاسبات و اجرا) ، تاسیسات برقی ، (نظارت ، طراحی و اجرا) ، تاسیسات مکانیکی (نظارت ، طراحی و اجرا) ، شهرسازی ، نقشه برداری ، ترافیک پایه سه و آزمون‌های (طرح و اجرای گود ، پی و سازه نگهبان) و ارزیابی ، طرح و ...

    |

    اداره نظام مهندسی و مقررات ملی و کنترل ساختمان اداره کل راه و شهرسازی استان خوزستان در سال گذشته بیش از ۱۶۲۳ پروانه اشتغال به کار مهندسی و کاردانی ساختمان در خوزستان صادر کرده است .

    |

    دفتر مقررات ملی و کنترل ساختمان تلاش کرده است تا در بازنگری و تدوین مقررات ملی ساختمان ، موضوعات مهمی از جمله حفظ سرمایه‌های ملی، رشد و توسعه فناوری ، روزآمدی مصالح و تجهیزات ، صرفه‌جویی در مصرف انرژی و ارتقای ایمنی را مورد توجه قرار دهد .

    |

    نظرات کاربران