در حال بارگذاری ...
  • بازنگری مصوبه تعیین محدوده و حریم روستاهای واقع در حریم شهرها

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، دبیر شورای عالی‌ شهرسازی و معماری ایران در مکاتبه با استانداران استان‌های آذربایجان غربی ، اردبیل ، ایلام ، تهران ، خراسان جنوبی ، زنجان ، فارس ، کردستان ، کرمان ، کرمانشاه ، گیلان ، لرستان ، مرکزی ، همدان ، خراسان شمالی ، قزوین ، چهارمحال و بختیاری ، سیستان و بلوچستان ، گلستان ، مازندران ، بوشهر ، خوزستان ، یزد ، آذربایجان شرقی ، کهگیلویه و بویراحمد ، سمنان ، البرز ، اصفهان ، خراسان رضوی ، قم و هرمزگان مصوبه شورای عالی با موضوع بازنگری مصوبه مورخ ۴ دی ۱۳۹۶ پیرامون «تعیین محدوده و حریم روستاهای واقع در حریم شهرها» با عنایت به ابطال بندهای ۱ و ۲ آن در هیات عمومی دیوان در اجرای دادنامه شماره ۲۳۴۹ مورخ اول آبان ۱۴۰۰ ابلاغ شد .

    در متن مصوبه آمده است : شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در جلسه مورخ ۱۸ بهمن ۱۴۰۰ مصوبه مورخ ۴ دی ۱۳۹۶ خود پیرامون «تعیین محدوده و حریم روستاهای واقع در حریم شهرها» را با عنایت به ابطال بندهای ۱ و ۲ آن در هیات عمومی دیوان و در اجرای دادنامه شماره ۲۳۴۹ مورخ ۱۸ آبان ۱۴۰۰ هیات عمومی دیوان عدالت اداری مورد بازنگری قرار داد و به شرح زیر اتخاذ تصمیم کرد .

    در اجرای دادنامه شماره ۲۳۴۹ مورخ ۱۸ آبان ۱۴۰۰ بندهای ۱ و ۲ مصوبه مورخ ۴ دی ۱۳۹۶ با موضوع «تعیین محدوده و حریم روستاهای واقع در حریم شهرها» به شرح زیر اصلاح و جایگزین شده و سایر بندهای آن به قوت خود باقی می‌ماند :

    " از آنجاییکه در نظر گرفتن حریم برای روستاهای واقع در حریم شهرها منجر به تغییر در حریم شهر می شود و مطابق ماده ۶ قانون تعاریف محدوده و حریم شهر، روستا و شهرک و نحوه تعیین آنها ، حریم شهر در طرح جامع شهر تعیین و تصویب می‌شود و بر اساس بند ۳ ذیل ماده ۲ قانون تاسیس شورای‌عالی شهرسازی و معماری بررسی و تصویب نهایی طرح های جامع شهری و تغییرات اساسی بعدی آن بر عهده شورای‌عالی شهرسازی و معماری است ، چنانچه در استان‌های شمالی حریم روستاها واقع در حریم شهرها از ۲۰ درصد محدوده مصوب روستا و در سایر استان‌های کشور از یک برابر محدوده روستا بزرگتر شود ، این امر مغایرت با اساس طرح جامع شهر محسوب شده و ضرورت دارد موضوع پس از تصویب در شورای برنامه ریزی و توسعه استان به شورایعالی شهرسازی و معماری ایران (در شهرهای با بیش از ۵۰ هزار نفر جمعیت) و یا کمیته انطباق مصوبات شورای برنامه ریزی و توسعه استان ها با سیاست های شورایعالی (در شهرهای با کمتر از ۵۰ هزار نفر جمعیت) ارائه شود . "

    به منظور اتخاذ رویه واحد در تعیین حریم روستاهای واقع در حریم شهرها ، کارگروهی متشکل از نمایندگان وزارت کشور ، وزارت جهاد کشاورزی ، بنیاد مسکن و معاونت شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی تشکیل و با رعایت مفاد این مصوبه و مصوبه مورخ ۴ دی ۱۳۹۶ شورای‌عالی و سایر تصریحات قانونی ، دستورالعمل نحوه تعیین حریم روستاها و پهنه‌بندی آن و مراجع نظارتی ، کنترل و صدور پروانه را تدوین و از طریق وزارت کشور و بنیاد مسکن به مراجع متولی تهیه و اجرای طرح‌های هادی ابلاغ کنند .




    مطالب مرتبط

    احمد نیکخواه نائینی دارای مدرک کارشناسی ارشد معماری از دانشگاه علم و صنعت است و از سال ۱۳۸۸ در معاونت معماری و شهرسازی مشغول به خدمت بوده است . وی همچنین در دولت های یازدهم و دوازدهم و در ابتدای دولت سیزدهم در سمت مدیرکل دبیرخانه شورای عالی شهرسازی و معماری فعالیت داشته است .

    |

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، سرپرست معاونت معماری و شهرسازی در مکاتبه با استاندار تهران از موافقت شورای‌عالی شهرسازی و معماری با مصوبه‌های کمیسیون ...

    |

    اکنون از ۴۱۸۹ واحد سهم بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان قزوین در طرح نهضت ملی مسکن ، بیش از ۱۱٠٠ واحد آن به بهره برداری رسیده و مابقی از ۷۵ تا ۱٠٠ پیشرفت فیزیکی داشته‌اند .

    |

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در مکاتبه با استاندار اصفهان از موافقت مشروط شورا با الحاق حدود ۸۰ هکتار اراضی ...

    |

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ،‌ دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در مکاتبه با شهردار و رییس شورای شهر تهران مصوبه شورا را با موضوع مکانیابی و ...

    |

    نظرات کاربران