در حال بارگذاری ...
  • تامین ۲۹۸ هکتار زمین طرح نهضت ملی مسکن در استان کردستان

    متولی ساخت مسکن در طرح نهضت ملی مسکن در ۶ شهرستانِ دیگر استان که جمعیت‌شان زیر ۱۰۰ هزار نفر است ، به همراه ۲۱ شهر دیگر هم که جمعیت‌شان زیر ۲۵ هزار نفر است ، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی است . در شهر سنندج فعلاً برای حدود ۲۵۰۰ نفر زمین تامین کرده‌ایم و عملیات اجرایی حدود ۳۶۰ واحد شروع شده است . همچنین برای ساخت واحد در سطح شهر سنندج ۶ سازنده دیگر انتخاب کرده‌ایم .

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، مدیرکل راه و شهرسازی استان کردستان گفت : از مجموع ۱۷۵۳ هکتار زمین مورد نیاز برای اجرای طرح نهضت ملی مسکن ، تاکنون حدود ۲۹۸ هکتار زمین را تامین کرده‌ایم و هم‌اکنون ۱۶۰۰ واحد مسکونی را هم در دست ساخت داریم .

    عرفان مرادی درباره آخرین وضعیت پالایش ثبت‌نام متقاضیان در طرح نهضت ملی مسکن در این استان ، گفت : در برنامه ابلاغی از طرف وزارتخانه ، سهمیه استان کردستان در طرح نهضت ملی مسکن ۸۷ هزار و ۲۳۹ واحد تعیین شده است که البته تا پایان مهلت ثبت‌نام مجموعا ۱۴۲ هزار نفر در سطح استان ثبت نام کردند . تا امروز بالغ بر ۶۰ هزار نفر از طریق سه گزینه مربوط به پالایش ، مورد پالایش قرار گرفته‌اند و در استان هم ما در شهر سنندج از طریق کارگزاری که جذب کرده‌ایم ، در حال انجام ادامه پالایش هستیم و ان‌شاءالله پالایش را برای طرح نهضت ملی مسکن در استان کردستان تا پایان خردادماه به سرانجام خواهیم رساند .

    مرادی ادامه داد : در همین فاصله ما برای تامین زمین هم از مجموع ۱۷۵۳ هکتار زمین مورد نیاز ، حدود ۲۹۸ هکتار زمین را تامین کرده‌ایم و به موازات آن عملیات اجرایی طرح را هم در اکثر شهرستان‌های استان شروع کرده‌ایم . در استان کردستان مجموعا ۱۰ شهرستان داریم که جمعیت ۴ شهرستان شامل سنندج ، سقز ، بانه و مریوان بالای صد هزار نفر است که متولی ساخت مسکن در آنها اداره‌کل راه و شهرسازی استان است .

    همچنین به گفته مدیرکل راه و شهرسازی استان کردستان ، متولی ساخت مسکن در طرح نهضت ملی مسکن در ۶ شهرستانِ دیگر استان که جمعیت‌شان زیر ۱۰۰ هزار نفر است ، به همراه ۲۱ شهر دیگر هم که جمعیت‌شان زیر ۲۵ هزار نفر است ، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی است . در شهر سنندج فعلاً برای حدود ۲۵۰۰ نفر زمین تامین کرده‌ایم و عملیات اجرایی حدود ۳۶۰ واحد شروع شده است . همچنین برای ساخت واحد در سطح شهر سنندج ۶ سازنده دیگر انتخاب کرده‌ایم .

    مرادی با بیان اینکه با توجه به شرایط توپوگرافی استان و محدودیت زمین در کردستان ، ما با مشکل جدی در خصوص تامین زمین مواجه هستیم ، ادامه داد : ما راه‌هایی را که از طریق وزارتخانه پیشنهاد شده است، از قبیل الحاق به محدوده زمین‌های دولتی - که بسیار محدود بوده است و همچنین تهاتر و استفاده از اراضی مازاد دستگاه‌های دولتی ، یک یک همه را طی کرده‌ایم و تا به امروز در شهرستان سقز حدود ۱۱۲ هکتار زمین به محدوده خدماتی شهر الحاق کرده‌ایم ، در شهرستان دیواندره ۵۰ هکتار و در شهرستان قروه ۱۲ هکتار ، فرآیند الحاق در دست اجراست .

    مدیرکل راه و شهرسازی استان کردستان در عین حال گفت : مشکل اساسی ما در کردستان در زمینه تامین زمین ، دو بخش است ؛ اول اینکه ما علاوه بر محدودیت و کمبود زمین ، با این مشکل روبه‌رو هستیم که زمین‌های استان جزو اراضی کشاورزی درجه یک و دو هستند و با توجه به تبصره ۲ ماده ۹ قانون جهش تولید ، امکان بهره‌برداری از آنها را برای ساخت مسکن نداریم . مسئله دوم نسق‌دار بودن زمین‌های کشاورزی است ؛ یعنی زمین‌های کشاورزی استان کردستان عموما دارای سند تک‌برگ نیستند ، بلکه نسق زراعی دارند و طبق قانون هم ما زمین‌هایی را می‌توانیم وارد فرآیند الحاق به محدوده خدمات شهری کنیم که حتما دارای سند باشند و سندشان هم به نام دولت باشد .

    وی عنوان کرد : در نشست اخیر مقام عالی وزارت راه و شهرسازی با مدیران کل استانی ، این موارد را در مورد استان کردستان مطرح کردیم و انشاءالله آنها را با استاندار کردستان و همچنین از طریق وزارتخانه پیگیری می‌کنیم . ضمنا تا امروز بالغ بر ۱۶۰۰ واحد مسکونی را هم در دست ساخت داریم که متولی ساخت ۱۳۰۰ واحد آن بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و ۳۰۰ واحد مابقی هم اداره‌کل راه و شهرسازی استان است .




    مطالب مرتبط

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، در حاشیه سفر شهرستانی استاندار چهارمحال و بختیاری به شهرستان بن ، آیین کلنگ‌زنی طرح نهضت ملی مسکن و جوانی جمعیت شهر ...

    |

    در اجرای طرح های حمایتی مسکن به صورت پیمانکاری و انبوه سازی ، افزون بر ۲۴ هزار واحد مسکونی در استان اصفهان در حال ساخت است .

    |

    واحدهای این مجموعه در پلاک‌های ۳۲۰ تا ۴۰۰ متری ساخته خواهند شد . ساختمان‌ها به صورت سه‌طبقه حیاط‌دار طراحی شده و در هر طبقه دو واحد مستقر می‌شود .

    |

    از متقاضیان ثبت نام کننده دارای شرایط تعداد هشت هزار و ۱۶۱ متقاضی واریزی اولیه خود را انجام داده اند . از متقاضیان دارای شرایط تعداد ۱۰ هزار و ۵۸۰ نفر برای دریافت تسهیلات به سیستم بانکی معرفی شده اند .

    |

    در راستای اجرای طرح نهضت ملی مسکن ، الحاق ۴۲۸ هکتار زمین در اراضی شیخ صندل و ۶۳ هکتار زمین در زردشت در محدود شهر اهواز در کارگروه امور زیربنایی استان تصویب شد .

    |

    نظرات کاربران