در حال بارگذاری ...
  • امضا تفاهم نامه همکاری در حوزه صیانت از بافت فرهنگی روستاها میان وزارت میراث فرهنگی و بنیاد مسکن

    امروزه بحث گردشگری در بین خانواده ها از اهمیت ویژه ای برخودار است و جزو برنامه ریزی خانواده ها در طول سال است و در این میان روستاهای هدف گردشگری از جایگاه ویژه ای برخوردارند . اجرای طرح روستاهای هدف گردشگری در بحث رونق اقتصادی روستاها بسیار موثر است و زمینه‌ساز ایجاد اشتغال، درآمدزایی خواهد بود .

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، تفاهم نامه مشترک وزارت میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری با بنیاد مسکن انقلاب اسلامی برای صیانت از بافت فرهنگی روستاها به امضا رسید .

    بر اساس مفاد این تفاهم نامه که به امضای سید عزت اله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری و همچنین اکبر نیکزاد رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی رسید ، دو طرف برای همکاری در زمینه مرمت و احیای بناهای دارای ارزش تاریخی و معماری بومی در روستاها متعهد شدند .

    همچنین همکاری دو دستگاه برای توسعه گردشگری و صنایع دستی روستایی از موضوعات این تفاهم نامه است .

    در این تفاهم نامه به موضوع صیانت از معماری بومی در ساخت و سازهای روستایی تاکید شده و طرفین تعهد کرده اند که در تهیه چارچوب طرح های ویژه حفاظت و احیای بافت تاریخی-فرهنگی (ازجمله تعیین حریم ها) با یکدیگر همکاری خواهند کرد .

    اکبر نیکزاد رییس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با بیان اینکه روستاها قطب اقتصاد کشورند و باید به آنها توجه ویژه داشت افزود : امروزه بحث گردشگری در بین خانواده ها از اهمیت ویژه ای برخودار است و جزو برنامه ریزی خانواده ها در طول سال است و در این میان روستاهای هدف گردشگری از جایگاه ویژه ای برخوردارند . اجرای طرح روستاهای هدف گردشگری در بحث رونق اقتصادی روستاها بسیار موثر است و زمینه‌ساز ایجاد اشتغال ، درآمدزایی خواهد بود .

    سیدعزت اله ضرغامی وزیر میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری در حاشیه امضای این تفاهم نامه با اشاره به اینکه روستاها ذخیره ژنتیکی ملموس و ناملموس میراث فرهنگی کشور هستند گفت: بنیاد مسکن بیش از هر نهاد دیگری در روستا حضور دارد و به همین دلیل می تواند بهترین حافظ میراث فرهنگی باشد . روستاها خاستگاه اصلی میراث فرهنگی، صنایع دستی و خدمات گردشگری هستند و روستائیان می توانند بهترین یگان حفاظت آثار فرهنگی باشند . باید جلوی فرسایش آثار فرهنگی موجود در روستاها را با کمک ساکنین روستا گرفت و با کمک بنیاد مسکن به مرمت ، بازسازی و بهینه سازی این آثار همت کرد .

    وی گفت : بنیاد مسکن می تواند حداقل نیازهای بهداشتی گردشگری را با استانداردهای لازم فراهم کند و در ایجاد راه های دسترسی و محوطه سازی روستاهای هدف گردشگری کمک کند .

    سید‌ هادی احمدی روئینی مدیرکل حفظ و احیاء بناها ، محوطه‌ها و بافت‌های تاریخی نیز در جلسه ، روستا‌ها را ذخیره گاه ژنتیکی ملموس و ناملموس میراث فرهنگی توصیف کرد و گفت : بسیاری از ابنیه با بی توجهی‌ها از بین رفته است و روستا‌هایی نیز به صورت دست نخورده باقی مانده اند . با مرمت آثار فرهنگی در روستا‌ها می‌توان جذب گردشگر کرد و هم افزایی میان بنیاد مسکن و وزارت میراث فرهنگی می‌تواند این کار را تسریع کند .

    به گفته مدیرکل حفظ و احیاء بناها ، محوطه‌ها و بافت‌های تاریخی ؛ برای اجرای طرح هادی ، ۱۱۰۰ میلیارد تومن اعتبارات ملی و ۱۶۰ میلیارد تومن برای احیای بافت‌های تاریخی با ارزش در نظر گرفته شده است .

    همچنین اکبر نیکزاد رئیس بنیاد مسکن انقلاب اسلامی هم در حاشیه امضای این تفاهم نامه گفت : ما اعتبارات ویژه ای از محل اجرای طرح هادی و  اعتبارات ملی برای بازسازی روستاها داریم ، اما بطور خاص امسال ۱۶۰ میلیارد تومان به احیای بافت فرهنگی روستاها اختصاص داده ایم . هم افزایی توان مدیریتی بنیاد مسکن و وزارت میراث فرهنگی باعث می شود تا هنگام بازسازی و عمران روستاها ، از حفظ هویت فرهنگی روستا به ویژه در نماسازی ابنیه غافل نشویم و هرگونه ساخت و ساز در محوطه روستاها مطابق با ضوابط فرهنگی و بافت اصلی روستا صورت گیرد .

    نیکزاد گفت : روستائیان علاقمند به اشتغال در برنامه های گردشگری ، صنایع دستی و همچنین متقاضیان احیای بافت فرهنگی و میراث تاریخی روستاها می توانند با معرفی بنیاد مسکن از بانک ها نسهیلات ارزان قیمت بگیرند .




    مطالب مرتبط

    با همکاری اداره ثبت‌ اسناد و املاک تاکنون ۲۴۴ هزار و ۳۷۳ جلد سند مالکیت روستایی و ۳۳ هزار و ۴۷۸ جلد سند برای شهرهای زیر ۲۵ هزار نفر جمعیت در آذربایجان شرقی صادر شده‌ است .

    |

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، مدیرکل بنیاد مسکن استان تهران گفت : استان تهران شامل ۵٣٠ روستا است که تمام روستاهای تهران طرح هادی دارند و سال گذشته ۶٢ طرح ...

    |

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، معاون امور بازسازی و مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی با اعلام اینکه ۴۸۸ هزار واحد نهضت ملی مسکن در روستاها از ابتدای ...

    |

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، مدیر کل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی آذربایجان شرقی گفت : از مجموع ۳۳۲ هزار واحد مسکن روستایی استان ، ۸۵ درصد از این واحدها ...

    |

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، مدیرکل بنیاد مسکن انقلاب اسلامی آذربایجان شرقی از افتتاح ۹۶۰۰ واحد مسکونی در استان خبر داد .

    |

    نظرات کاربران