در حال بارگذاری ...
  • شناسایی ۶۵ شهرک دولتی در قالب مطالعات امکان‌سنجی و مکان‌یابی و طرح جامع

    ترویج و توسعه شهرک سازی در بخش دولتی و خصوصی به عنوان رکن سوم نظام سکونتگاهی کشور و دسترس‌پذیری و توسعه حمل‌ونقل انبوه و سریع ریلی و جاده‌ای میان شهرهای جدید و شهرهای مادر، از دیگر اقداماتی است که در دستور کار شرکت عمران برای سال جاری قرار دارد .

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، چشم‌انداز احداث شهرک‌ها توسط شرکت عمران شهرهای جدید و اقدامات انجام شده اخیر در این حوزه شهرک‌سازی ، نویدبخش مرتفع شدن بخشی از معضلات و چالش‌های کنونی حوزه مسکن در کشور است .

    شرکت عمران شهرهای جدید با هدف پشتیبانی از سیاست‌های توسعه مسکن کشور و‌ همچنین مدیریت تقاضا در اقشار مختلف اجتماعی در ۱۴ استان کشور ، ایجاد بیش از ۴۰ شهرک را در دستور کار دارد که این شهرک‌ها به‌ صورت تقریبی بیش از ۶۵۹ هزار نفر را در خود جای خواهند داد .

    ترویج و توسعه شهرک سازی در بخش دولتی و خصوصی به عنوان رکن سوم نظام سکونتگاهی کشور و دسترس‌پذیری و توسعه حمل‌ونقل انبوه و سریع ریلی و جاده‌ای میان شهرهای جدید و شهرهای مادر ، از دیگر اقداماتی است که در دستور کار شرکت عمران برای سال جاری قرار دارد .

    در چشم‌انداز احداث شهرک‌ها توسط شرکت عمران شهرهای جدید به عنوان متولی این حوزه، موارد متعددی مد نظر است که از آن جمله می‌توان به نقش‌آفرینی در ساماندهی نظام سکونتگاهی کشور ، هدایت بخشی از سیاست‌های مسکن کشور در شهرک‌ها ، استفاده از ظرفیت و توان بخش‌های خصوصی و عمومی ، الکترونیک کردن فرایند شهرک‌سازی ، تدوین الگوهای ایرانی - اسلامی در طراحی ، مدیریت و اجرای شهرک‌ها و نیز بهره‌گیری از رویکردهای پایدار تامین انرژی و طراحی سیستم انرژی کارا برای شهرک‌ها ، اشاره کرد .

    اما اقداماتی که تاکنون در حوزه شهرک‌سازی انجام شده است ، نویدبخش مرتفع شدن بخشی از معضلات کنونی مسکن در کشور است . در این مدت کار شناسایی ۶۵ شهرک دولتی در قالب مطالعات امکان‌سنجی و مکان‌یابی و طرح جامع ، به انجام رسیده است . همچنین راه‌اندازی سامانه ملی یکپارچه شهرک‌سازی ، از دیگر اقدامات صورت گرفته در این حوزه بوده است .

    تدوین شرح خدمات و دستور کار طرح جامع شهرک ، طرح آماده‌سازی و طراحی شهری شهرک ، تدوین قالب تفاهمنامه‌های شهرک‌سازی بخش خصوصی و بخش‌های عمومی ، پیگیری شناسایی مجموعه‌ها و مجتمع‌هایی که قبلا ساخته شده و مجوز شهرک نگرفته بودند ، همکاری با ادارات کل راه و شهرسازی استان‌ها برای پاسخگویی به درخواست بخش خصوصی برای احداث شهرک و بهره‌گیری از شهرک‌ها در تامین زمین برای نهضت ملی مسکن ، از دیگر اقدامات انجام شده اخیر در حوزه شهرک‌سازی بوده است .

    در اینجا ضروری است به برخی از رویکردهای اصلی شرکت عمران شهرهای جدید در ارتباط با شهرک‌ها در کشور اشاره کرد . تثبیت جایگاه شهرک‌ها در نظام سکونتگاهی کشور ، بهره‌گیری از شهرک‌سازی در حمایت از سیاست‌های توسعه مسکن و شهرسازی در کشور ، هدایت ساخت و سازهای بی‌رویه پیرامون شهرهای بزرگ توسط شهرک‌سازی بخشی از این رویکردهاست .

    همچنین در بیان رویکردهای اصلی در احداث شهرک‌ها در کشور می‌توان به حمایت از حضور بخش خصوصی ، یکپارچه‌سازی برنامه‌ریزی ، سیاست‌گذاری ، مدیریت و نظارت بر احداث شهرک‌ها در کشور و نیز ایجاد سامانه‌های مدیریت یکپارچه برای الکترونیکی کردن فرآیندهای احداث شهرک در کشور ، اشاره کرد .




    مطالب مرتبط

    حدود ۳۲ هزار واحد از مسکن مهر باقیمانده کشور مربوط به شهرهای جدید است که عمده این مسکن‌ها یعنی ۱۳۸۰۰ واحد مربوط به شهر جدید پردیس است که علت آن هم شرایط خاص توپوگرافی و زمان کلید خوردن پروژه است . ما همت را بر این گذاشتیم پروژه‌ها را در سال ۱۴۰۳ به اتمام برسانیم .

    |

    با توجه به تاکید وزیر راه و شهرسازی در خصوص موضوع نصب دوربین روی پروژه‌های نهضت ملی مسکن از سایت های آماده سازی و همچنین سایت‌های اجرایی مسکن حتی مساکن مهر باقیمانده ، نصب دوربین با زاویه دید مناسب در اولویت قرار بگیرد .

    |

    زمانی که از پیمانکاران بدعهد پروژه‌های واحدهای مسکونی را گرفتیم ، متقاضیان گمان می‌کردند که پروژه بر زمین خواهد ماند اما از پیمانکاران خوش‌نام داخلی برای ادامه دادن روند پروژه دعوت کردیم و کار با آنها پیش رفت .

    |

           

    |

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، ۵ هزار و ۲۳۰ واحد تکمیل شده مسکن مهر شهر جدید پردیس در دولت سیزدهم با حضور وزیر راه و شهرسازی افتتاح و تحویل شد .

    |

    نظرات کاربران