در حال بارگذاری ...
  • مغایرت اساسی طرح تفصیلی با طرح جامع شهرهای داراب ، فیروزآباد و آباده

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در مکاتبه با استاندار فارس مصوبه شورا را با موضوع مغایرت اساسی طرح تفصیلی با طرح جامع شهرهای داراب ، فیروزآباد و آباده – موضوع الحاق اراضی دولتی به مساحت ۱۲۵ هکتار به محدوده شهر داراب ، ۱۹۵ هکتار به محدوده شهر فیروزآباد و ۸۷ هکتار به محدوده شهر آباده در اجرای قانون جهش تولید مسکن ، ابلاغ کرد .

    در متن این مصوبه آمده است : شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در جلسه مورخ ۱۳ تیر ۱۴۰۱ مغایرت اساسی طرح تفصیلی با طرح جامع شهرهای داراب ، فیروزآباد و آباده – موضوع الحاق اراضی دولتی به مساحت ۱۲۵ هکتاربه محدوده شهر داراب ، ۱۹۵ هکتار به محدوده شهر فیروزآباد و ۸۷ هکتار به محدوده شهر آباده در اجرای قانون جهش تولید مسکن ، مصوب مورخ  ۷ اسفند ۱۴۰۰شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان فارس - را باعنایت به صورتجلسه مورخ ۲۵ خرداد ۱۴۰۱ کمیته فنی شماره یک مورد بررسی قرار داد و به شرح ذیل اتخاذ تصمیم کرد :

    شهر داراب

    الحاق اراضی ۱۲۵ هکتار واقع در شرق شهر مطابق با مصوبه شورای برنامه ریزی و توسعه استان مورد بررسی و با قید اصلاحات زیر مورد موافقت قرار گرفت و مقرر شد طرح آماده سازی اراضی با توجه به جمعیت پذیری ۱۸۵۰۰ نفر و تامین سرانه ها در مقیاس شهر (مطابق با مصوبه تدقیق تعاریف و مفاهیم کاربری های شهری و تعیین سرانه آنها مورخ ۱۰ خرداد ۱۳۸۹ شورایعالی) با رعایت موارد اصلاحی به شرح زیر به تصویب کمیسیون ماده ۵ برسد :

    ۱- عرصه‌های جنوبی زمین با توجه به وجود عوارض ارتفاعی و غیرقابل بارگذاری بودن و همچنین تداخل با حریم و بستر مسیل اصلی مطابق نقشه پیوست از شمول اراضی الحاقی حذف شود .

    ۲- با عنایت به عبور بیش از ۱۷ آبراهه از زمین ، ضمن تاکید بر رعایت دقیق حریم و بستر آنها مطابق اعلام نظر آب منطقه‌ای (نامه شماره ۱۷۶ / ۲۲۲ / ۱۶ مورخ ۳۰ فروردین ۱۴۰۱ آب منطقه‌ای) مقرر شد نقشه جمع‌آوری و مدیریت روان‌آب‌های سطحی همزمان با طرح تفکیکی اراضی تهیه و به تائید شرکت آب منطقه‌ای استان فارس برسد .

    ۳- ملاحظات احتمالی پدافندی بر اساس اعلام نظر اداره کل پدافند غیرعامل استانداری فارس در اسناد طرح منعکس شود .

    شهر فیروزآباد

    پیشنهاد الحاق ۱۹۵ هکتار واقع در شرق شهر (همجوار با مسکن مهر) مطابق با مصوبه شورای برنامه ریزی و توسعه استان (در طرفین شمال و جنوب کمربندی مصوب) مورد بررسی قرار گرفت و با عنایت به این که عبور اراضی الحاقی از کمربندی عملا منجر به اخلال جدی در کارکرد ترافیکی کمربندی خواهد شد ، مقررشد با بررسی و تایید معاونت حمل ونقل وزارت راه وشهرسازی به هرمیزان که امکان تدقیق مسیر کمربندی و انتقال آن به پهنه‌های شمالی فراهم بود ، باقیمانده اراضی درسمت جنوب آن به محدوده شهر الحاق شود و طرح تفصیلی با تامین حدود ۳۰۰۰ واحد مسکونی و سرانه‌های خدماتی در مقیاس شهر (مطابق با مصوبه تدقیق تعاریف ومفاهیم کاربری های شهری و تعیین سرانه آنها مورخ ۱۰ خرداد ۱۳۸۹ شورایعالی) با رعایت چهارچوب زیر به تائید کمیسیون ماده ۵ برسد :

    ۱- حریم مسیل ها مندرج در نامه شماره ۱۳۳۵ / ۲۲۶ / ۱۶مورخ ۶ بهمن ۱۴۰۰ آب منطقه‌ای در طرح آماده‌سازی اراضی لحاظ شود .

    ۲- مسیر کوچ رو موجود بر اساس اعلام نظر امور عشایر استانداری فارس از محدوده الحاقی حذف شود .

    ۳- حریم کمربندی و حاشیه ۳۰ متر نوار تاسیساتی آن براساس نظر اداره کل راهداری استان از اراضی الحاقی حذف شود .

    ۴- عرصه اثر ثبتی تنگه مهرک بر اساس استعلام از میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری استان فارس در صورت تداخل با اراضی از محدوده شهر حذف شود ، همچنین ضوابط حرایم اعلامی نیز در صورت تداخل با اراضی الحاقی ملاک اقدام قرار گیرد .

    ۵- ملاحظات احتمالی پدافندی بر اساس اعلام نظر اداره کل پدافند غیرعامل استانداری فارس دراسناد طرح منعکس شود .

    شهر آباده

    درخواست الحاق حدود ۸۷ هکتار(دردو قطعه ۴/۳۵ و ۵۲ هکتاری) واقع در غرب شهر و در مجاورت مسکن مهر و در مسیر آباده به بهمن مطابق با مصوبه شورای برنامه ربری و توسعه استان مورد بررسی قرار گرفت و ضمن موافقت با الحاق مقرر شد طرح تفصیلی اراضی با توجه به واحدپذیری ۱۱۳۰ واحددر اراضی ۳۵ هکتاری و ۲۰۰۰ واحد در اراضی ۵۲ هکتاری با الگوی سکونت دو طبقه و با تامین سرانه ها درمقیاس شهر (مطابق با مصوبه تدقیق تعاریف و مفاهیم کاربری های شهری و تعیین سرانه آنها مورخ ۱۰ خرداد ۱۳۸۹ شورایعالی) با رعایت چهارچوب زیر به تصویب کمیسیون ماده ۵ برسد .

    ۱- با توجه به وجود سه رشته قنات و یک مسیل در دو محدوده پیشنهادی ، بر رعایت حرایم مربوطه مطابق نظر شرکت آب منطقه‌ای تاکید می‌شود .

    ۲- در اراضی ۳۵ هکتاری واقع در شمال جاده آباده - بهمن ، حریم و حاشیه ۳۰ متر نوار تاسیسات راه ، مطابق با نظر اداره کل راهداری استان از محدوده الحاقی حذف شود .

    ۳- ملاحظات احتمالی پدافند غیرعامل براساس نظراداره کل پدافند غیرعامل استانداری فارس در طرح منعکس و رعایت شود .




    مطالب مرتبط

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در مکاتبه با استاندار تهران ضمن اعلام پذیرش طرح جامع محدوده ۹۲ هکتاری ...

    |

    علاوه بر موضوع برنامه‌ریزی شهری و برنامه‌ریزی کاربری اراضی ، مسئله طراحی شهری و توجه به افزایش کیفیت محیط شهری از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است که این موارد باید در بدنه کارشناسی و مدیریتی ادارات کل استانی تقویت شود ، لذا آشنایی با اصول و روش های طراحی شهری در کنار مسئله ...

    |

    تا به امروز ، ۱۲۲ هزار و ۳۱۵ نفر از متقاضیان مسکن در قالب طرح نهضت ملی مسکن در استان گلستان ثبت‌نام کرده‌اند که این آمار بیانگر تقاضای بالای مردم برای برخورداری از مسکن است .

    |

    اگرچه دولت عوض شده اما به یک میلیون متقاضی که برای مسکن در سامانه وزارت راه و شهرسازی ثبت نام کرده‌اند و شرایط لازم را داشتند ؛ تعهد داریم که برایشان مسکن تهیه کنیم . از این میزان ثبت نامی ، ۷۵۰ هزار نفر مبالغی را هم واریز کرده‌اند . این تعهد به ما ارث رسیده و باید با جدیت آن را ...

    |

    از ابتدای سال جاری تاکنون سند مالکیت تک برگ به نام دولت جمهوری اسلامی ایران به نمایندگی سازمان ملی زمین و مسکن برای بیش از ۶ هزار و ۱۰۰ هکتار اراضی ملی و دولتی در سطح استان اصفهان صادر و تثبیت شده است .

    |

    نظرات کاربران