در حال بارگذاری ...
  • تصویب ضوابط تشویقی ساخت و ساز در بافت‌های فرسوده شهری

    سیاست‌ها و ضوابط تشویقی نوسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد که توسط شرکت بازآفرینی شهری تهیه شد توسط شورای عالی شهرسازی و معماری به تصویب رسید . در محدوده بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری ، افزایش تراکم ، تسهیل در ضوابط پارکینگ و معماری و اختلاط کاربری‌ها برحسب گروه‌های چهارگانه با هدف ایجاد انگیزه برای توسعه‌گرها ، سرمایه‌گذاران و مالکان اعطا می‌شود .

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، مدیر عامل شرکت بازآفرینی شهری ایران اعلام کرد : سیاست‌ها و ضوابط تشویقی نوسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری که توسط شرکت بازآفرینی شهری تهیه شد توسط شورای‌عالی شهرسازی و معماری به تصویب رسید .

    محمد آئینی گفت : ضوابط کالبدی تشویقی نوسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری ، به تصویب شورای‌عالی معماری و شهرسازی رسید که از جمله این مشوق‌ها می‌توان به اعطای یک یا دو طبقه تشویقی نسبت به تراکم طرح مصوب ، تسهیل در ضوابط پارکینگ، امکان احداث واحدهای مسکونی با زیربنای کمتر از حدنصاب و عدم احتساب مساحت بالکن و تراس در محاسبه تراکم ساختمانی البته با رعایت شرایط مربوط اشاره کرد .

    آئینی اظهار کرد : سیاست‌ها و ضوابط تشویقی نوسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد که توسط شرکت بازآفرینی شهری تهیه شد توسط شورای عالی شهرسازی و معماری به تصویب رسید . در محدوده بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری ، افزایش تراکم ، تسهیل در ضوابط پارکینگ و معماری و اختلاط کاربری‌ها برحسب گروه‌های چهارگانه با هدف ایجاد انگیزه برای توسعه‌گرها ، سرمایه‌گذاران و مالکان اعطا می‌شود .

    مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با اشاره به ویژگی‌های گروه‌های چهارگانه مورد هدف بهسازی و نوسازی گفت : این گروه‌ها شامل بازآفرینی یکپارچه در مقیاس بلوک شهری ، نوسازی در مقیاس محورهای اصلی محله‌ای ، نوسازی در عمق بافت فرسوده شهری و نوسازی قطعات غیر قابل تجمیع است .

    آئینی تاکید کرد : از جمله مشوق‌های گروه اول می‌توان به اعطای دو طبقه  تشویقی نسبت به تراکم مجاز طرح مصوب ، امکان تخصیص سطح اشغال مجاز طبقه همکف به کاربری‌های انتفاعی ، امکان تخصیص ۲۰ درصد از فضای باز غیرمسقف مجموعه به منظور تامین بخشی از پارکینگ‌های مورد نیاز ، امکان استفاده از مساحت معابر بن‌بست فاقد کارکرد و امکان تسهیل در ضوابط معماری از جمله نحوه توده‌گذاری و نما اشاره کرد .

    دبیر ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار گروه دوم را نوسازی در مقیاس محورهای اصلی محله‌ای دانست و گفت : اعطای حداکثر یک طبقه تشویقی نسبت به تراکم مجاز طرح مصوب ، امکان تخصیص سطح اشغال مجاز طبقه همکف به کاربری‌های غیرانتفاعی مشروط به تامین ورودی مستقل ، عدم احتساب سطح بالکن و تراس در محاسبه تراکم ساختمانی ، کاهش ضریب تامین پارکینگ مورد نیاز به ۰.۷۵ مشروط به ورود پارک حاشیه‌ای در معبر ، امکان استفاده از  مساحت معابر بن‌بست فاقد کارکرد و تراکم حاصل از آن ضوابط تشویقی گروه دوم را تشکیل می‌دهد .

    معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان این‌که نوسازی در عمق بافت فرسوده شهری ، گروه سوم هدف بهسازی و نوسازی را شامل می‌شود تاکید کرد : ضوابط تشویقی این گروه نیز اعطای حداکثر یک طبقه تشویقی، کاهش ضریب تامین پارکینگ مورد نیاز به ۰.۷۵ برای هر واحد ، امکان احداث یک درب اضافه در راستای تامین حداکثری پارکینگ در بافت‌های فرسوده و عدم احتساب مساحت بالکن و تراس در محاسبه تراکم ساختمانی است .

    آئینی تصریح کرد : نوسازی قطعات غیر قابل تجمیع، گروه چهارم بسته‌ی سیاست‌ها و ضوابط نوسازی بافت‌های فرسوده را تشکیل می‌دهد . امکان پیشروی طولی تا ۲ متر پس از اصلاحی مشروط به رعایت همجواری و حقوق همسایگی ، کاهش ضریب برای هر واحد تامین پارکینگ مورد نیاز به ۰.۷۵، امکان احداث حداکثر یک درب اضافه مشروط به تامین ضریب تامین یک پارکینگ برای هر واحد ، امکان احداث واحدهای مسکونی با زیربنای کمتر  از حدنصاب تعیین  شده در طرح مصوب و عدم احتساب مساحت  بالکن و تراس در محاسبه تراکم ساختمانی، مشوق‌های گروه چهارم را شکل می‌دهد .




    مطالب مرتبط

    شرکت بازآفرینی شهری ایران با اتکا به تجارب دهه‌های گذشته و در یک تعامل سازنده با وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نسبت به تدوین این سند اقدام کرد که مراتب آن پس از طی جلسات کارشناسی با دفاتر تخصصی معاونت معماری و شهرسازی وزارت متبوع در قالب «مجموعه راهکارهای تشویقی ...

    |

    در سکونتگاه‌های غیررسمی سه نوع پروژه شامل پروژه‌های احداث مسکن بند« ی» ، پروژه‌های عمرانی – اجرایی بازآفرینی و پروژه‌های توانمندسازی و در بافت‌های فرسوده نیز پروژه‌های محرک توسعه در دست انجام است . پروژه شهرک جوانان و اراضی اسدگولی از جمله پروژه‌های جابه‌جایی ساکنان ...

    |

    اکنون که برنامه هفتم توسعه ابلاغ شده است از این پس در چهارشنبه‌های بازآفرینی گزارش عملکردها مرتبط با تحقق ماده ۵۲ برنامه هفتم خواهد بود . البته نشست‌هایی در این خصوص خواهیم داشت و دوشنبه آینده اولین نشست تخصصی برنامه هفتم را برگزار خواهیم کرد .

    |

    این پروژه‌ها در محورهای مختلفی شامل احداث و ارتقا شبکه زیرساختی ، ارتقا وضعیت اجتماعی و کاهش آسیب‌های اجتماعی ، احداث و توسعه امکانات و خدمات روبنایی ، بهسازی ، نوسازی ، مرمت و مقاوم‌سازی مسکن و اسکان مجدد ، ارتقا وضعیت اقتصادی و تهیه طرح‌های پیشگیرانه برای جلوگیری از ...

    |

    با تخصیص قیر رایگان از سوی شرکت بازآفرینی شهری ایران به شهرداری‌های استان ، آسفالت معابر محلات هدف بازآفرینی در ۱۰ شهر استان شامل زاهدان ، زابل ، هامون ، زهک ، جزینک ، علی‌اکبر ، گلشن ، سوران ، سیرکان و تفتان در دستور کار قرار گرفته است .

    |

    نظرات کاربران