در حال بارگذاری ...
  • پیشرفت فیزیکی ۶۰ درصدی پروژه‌های بازآفرینی شهری در جنوب کرمان

    کمبود امکانات بهداشتی و درمانی یکی از دغدغه‌های اصلی ساکنان سکونتگاه‌های غیررسمی و مناطق حاشیه‌ای به شمار می‌رود ، بنابراین در تفاهمی با دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی جیرفت و در قالب برنامه اقدام مشترک در سکونتگاه‌های غیررسمی به این امر توجه ویژه‌ای شده است .

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، مدیرکل راه و شهرسازی جنوب کرمان گفت : بیشتر پروژه‌های اجرایی بازآفرینی شهری بالای ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند که در صورت تامین اعتبار ، در سال ۱۴۰۲ پروژه‌های نیمه تمام محلات به بهره‌برداری می‌رسند .

    محمد ساردویی توضیحاتی در خصوص پروژه‌ها و فعالیت‌های در دست اجرای این اداره‌کل ارایه کرد . با اشاره به این که یکی از مسایل مهم در بازآفرینی شهری ، تامین سرانه‌های مختلف محلات در زمینه‌های فرهنگی ، ورزشی و درمانی است، گفت: اداره‌کل راه و شهرسازی جنوب کرمان ابتدا به تهیه طرح بازآفرینی شهری درجنوب کرمان اقدام و سپس با مشخص شدن کمبودها و نیازها اقدام به تعریف پروژه‌‎هایی در جهت رفع این کمبودها کرده است. همچنین با تهیه برنامه اقدام مشترک با شهرداری‌ها و کلیه دستگاه‌های اجرایی ، بیش از هفت پروژه اجرایی بازآفرینی شهری در جنوب کرمان در حال انجام است .

    مدیرکل راه و شهرسازی جنوب کرمان با بیان این که محرومیت‌زدایی یکی از ارکان بازآفرینی شهری است ، عنوان کرد : کمبود امکانات بهداشتی و درمانی یکی از دغدغه‌های اصلی ساکنان سکونتگاه‌های غیررسمی و مناطق حاشیه‌ای به شمار می‌رود ، بنابراین در تفاهمی با دانشگاه علوم پزشکی و خدمات  بهداشتی و درمانی جیرفت و در قالب برنامه اقدام مشترک در سکونتگاه‌های غیررسمی به این امر توجه ویژه‌ای شده است .

    او با بیان این که در سال جاری ، اولویت اول این اداره‌کل اتمام پروژه‌های نیمه تمام و در حال اجراست، تصریح کرد : هر چند پروژه‌های جدید نیز تعریف شده ، اما از آنجایی که در مناطق حاشیه‌ای بحث امنیت از اولویت بالایی برخوردار است ، دو پروژه احداث کلانتری در محله کلرود جیرفت و ناصرآباد کهنوج را هر یک با اعتبار ۶۰ میلیارد ریال تعریف کرده‌ایم . همچنین با توجه به کمبود فضای سبز در محله سرجاز و مالک اشتر، پروژه احداث فضای سبز در محله مذکور با اعتبار ۱۲۰ میلیارد ریال تعریف شده است .

    او با بیان این که احتمال آسیب‌های اجتماعی در سکونتگاه‌های غیررسمی و محلات حاشیه‌‎ای بیش از سایر مناطق است ، ایجاد مراکز فرهنگی همچون کتابخانه و سرای محله را جزو پروژه‎‎‌های پیشگام در این مناطق برشمرد و اظهار کرد : در این راستا در سکونتگاه غیررسمی کلرود پروژه مرکز فرهنگی با پیشرفت فیزیکی ۷۵ درصد ، احداث سرای محله سکونتگاه غیررسمی حسین‌آباد با پیشرفت فیزیکی  ۷۵ درصد و کتابخانه در سکونتگاه غیررسمی سرجاز و مالک اشتر با پیشرفت فیزیکی ۷۰ درصد در حال اجراست . طراحی این مراکز به گونه‌ای است که علاوه بر کارکرد فرهنگی، به مراکز تعاملات و ارتباطات اجتماعی و فرهنگی محله تبدیل می‌شوند و نقش پررنگی در کاهش آسیب‌های اجتماعی این محلات ایفا خواهندکرد . همچنین در محله کلرود با توجه به نیاز محله، احداث و اصلاح روشنایی معابر محله طی دو پروژه، به طور کامل انجام گرفته است .

    دبیرستاد بازآفرینی شهری پایدار جنوب کرمان دیگر پروژه‌های اجرایی این منطقه را این گونه برشمرد : احداث سالن ورزشی با پیشرفت فیزیکی ۷۵ و ۴۰ درصد در محلات حسین‌آباد شهر جیرفت و حسین‎آباد وزیری شهر کهنوج در حال اجراست، همچنین در خصوص کمک به شهرداری‌ها در جهت بهسازی معابر و فضاهای تفریحی در محدوده بافت فرسوده، دو پروژه کمک به بهسازی پارک شهید دلیری جیرفت و بهسازی معابر کهنوج با پیشرفت فیزیکی ۸۰ درصد در حال اجراست .

    مدیرکل راه و شهرسازی جنوب کرمان ادامه داد : در زمینه توانمندسازی ساکنان بافت‌های ناکارآمد نیز تاکنون قریب به ۴۰۰ ساعت دوره آموزشی در زمینه‌های مختلف مانند دوره آموزشی پرورش قارچ ، بازیافت و .... برای ساکنان این مناطق برگزار شده است . همچنین طی انعقاد تفاهمنامه با دانشگاه علوم پزشکی و خدمات  بهداشتی و درمانی جیرفت و در قالب برنامه اقدام مشترک ، ۴ قطعه زمین به مساحت بیش از ۱۳۰۰ مترمربع واقع در سکونتگاه های غیررسمی کلرود، رهجرد، سرجاز و مالک اشتر و حسین‌آباد جیرفت جهت احداث پایگاه سلامت و مرکز سلامت به دانشگاه علوم پزشکی جیرفت توسط این اداره کل واگذار شد که تمامی پروژه‌ها به پیشرفت فیزیکی ۱۰۰ درصد رسیده و در حال بهره برداری است ، اجرای این پروژه‌ها منجر به ارتقا سطح بهداشتی و تامین سرانه‌های درمانی محلات مذکور شده است .

    به گفته ساردویی  اکثر پروژه‌های اجرایی بازآفرینی شهری بالای ۶۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارند و در صورت تامین اعتبار ، در سال  ۱۴۰۲ پروژه‌های نیمه تمام محلات به بهره‌برداری می‌رسند .

    او با اشاره به فعالیت‌های  انجام شده در بافت‌های فرسوده اشاره کرد و گفت : در بافت‌های فرسوده شهری ، سیاست‌های این اداره‌کل بیشتر بر بهسازی معابر و فضاهای موجود، بهسازی و نوسازی منازل مسکونی و ساختمان‌های فرسوده تمرکز دارد . در جنوب کرمان شش  شهر دارای محدوده بافت فرسوده و دو شهر دارای محدوده سکونتگاه غیررسمی هستند و در مجموع هشت محله ناکارآمد در جنوب کرمان وجود دارد. با بررسی‌های   صورت گرفته  مجموع مساحت این محلات ۱۵۹۵ هکتار است که قریب ۵۲ هزار نفر در این محلات ساکن‌اند .  

    شهرهای جیرفت و کهنوج هر کدام به ترتیب پنج و چهار محدوده سکونتگاه غیررسمی دارند که مساحت سکونتگاه غیررسمی جیرفت ۵۳۳ هکتار است و بیش از ۱۶ هزار نفر در این محلات زندگی می‌کنند. در شهر کهنوج نیز سکونتگاه‌های غیررسمی ۱۷۵ هکتار از مساحت شهر را به خود اختصاص داده است و بیش از هشت هزار نفر در این محلات ساکن هستند . طرح‌های بازآفرینی و محدوده‌های مصوب اکثر شهرهای جنوب کرمان قدیمی بوده که با فعال سازی ستادهای بازآفرینی شهری و استان و جلب مشارکت شهرداری‌ها ، طرح‌های موجود در حال بروز رسانی و شهرهای فاقد طرح در حال تهیه است . پیش‌بینی می‌شود تا پایان سال جاری شش طرح موجود بروز رسانی و مطالعات حداقل چهار شهر فاقد طرح تهیه شود .




    مطالب مرتبط

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، مدیرکل دفتر ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار ، پیگیری تحقق مصوبات ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار در دولت سیزدهم را از جمله ...

    |

    محدوده و محلات هدف بازآفرینی شهر در سه گونه بافت تاریخی ، بافت ناکارآمد میانی و سکونتگاه غیررسمی بر اساس مصوبات اخیر کمیسیون ماده ۵ استان‌ها ، بررسی و در سامانه سینام بارگذاری شد .

    |

    در حوزه خدمات روبنایی و زیربنایی هزار و ۲۵۴ پروژه نیمه تمام در دست اجراست که از این میان ۷۳۸ پروژه به اتمام رسیده است . همچنین تاکنون شرکت بازآفرینی شهری ایران برای بهسازی و آسفالت ۲ هزار و ۵۰ کیلومتر طول از معابر خاکی محلات هدف کارسازی کرده و بنا داریم در سال آینده نیز هزار ...

    |

    شرکت بازآفرینی شهری ایران در حوزه بافت‌های فرسوده و سکونتگاه‌های نیازمند ساماندهی و توانمندسازی بیش از ۱۲۶ پروژه احداث بوستان و فضای سبز و شهرداری‌ها ۱۶۳ پروژه در این بافت‌ها را به اجرا رسانده‌ است .

    |

    مهندسان صنعت ساختمان از جمله افراد تاثیرگذار در حوزه ساخت‌وساز محسوب می‌شوند و می‌توان گفت ایمنی ساختمان‌های در دست احداث با تلاش ، خلاقیت و مهم‌تر از آن وجدان کاری این قشر پیوند ناگسستنی دارد .

    |

    نظرات کاربران