در حال بارگذاری ...
  • تحقق ۳ هدف با شتاب بخشی به نوسازی بافت‌های فرسوده

    توان مالی پایین ساکنان از مهمترین موانع است و این افراد به تنهایی توان نوسازی واحدهای فرسوده را ندارند و حتی در صورت پرداخت وام قادر به پرداخت اقساط نیستند . از سوی دیگر سازنده‌ها ، توسعه‌گران وانبوه‌سازان تمایل دارند در مناطقی که بازده اقتصادی بیشتری برای آن‌ها دارد سرمایه گذاری کنند .

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با بیان این که نوسازی بافت‌های فرسوده یکی از برنامه‌های اصلی وزارت راه و شهرسازی محسوب می‌شود ، تصریح کرد : خوشبختانه با ورود دکتر بذرپاش به وزارت راه و شهرسازی به دلیل ظرفیت‌های مناسبی که در بافت‌های فرسوده وجود دارد ، این موضوع مورد توجه ویژه قرار گرفته است .

    محمدآئینی با بیان این که نوسازی بافت‌های فرسوده یکی از برنامه‌های اصلی وزارت راه و شهرسازی محسوب می‌شود ، تصریح کرد : خوشبختانه با ورود دکتر بذرپاش به وزارت راه و شهرسازی به دلیل ظرفیت‌های مناسبی که در بافت‌های فرسوده وجود دارد ، این موضوع مورد توجه ویژه قرار گرفته است .

    آئینی با بیان این که با شتاب بخشی به نوسازی بافت‌های فرسوده سه هدف محقق خواهد شد ، اظهار کرد : اکنون تعدادی از هموطنان ما در زیر سقف‌های لرزان زندگی می‌کنند و جان آن‌ها در خطر قرار دارد؛ با نوسازی بافت‌های فرسوده جان این هموطنان از خطر بلایای طبیعی به خصوص زلزله در امان می‌‍‌‎‎ماند .

    مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با اشاره به گستردگی میزان بافت‌های فرسوده در سراسر کشور گفت : بیش از ۲۰ درصد سطح شهرها را بافت‌های فرسوده و سکونتگاه‌های غیررسمی تشکیل می‌دهد و البته یک بخش هم بافت‌های تاریخی فرسوده هستند؛ در این بافت‌ها حدود ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار بنای ناپایدار وجود دارد که فاقد هرگونه سازه‌ای هستند و در صورت زلزله با بزرگی پایین هم ممکن است بر سر ساکنان آوار شوند . همچنین این بافت‌ها از ظرفیت خوبی برای تولید مسکن برخوردارند و با تخریب هر پلاک فرسوده در محلات هدف بازآفرینی شهری در سطح کشور به میزان متوسط سه واحد مسکن تولید می‌شود .

    دبیر ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار هدف سوم را بهبود فضای شهری این بافت‌ها برشمرد و گفت : با نوسازی این بافت‌ها معابر عریض شده و تردد وسایل نقلیه امدادی و نیز عبور و مرور تسهیل می‌شود. در مجموع خدمات هفتگانه روبنایی و زیربنایی در این محلات تغییر کرده و در نهایت منجر به افزایش کیفیت زندگی ساکنان این بافت‌ها می‌شود . خوشبختانه دکتر بذرپاش وزیر راه و شهرسازی نیز با هوشمندی این موضوع را مد نظر قرار داده‌ و نوسازی در بافت‌های فرسوده را از راهبردهای اصلی فعالیت خود عنوان کرده‌اند تا از این راهبرد جهت سرعت بخشی به تولید مسکن و نیز حفظ جان هموطنانمان استفاده کنیم .

    تدوین بسته‌های تشویقی برای تسریع نوسازی در بافت‌های فرسوده

    آئینی با بیان این‌ که در شتاب بخشی به نوسازی بافت‌های فرسوده با دو مانع اصلی مواجه هستیم ، تصریح کرد : توان مالی پایین ساکنان از مهمترین موانع است و این افراد به تنهایی توان نوسازی واحدهای فرسوده را ندارند و حتی در صورت پرداخت وام قادر به پرداخت اقساط نیستند . از سوی دیگر سازنده‌ها ، توسعه‌گران وانبوه‌سازان تمایل دارند در مناطقی که بازده اقتصادی بیشتری برای آن‌ها دارد سرمایه گذاری کنند .

    وی افزود : برای رفع این معضل بسته‌های تشویقی تدوین کرده‌ایم که این دو مانع برطرف شود یعنی از یک سو سهم مالکان را در مشارکت بالا برده و از سوی دیگر سازندگان در کنار امتیازاتی که به آن‌ها تعلق می‌گیرد به انجام مسوولیت اجتماعی که بر عهده آن‌هاست تشویق شوند . مشارکت مردم فقط با اطلاع‌رسانی گسترده اتفاق می‌افتد و آگاهی بخشی و به باور رساندن مردم برای نوسازی کار بزرگی است که در حال انجام آن هستیم. در این مسیر رسانه ملی  همکاری خوبی با ما دارد .

    وی یکی از فعالیت‌های انجام شده در این راستا را برگزاری رویداد بزرگ «بم سفیر نوسازی برای ایران قوی» برشمرد که همزمان با سالگرد زلزله بم برگزار شد و گفت : در این رویداد مدیران و اساتید ساکن در بم به عنوان سفیر نوسازی در ۱۰۰ شهر بزرگ با ما همراه شدند و پیام بم را در سراسر کشور به مردم ، سازندگان و مدیران شهری منتقل کردند ، همکاران من نیز در این رویداد بسته تشویقی جامع را برای مردم تشریح کردند .




    مطالب مرتبط

    این پروژه‌ها در محورهای مختلفی شامل احداث و ارتقا شبکه زیرساختی ، ارتقا وضعیت اجتماعی و کاهش آسیب‌های اجتماعی ، احداث و توسعه امکانات و خدمات روبنایی ، بهسازی ، نوسازی ، مرمت و مقاوم‌سازی مسکن و اسکان مجدد ، ارتقا وضعیت اقتصادی و تهیه طرح‌های پیشگیرانه برای جلوگیری از ...

    |

    در برنامه هفتم توسعه کشور تمامی حمایت‌ها، تخفیفات و مساعدت‌ها در مناطق محروم و کمتر توسعه یافته برای محلات هدف بازآفرینی شهری پیش‌بینی شده است‌ ، بنابراین ادارات کل راه و شهرسازی با ترغیب بخش خصوصی و غیر دولتی ، پروژه‌های محرک توسعه در صنایع محلی و بومی ، گردشگری ، ورزشی ، ...

    |

    نشست‌های برگزار شده توسط شرکت بازآفرینی شهری ایران شامل موضوعاتی حول محور سیاست‌های نوسازی مسکن با رویکرد محله‌ای، تامین مسکن در بافت‌های فرسوده ، جلوگیری از گسترش سکونتگاه‌های غیررسمی و نوآوری در بازآفرینی محلات شهری با حضور اساتید دانشگاه و فرهیختگان بوده است .

    |

    محرومیت زدایی و بهره مندی محلات کمتر برخوردار و هدف باز آفرینی شهری از خدمات روبنایی و زیربنایی به میزان متوسط محلات برخوردار همان شهر، مورد هدف سند ملی بازآفرینی شهری و سند ملی ساماندهی و توانمندسازی مسکن سکونتگاهای غیر رسمی است که نیاز به توجه و حمایت جدی مجلس شورای اسلامی ...

    |

    وزیر راه و شهرسازی همواره بر همکاری با شهرداری‌ها تاکید دارد و از شهرداری‌ها به عنوان شرکای راهبردی وزارت راه و شهرسازی یاد می‌کند . در دولت سیزدهم همکاری و ارتباط تنگاتنگی بین شرکت بازآفرینی شهری ایران و شهرداری‌های سراسر کشور به وجود آمد و در این دوره شهرداری‌ها با ...

    |

    نظرات کاربران