در حال بارگذاری ...
  • استان تهران باید پیش قراول حوزه بازآفرینی باشد / الزام اجرای بسته تشویقی شهرسازانه‌ توسط شهرداری‌های استان تهران

    ‌سازندگان ، انبوه‌سازان و توسعه‌گران نیازمند بسته‌های تشویقی موثری هستند . که خوشبختانه در قوانین موجود حوزه بازآفرینی شهری به این موضوع توجه شده است . ارائه بسته‌های تشویقی ، تسریع در ارائه انشعابات ، تشویق سرمایه‌گذاران به حضور در بافت‌های فرسوده و مشارکت مردم در این حوزه ضروری است و نیاز به پیگیری اقدامات اثربخش در این زمینه داریم .

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، مدیر عامل شرکت بازآفرینی شهری ایران‌ گفت : بازآفرینی شهری عامل حیات اجتماعی و رونق اقتصادی به بافت های فرسوده شهری است .

    محمد آئینی در سی و چهارمین جلسه ستاد بازآفرینی شهری پایدار استان تهران که با حضور علیرضا فخاری ، استاندار تهران ، عابد ملکی معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار تهران ، محبت خواه مدیرکل راه و شهرسازی استان تهران و دیگر اعضای ستاد برگزار شد ، ضمن تبریک میلاد حضرت علی(ع) و دهه فجر با اشاره به اینکه اصل ستاد بازآفرینی شهری پایدار مساعدت‎ ، همکاری و همیاری با مردم است، اظهار داشت : باید استان تهران به عنوان پیش‌ران و پیش قراول حوزه بازآفرینی فعال‌تر شود و کارها سرعت بیشتری بگیرد .

    معاون وزیر راه و شهرسازی به لزوم تشکیل مستمر جلسات ستادهای بازآفرینی شهری پایدار استان تهران ، اشاره کرد و افزود : بیش از ۲۷ دستگاه عضو ستاد بازآفرینی شهری پایدار فرا قوه‌ای هستند، از این رو تشکیل مستمر جلسات زمینه بهبود اقدامات را فراهم خواهد کرد ، در همین زمینه ستادهای بازآفرینی شهرستان‌ها نیز باید فعال شوند .

    معاون وزیر راه و شهرسازی عنوان‌کرد : از ستادهای بازآفرینی شهری پایدار انتظار می‌رود تا با تشکیل جلسات و پیگیری اقدامات مؤثر در حوزه مسکن ، سطح پایداری ، نوسازی و مقاوم سازی ارتقا یابد . با توجه به وضعیت بافت‌های فرسوده در استان تهران باید کمک کنیم تا نوسازی بناهای ناپایدار شتاب بگیرد .

    دبیر ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار با بیان اینکه ستادها بازآفرینی شهری پایدار با تلاش و تشریک مساعی باید خدمات روبنایی و زیربنایی ارائه شده در این بافت‌ها را به میزان متوسط محلات توسعه یافته همان شهر ارتقاء یابد ، اظهارکرد : با توجه به حضور اقشار کم درآمد در این بافت‌ها در حوزه معیشت ، اشتغال و بهداشت با مشکل مواجه هستند که ستادهای بازآفرینی شهری پایدار از طریق نهادهای حمایتی باید در این محلات ورود پیدا کنند .

    معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه شرکت بازآفرینی شهری ایران درسطح محلات هدف بازآفرینی شهری در کل کشور بیش از ۱۵۰۰ پروژه بازآفرینی شهری تعریف کرده است ، گفت : تاکنون بیش ۱۲۰۰ پروژه بازآفرینی شهری به اتمام رسیده است و ۳۱۵ پروژه در حال اجرا است .

    وی با اشاره به اینکه محدوده بافت‌های فرسوده از ظرفیت بالایی در خصوص تامین مسکن برخوردارند، گفت: ۷۵۰ هزار نفر در بناهای ناپایدار در محلات هدف بازآفرینی شهری در استان تهران زندگی می‌کنند . براساس گزارشات بدست آمده با تخریب هر پلاک فرسوده در بافت‌های فرسوده ۵ واحد مسکن جدید در شهر تهران تولید می‌شود .

    آئینی با اشاره به اینکه محلات ‌فرسوده شهری دارای هویت و فرهنگ هستند ، اظهار کرد : مردم ساکن در محلات هدف بازآفرینی شهری به تنهایی توانایی فنی‌، اجرایی و مالی برای نوسازی واحدهای فرسوده خود را ندارند، ضروریست تا سازندگان و توسعه گران به این محلات ورود پیدا کنند .

    معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه سازندگان و توسعه‌گران انگیزه لازم برای نوسازی بناهای فرسوده را ندارند ، اظهار کرد : ‌سازندگان ، انبوه‌سازان و توسعه‌گران نیازمند بسته‌های تشویقی موثری هستند . که خوشبختانه در قوانین موجود حوزه بازآفرینی شهری به این موضوع توجه شده است . ارائه بسته‌های تشویقی ، تسریع در ارائه انشعابات ، تشویق سرمایه‌گذاران به حضور در بافت‌های فرسوده و مشارکت مردم در این حوزه ضروری است و نیاز به پیگیری اقدامات اثربخش در این زمینه داریم .

    معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه هم اکنون شهرداری‌ها برای صدور پروانه ساختمانی مکلف هستند تا ۵۰ درصد تخفیف بدهند که می‌توانند  ۱۰۰ درصد را هم تخفیف دهند گفت : قانون‌گذار این حق را برای سازندگان و مالکان در محلات فرسوده  قائل شده که از حداقل ۵۰ درصد در عوارض پروانه و تراکم ساخت بهره ببرند .

    دبیر ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار با اشاره به اینکه زمان صدور پروانه ساختمانی به طور متوسط بیش از ۶ ماه در شهرستان‌ها و در شهر تهران بیش از ۸ ماه طول می کشد ، گفت : شهرداری‌ها طبق قانون ، باید ظرف دو هفته برای متقاضیان در محدوده بافت‌های ناکارآمد شهری پروانه ساخت صادر کنند و این امر نیازمند اراده قوی و تلاش مضاعف در قرارگاه جهادی در شهرداری‌هاست .

    آئینی با اشاره به اینکه شرکت‌های توزیع برق‌ ، آب و فاضلاب شهری ، گاز و مخابرات موظف هستند انشعابات قبلی را بدون گرفتن هزینه‌ای به عنوان نگهداری تا پایان پروژه بازآفرینی شهری حفظ کنند . اظهار کرد : شرکت‌های مذکور موظف هستند در تسریع در روند نصب انشعابات و خارج از نوبت اهتمام داشته باشد که متاسفانه شاهد معطلی بیش از حد در این حوزه هستیم .

    آئینی با انتقاد از اجرا نشدن بسته تشویقی شهرسازانه‌ مصوبه شورای عالی معماری و شهرسازی ایران توسط شهرداری‌ها در استان تهران خواستار پیگری‌های لازم دراین رابطه شد .

    معاون وزیر راه و شهرسازی با ‌اشاره‌ به اینکه شهرداران می‌توانند علاوه بر این مصوبه، بسته تشویقی شهرسازانه‌ متناسب با ‌شرایط شهر خود نیز ‌با توجه‌ به قوانین بالادستی در کمیسیون ماده ۵ مصوب کنند ، گفت: اعضای شورای شهر شهرستان‌های استان به عنوان سفیران بازآفرینی‌ بسته‌های تشویقی که حقوق مردم به شمار می‌آید را ترویج و اطلاع‌رسانی‌کنند .




    مطالب مرتبط

    بر اساس طرح کلید به کلید ساکنان بافت‌های فرسوده می‌توانند واحد مسکونی خود را با یک زمین دولتی با احتساب ۴۰ درصد تخفیف معاوضه کنند .

    |

    این برنامه به‌صورت مشترک و با راهبری شرکت بازآفرینی شهری ایران و مشارکت سایر دستگاه‌های ذیربط اعم از وزارتخانه‌ها، شهرداری‌ها و مراکز پژوهشی در سطوح ملی و محلی با همکاری دفتر برنامه اسکان بشر ملل متحد در تهران و کمیته ملی اسکان بشر ج. ا. ایران در کشور اجرا می‌شود .

    |

    یکی از سیاست‌های دولت سیزدهم در زمینه بازآفرینی شهری موضوع نوسازی مسکن بوده است که این در زمینه بارها بر تشکیل حلقه‌های میانی به عنوان واسط بین مردم و بخش‌های دولتی ، تاکید شده است .

    |

    از ابتدای تشکیل شرکت تاکنون ۱۸۱۵ پروژه زیربنایی و روبنایی توسط شرکت بازآفرینی شهری ایران مستقیماً در قالب اقدام تشویقی و منابع اهرمی شامل ۲۷۷ پروژه آموزشی و فرهنگی ، ۷۲ پروژه بهداشتی و درمانی ، ۸۰ پروژه پارک و فضای سبز ، ۱۶ پروژه نیروی انتظامی ، ۶۲۴ پروژه زیربنایی و معابر ، ۹۲ ...

    |

    بهره‌‌‌گیری از مناسب‌ترین مدل‌ها و روش‌های مدیریت دانش و انسجام سازمانی و همکاری‌های بین بخشی در جهت اجرای ماموریت‌های محوله در حوزه بازآفرینی شهری از مهمترین اهداف راه‌اندازی دبیرخانه‌های جمع‌آوری و ترویج تجربیات برتر بازآفرینی شهری کشور به شمار‌ می‌آید .

    |

    نظرات کاربران