در حال بارگذاری ...
  • بررسی طرح توسعه و عمران (جامع) ناحیه جنوبی استان همدان

    طرح دارای ۳ مرحله است که در مرحله اول به مطالعات وضع موجود (تحلیل مسایل و ظرفیت ها) که به بررسی ویژگی های عمده جغرافیایی ، اقلیمی ، نظام سکونتگاهی وضعیت ارتباطات و تاسیسات و تجهیزات زیربنایی و اسناد بالادستی و توسعه ای مرتبط و استخراج احکام و پیشنهادات در سطح ناحیه پرداخته است .

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، مدیر کل راه و شهرسازی استان همدان خبر داد : در جلسه کارشناسی کارگروه امور زیربنایی و شهرسازی طرح توسعه و عمران (جامع) ناحیه جنوبی استان همدان شامل شهرستان های ملایر – نهاوند و تویسرکان بررسی شد .

    ایوب اسدالهی بیان کرد : طرح کالبدی ملی ایران (مصوب سال ۱۳۷۵) کشور از نظر برنامه ریزی فضایی به ۱۰ منطقه ( یک یا چند استان ) و ۸۵ ناحیه ( یک یا چند شهرستان) تقسیم شده است . بر اساس طرح منطقه زاگرس که استان همدان در آن واقع شده دارای ۳ ناحیه بوده که ناحیه جنوبی استان شامل شهرستان های ملایر ، نهاوند و تویسرکان است . طرح ناحیه جنوبی استان با رویکرد برنامه ریزی راهبردی توسعه فضایی در راستای مشارکت تمام ذینفعان ، انسجام و پیوستگی ناحیه و اجتناب از داده محوری و ارائه طرحی انعطاف پذیر و اجرایی تهیه شده است .

    وی یادآور شد : طرح دارای ۳ مرحله است که در مرحله اول به مطالعات وضع موجود (تحلیل مسایل و ظرفیت ها) که به بررسی ویژگی های عمده جغرافیایی ، اقلیمی ، نظام سکونتگاهی وضعیت ارتباطات و تاسیسات و تجهیزات زیربنایی و اسناد بالادستی و توسعه ای مرتبط و استخراج احکام و پیشنهادات در سطح ناحیه پرداخته است .

    مدیر کل راه و شهرسازی استان تصریح کرد : در مرحله دوم به تجزیه و تحلیل یکپارچه از بررسی ها ، نگاه برنامه ریزی راهبری با توجه به توان های محیطی ، نواحی مستعد و حوزه های همگن و تبیین الگوی نظام اسکان ناحیه از نظر خدمات و تاسیسات پرداخته است .

    وی افزود: در مرحله سوم طرح به تهیه برنامه های راهبری توسعه ناحیه با توجه به چشم انداز ها، پتانسیل ها و اهداف توسعه فضایی انجام شده که در آن الگوی استقرار و مراکر فعالیت و کار ، برنامه اسکان جمعیت و مسکن ، پهنه بندی کاربری ها در حوزه های مختلف سرمایه گذاری مالی، حمل و نقل و اولویت بندی پروژه های احضاء شده و استقرار نظام ارزیابی بازنگری و پایش آورده شده است.

    اسدالهی بیان کرد : اولویت ناحیه جنوبی در بخش کشاورزی فعالیت های باغی ، گلخانه ای و کشاورزی مکانیزه در بخش صنعت ، معدن ، فعالیت های تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی ، استخراج معدن و صنایع وابسته به آن شامل صنایع فلز کاری و همچنین صنایع مرتبط با داروسازی در اولویت است . در بخش خدمات فعالیت های خدماتی مرتبط با بخش های کشاورزی و فعالیت های املاک و مستغلات و کسب و کار است .

    اسدالهی اظهار کرد : بر اساس برنامه زمانبندی ۱۵ ساله طرح اشتغال زایی مورد نیاز سال های آتی با توجه به بازه زمانی ۵ ساله در ۳ مرحله با پیش بینی سهم اشتغال در بخش کشاورزی ، صنعت و معدن و خدمات با هدف کاهش نرخ بیکاری در ناحیه در نظر گرفته شده است . در زمینه برآورد جمعیتی مراکز شهری و روستایی در افق طرح برنامه های اسکان جمعیت و پیش بینی نیاز به مسکن با ارائه خدمات اجتماعی و عمومی پشتیبانی امنیت پذیری آمده است .

    وی در خاتمه خاطرنشان کرد : ما حصل طرح مبانی تصمیم گیری کارگروه امور زیربنایی استان خواهد بود که بهینه سازی و ارتقا نقش سکونتگاهی و تخصیص خدمات مورد نیاز زیربنایی سازمان فضایی ناحیه است .




    مطالب مرتبط

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، مدیرکل راه و شهرسازی استان همدان گفت : هرگونه خرید و فروش ، تنظیم اسناد صلح ، نقل و انتقال و فروش امتیاز پروژه‌های اقدام یا ...

    |

    برنامه چهارساله دولت سیزدهم ساخت ۹۹ هزار واحد مسکونی حمایتی در سطح استان همدان است که ۱۹ هزار واحد آن به بخش خود مالکیتی اختصاص دارد .

    |

    نظرات کاربران