در حال بارگذاری ...
  • یک میلیون و ۲۳۵ هزار واحد نهضت ملی اجرایی شد/راه‌اندازی سامانه معاملات املاک و مستغلات کشور

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، معاون وزیر راه و شهرسازی از عملیاتی شدن یک میلیون و ۲۳۵ هزار واحد مسکونی نهضت ملی در شهرها ، روستاها و بافت‌های فرسوده خبر داد .

    هادی عباسی‌اصل معاون مسکن و ساختمان وزارت راه و شهرسازی امروز چهارشنبه سوم خرداد در نشست خبری از راه‌اندازی سامانه معاملات املاک و مستغلات کشور برای ثبت قرارداد اجاره بین موجر و مستاجر و اخذ رایگان حد رهگیری خبر داد . سامانه معاملات املاک و مستغلات کشور که توسط موسسه‌ای دانش‌بنیان نوشته شده سامانه‌ای هوشمند است که این امکان را فراهم می‌کند تا موجران و مستاجران قرارداد خود را در سامانه ثبت کنند و کد رهگیری رایگان از این سامانه اخذ کنند .

    معاون مسکن و ساختمان با اشاره به اینکه این سامانه در راستای وظایف قانونی وزارت راه و شهرسازی از جمله ماده ۱۸ قانون جهش تولید مسکن تهیه شده است در بیان اهداف راه‌اندازی سامانه بیان کرد : رصد و نظارت بر بازار مسکن ، ثبت کلیه معاملات املاک و مستغلات اعم از خرید ، فروش ، پیش خرید ، پیش فروش ، رهن و اجاره مسکن برای متعاملین در بنگاه‌های مشاوران املاک توسط بنگاه‌ها و برای سایر متعاملین خارج از بنگاه‌های مشاوران املاک توسط خود متعاملین ، در سامانه معاملات املاک و مستغلات کشور و ثبت قرارداد است . همچنین در این سامانه کد رهگیری بدون اخذ هزینه و رایگان صادر می‌شود .

    عباسی اصل افزود : در این سامانه امکان ثبت و استعلام قراردادهای ثبت شده برای قرارداد اجاره‌ای مسکن در حالت یک به یک (یک مالک شش دانگ به یک مستأجر) ، به صورت برخط فراهم شده است و مؤجر (صاحب ملک) و مستأجر می‌توانند قرارداد اجاره‌ی واحد مسکونی مورد معامله‌ی خود را در این سامانه انجام داده و کد رهگیری و نسخه‌ الکترونیکی آن را دریافت کنند . در آینده‎‌ای نزدیک ، شهروندان این امکان را خواهند داشت که انواع قراردادهای مربوط به املاک و مستغلات را به صورت مستقل و یا از طریق مشاورین املاک ، در همین سامانه انجام دهند .

    اطلاعات موجران و مستاجران در تمامی صفحات قرارداد درج می‌شود

    معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه قرارداد در این سامانه کاملا هوشمند و قابل استعلام‌گیری است ، یادآور شد : موجران و مستاجران در هنگام درج اطلاعات در سامانه باید یک شاهد معرفی کنند که در تمامی صفحات قرارداد اطلاعات موجر و مستاجر و شاهدان درج می‌شود .

    به گفته عباسی ، این سامانه به شکل آزمایشی راه اندازی شده است و از اول اردیبهشت تاکنون بیش از یکهزار و ۳۰۰ قرارداد در آن ثبت شده است که روزانه این رقم در حال افزایش است. همچنین دراین سامانه امکان پاسخگویی تلفنی نیز وجود دارد .

    مشاوران املاک ضامن اخذ اجاره‌بها هستند

    معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر اینکه مشاوران املاک ضامن اخذ اجاره‌بها هستند ، گفت : راه‌اندازی این سامانه با فعالیت مشاوران املاک هیچ منافاتی ندارد . در واقع راه‌اندازی این سامانه خدمات ارایه شده توسط مشاوران املاک را به شکل پیشرفته‌ای ارایه می‌دهد . احراز هویت افراد در این سامانه به شکل الکترونیکی انجام خواهد شد .

    عباسی تصریح کرد : وزارت راه و شهرسازی موافق مالیات بر اجاره نیست و در رایزنی‌هایی که با مجلس انجام شده در تلاش هستیم تا مالیات بر اجاره را کاهش دهیم که این موضوع در صحن مجلس قابل پیگیری است .

    شرایط جابجایی مستاجران تسهیل می‌شود

    وی با تاکید بر اینکه خوداظهاری در سامانه املاک و اسکان اجباری است ، توضیح داد : در حال حاضر در کشور ۶ میلیون خانوار مستاجر معادل ۲۰ میلیون نفر مستاجر داریم که در تلاش هستیم تا فرآیند جابه جایی آنها را تسهیل کنیم .

    عباسی‌اصل در بخش دیگری از نشست خبری خود به موضوع جوانی جمعیت و جزئیات آن پرداخت و گفت : قانون جوانی جمعیت مهرماه ۱۴۰۱ ابلاغ شد که با توجه به ابهاماتی که در اجرا داشت دستورالعمل اجرایی آن تدوین و با امضای وزیر راه و شهرسازی به تمامی ادارات کل راه و شهرسازی و شهرهای جدید ابلاغ شد .

    معاون وزیر راه و شهرسازی گفت : بر اساس این دستورالعمل و قانون افرادی که فرزند سوم آنها بعد از ۲۴ آبان ۱۴۰۱ متولد شده باشد حائز دریافت ۲۰۰ مترمربع زمین در شهرهای زیر ۵۰۰ هزار نفر جمعیت هستند . تاکنون ۸۰ هزار نفر در سامانه ثمن برای دریافت زمین برای اجرای قانون جوانی جمعیت ثبت‌نام کرده‌اند و با بررسی‌های انجام شده ۳ هزار نفر زمین را دریافت کرده‌اند .

    معاون مسکن و ساختمان ادامه داد : طبق این قانون خانوارهایی که فرم ج آنها قرمز باشد و قبلا از تسهیلات یارانه ای دولت نیز استفاده کرده باشند در صورت داشتن سه فرزند و بیشتر امکان بهره‌مندی از این ظرفیت را دارند .

    تلاش برای تکمیل ۱۸۵ هزار واحد مسکن مهر باقیمانده

    وی در خصوص اتمام واحدهای مسکونی مهر نیز توضیح داد : در مجموع ۱۸۵ هزار واحد مسکونی مهر باقیمانده است که ۱۶۵ هزار واحد توسط بانک مسکن در حال تامین مالی و ۲۰ هزار واحد توسط بانک‌ها تامین مالی خواهند شد تا امکان اتمام و تحویل به متقاضیان را داشته باشند . بخش عمده ای از منابع مالی تکمیل واحدهای باقیمانده مسکن مهر از صندوق ملی مسکن تامین خواهد شد .

    وی با تاکید بر اینکه ۹۵ درصد واحدهای مسکونی مهر از ابتدای اجرای طرح تاکنون تکمیل و تحویل شده است ، گفت : سیاست وزارت راه و شهرسازی این است تا از تمامی امکانات و ظرفیت‌ها برای تکمیل واحدهای مسکونی مهر استفاده کند .

    ارایه تسهیلات ۴۰۰ و ۳۰۰ میلیون تومانی مسکن با سود ۲ درصد به دهک‌های یک تا ۴

    معاون مسکن و ساختمان در ادامه چندین خبر خوش را در حوزه مسکن ارایه کرد و گفت: هم اکنون سقف تسهیلات نهضت ملی مسکن ۵۵۰ میلیون تومان شده است . همچنین بر اساس تصمیم شورای عالی مسکن مقرر شده تا برای کمک به دهک‌های پایین درآمدی برای دهک ۱ تا ۲ علاوه بر تسهیلات نهضت ملی مسکن تسهیلات ۴۰۰ میلیون تومانی با بازپرداخت ۱۵ ساله و  سود بازپرداخت ۲ درصد و برای دهک ۳ و ۴ نیز تسهیلات ۳۰۰ میلیون تومانی مسکن با بازپرداخت ۱۵ ساله و سود ۲ درصد پیش‌بینی شده است که امکان مناسبی را برای متقاضیان مسکن فراهم خواهد کرد .

    عباسی‌اصل ادامه در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص اجرای طرح نهصت ملی مسکن گفت : در مجموع یک میلیون و ۲۳۵ هزار واحد در شهرها ، روستاها و بافت‌های فرسوده اجرایی و عملیاتی شده است که به استعداد ۱۵۰ هزار واحد به شکل گروهی ، ۵۵۰ هزار واحد توسط انبوه‌سازان ، یک‌هزار و ۱۵۰ واحد توسط نیروهای مسلح،  ۱۰۰ هزار واحد در بافت‌های فرسوده، ۱۰۰ هزار واحد خودمالکی، ۲۲۰ هزار واحد مسکن روستایی ، اجرایی و عملیاتی شده است .




    مطالب مرتبط

    مسکن کوچک مقیاس سیاست وزارت راه و شهرسازی نیست و این وزارتخانه در دولت سیزدهم در تلاش است تا مسکن در شأن مردم را برای آنها فراهم کند . همچنین مطابق مواد ۲، ۳۳ و ۴۳ قانون اساسی ، تامین مسکن متناسب با نیاز از جمله سیاست های دولت است و نگاه ما به مسکن ، خوابگاه نیست . بلکه نگاه ما به ...

    |

    تمام تلاش مان این است که با تعامل و همگرایی کلیه مسئولان استانی این تعداد واحد مسکونی تعیین تکلیف شده و طرح مسکن مهر در استان به اتمام برسد .

    |

    گلوگاه‌ اصلی ما در حال حاضر تامین منابع مالی است که بخشی از آن شبکه مالی و بانکی کشور است که سال گذشته نسبت به سال قبل عملکرد بانک‌ها بهتر بود اما فاصله هزینه‌ها با پرداختی‌ها بسیار است و امسال نیاز است که بانک‌ها همکاری بیشتری داشته باشند .

    |

    با استفاده از این پلتفرم آنلاین ساده ، مستاجران می توانند به راحتی املاک موجود را پیدا کنند ، مستقیماً با صاحبخانه ها ارتباط برقرار کنند و قراردادهای اجاره را بدون هیچ هزینه اضافی و کاملا رایگان امضا کنند و به ثبت و اطلاع حاکمیت برسانند .

    |

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، معاون مسکن و ساختمان اداره‌کل راه و شهرسازی استان کرمانشاه گفت : از مجموع سه هزار و ۵۰۷ متقاضی در طرح ملی نهضت مسکن شهرستان ...

    |

    نظرات کاربران