در حال بارگذاری ...
  • ضرورت اعمال تخفیف ۱۰۰ درصدی عوارض پروانه تراکم ساخت در بافت‌های فرسوده

    نوسازی بافت فرسوده ، به صورت مردمی‌سازی از طریق مشارکت سازندگان و توسعه‌گران با مالکان در این بافت‌ها با حمایت دولت و شهرداری‌ها و با تبیین و اجرای بسته‌های تشویقی موثر و رفع موانع به عنوان راهبرد اصلی کار ما محسوب می‌شود .

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، معاون وزیر راه و شهرسازی در همایش بازآفرینی شهری شهرستان‌های شهریار ، ملارد و قدس گفت : بر اساس آمار سال ۹۵، در شهرستان شهریار ؛ شهر قدس ، ملارد و صفا دشت به ترتیب در حدود ۱۲ هزار ، ۱۳ هزار ، ۶ هزار و ۷۲۵ و ۵۳۰ واحد بنای ناپایدار شناسایی شده که این آمار در حال افزایش است .

    محمد آئینی با بیان اینکه بناهای ناپایدار در سه شهرستان ملارد ، شهریار و قدس به شدت نامقاوم است و ساکنان در این محدوده‌ها معرض خطر قطعی قرار دارند ، اظهار کرد : پنجم دی ۱۳۸۲ وقوع زلزله در شهر بم بیش از ۴۰ هزار نفر از هموطنانمان را به کام مرگ کشاند که هنوز پس از گذشت ۲۰ سال داغ عاطفی و روانی مرگ این عزیزان بر دل بازماندگان مانده است .

    معاون وزیر را ه و شهرسازی با اشاره به اینکه چاره‌ای جز سرعت بخشی به نوسازی بافت‌های فرسوده نداریم ، عنوان کرد : اعضای شوراهای اسلامی شهرهای کشور باید به عنوان «سفیران نوسازی» شهرهای محل فعالیت خود در حوزه بافت فرسوده و ناکارآمد باشند چرا که موضوع بافت‌های فرسوده معضلی است که می‌تواند چالش‌ها و بحران‌های اصلی و اساسی در بروز بلایای طبیعی باشد . اعضای شورای اسلامی شهرها به عنوان نمایندگان مردم باید خانه به خانه ، کوچه به کوچه و محله به محله موضوع نوسازی بازآفرینی شهری را ترویج و ساکنان و سرمایه‌گذاران را به بازآفرینی بناهای فرسوده تشویق کنند .

    در ادامه آئینی با تاکید بر اینکه مردمی‌سازی در بافت‌های فرسوده به عنوان راهبرد شرکت بازآفرینی شهری ایران به شمار میاید ، گفت : نوسازی بافت فرسوده ، به صورت مردمی‌سازی از طریق مشارکت سازندگان و توسعه‌گران با مالکان در این بافت‌ها با حمایت دولت و شهرداری‌ها و با تبیین و اجرای بسته‌های تشویقی موثر و رفع موانع به عنوان راهبرد اصلی کار ما محسوب می‌شود .

    در ادامه معاون وزیر راه و شهرسازی با تاکید به اینکه دولت و شهرداری نباید در انجام پروژه‌های بازآفرینی شهری دخالت مستقیم داشته باشند ، عنوان کرد : راهبرد مردمی‌سازی از طریق تشکیل مستمر ستادهای بازآفرینی ملی ، استانی و شهرستانی قابل انجام است .

    وی با بیان این‌که مردم ساکن در محلات بافت فرسوده به تنهایی از توانایی لازم برای نوسازی برخوردار نیستند ، گفت : از سوی دیگر سازندگان ، توسعه‌گران و سرمایه‌گذاران رغبتی برای حضور در این بافت‌ها ندارند زیرا معادله برای آن‌ها اقتصادی نیست ، بنابراین بسته‌های تشویقی را جهت ایجاد انگیزه برای سرمایه گذاران تبیین و تعریف کرده‌ایم . هم اکنون شهرداری‌ها بر اساس قانون برای صدور پروانه ساختمانی مکلف هستند تا ۵۰ درصد تخفیف بدهند که می‌توانند ۱۰۰ درصد تخفیف را هم در نظر بگیرند و معادل آن را دولت پرداخت خواهد کرد ، انتظار بر این است شهرداری‌های شهرستان‌های ملارد، شهریار و قدس به صورت ۱۰۰ درصد تخفیف برای متقاضیان قائل شوند .

    مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران همچنین از شهرداران شهرستان‌های ملارد ، شهریار و قدس خواست ظرف دو ماه برای متقاضیان در محدوده بافت‌های فرسوده شهری پروانه ساخت صادر کنند . بر اساس قانون در محدوده بافت‌های فرسوده ارایه انشعابات آب ، برق‌ ، گاز و فاضلاب در رایگان است و در صورتی که نیاز به افزایش انشعابات جدید باشد ، درخواست‌ها باید در اسرع وقت و خارج از نوبت و حداکثر ظرف دو ماه پیگیری شود .

    معاون وزیر راه و شهرسازی در بخش دیگر از سخنان خود با اشاره این که با اجرای مصوبه بسته تشویقی شهرسازانه ، شاهد جهش در امر بازآفرینی شهری بودیم ، اظهار کرد : در سه ماهه اول امسال در مجموع ۱۷۱ درصد رشد صدور پروانه ساختمانی در شهر تهران را شاهد بودیم .

    وی افزود : براساس آمار به دست آمده در پایان سال ۱۴۰۱ ‌، تعداد ۲۳۰۰ پروانه ساختمانی در بافت‌های فرسوده کشور صادر شده است و این امر رشد ۱۵ درصدی نسبت به سال گذشته را نشان می‌دهد . متقاضیان واقعی نهضت ملی باید به سمت بافت‌های فرسوده سوق داده شوند و واحدهای اضافی ساخته شده در این مناطق به قیمت روز و با در نظرگرفتن تسهیلات بهتر و تخفیفات در نرخ بهره سود وام به آنان واگذار شود .

    وی با اشاره به اینکه سند دارکردن املاک دارای سند عادی‌ ، قولنامه‌ای و تصرفی درسکونتگاه‌های غیررسمی در شهرستان‌های ملارد، شهریار و قدس باید به صورت جهادی پیگیری شود. گفت: این امر نیازمند همیاری و همراهی سازمان ثبت اسناد و املاک شهرستان است .

    مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با اشاره به بند «م» تبصره قانون بودجه  امسال در رابطه با سنددار کردن املاک تصرفی در سکونتگاه‌های غیررسمی خاطرنشان کرد : در این رابطه متقاضیان می‌توانند ‌به سامانه طراحی شده در سایت شرکت بازآفرینی شهری ایران به نشانی (Facility.udrc.ir) ‌مراجعه و در خواست خود را ثبت کنند .

    معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به ماده ۹ قانون حمایت از احیا ، بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری گفت‌ : بر اساس ماده ۹ این قانون به منظور حل و فصل اختلافات و مشکلات مربوط به املاک و اراضی واقع در طرح‌های مصوب احیا ، بهسازی و نوسازی اعم از فاقد سند ، بلاصاحب و مجهول‌المالک و سایر اختلافات و تعیین تکلیف وضعیت این‌گونه املاک ، هیاتی در اداره ثبت اسناد و املاک محل تشکیل و اتخاذ تصمیم می‌کند .

    همچنین در این همایش ، عباس شفیعی عضو هیات مدیره شرکت بازآفرینی شهری ایران ، بسته‌های تشویقی مالی و تسهیلاتی فراهم شده برای نوسازی مسکن در بافت‌های فرسوده را تشریح و بر استفاده از ظرفیت‌های قانون بودجه امسال به ویژه بند (ب) تبصره ۱۱ برای تامین منابع مالی مورد نیاز پروژه های بازآفرینی شهری تاکید کرد .




    مطالب مرتبط

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران گفت : شتاب بخشی به نوسازی بناهای ناپایدار و سقف‌های لرزان در محدوده بافت‌های فرسوده ...

    |

    در گذشته مشوق‌های شهرسازانه بیشتر مربوط به تراکم و در قالب دو طبقه بود اما با تصویب بسته تشویقی ۱۹ بندی مشوق‌های جدیدی برای نوسازی در بافت‌های فرسوده ارائه شده و توان شهرداری‌ها برای ارائه تسهیلات شهرسازانه افزایش یافته‌ است . انتظار می‌رود با اعطای این مشوق‌ها و نیز ...

    |

    این عملکرد حاصل سیاست‌گذاری‌های صحیح ، انتخاب راهبردهای به‌جا و واگذاری کار به خود مردم و تقویت میزان مشارکت مردمی است .

    |

    در دولت سیزدهم در حوزه محرومیت‌زدایی و تأمین خدمات زیربنایی و روبنایی بیش از ۳ هزار کیلومتر معابر خاکی محلات کمتر برخوردار سکونتگاه‌های غیررسمی و بافت‌های فرسوده در ۵۳۰ شهر با تأمین قیر رایگان آسفالت شد .

    |

    در دولت سیزدهم عملیات نوسازی بیش از ۲۸۵ هزار واحد در بافت‌های فرسوده کشور آغاز شد که نسبت به تمامی دولت‌های گذشته میزان رکورد نوسازی را به خود اختصاص داده است .

    |

    نظرات کاربران