در حال بارگذاری ...
  • پیشرفت فیزیکی ۶۰ درصدی پروژه‌های بازآفرینی شهری استان البرز

    در استان البرز ۲۸ سکونتگاه غیررسمی به مساحت ۱۳۰۰ هکتار در شهرهای کرج ، فردیس ، ماهدشت ، محمدشهر ، کمالشهر و چهارباغ سکونتگاه شناسایی و مصوب شده است که جمعیت این محدوده‌ها ۲۳۶ هزار نفر برآورد شده است .

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، مدیرکل راه و شهرسازی البرز با اعلام پیشرفت ۶۰ درصدی پروژه‌های بازآفرینی استان ، گفت : در سال ۱۴۰۱ در پنج شهر اشتهارد، چهارباغ، تنکمان، نظرآباد و هشتگرد تفاهم‌نامه تهیه طرح منعقد شد و مطالعات بازآفرینی چهار شهر ماهدشت ، فردیس ، گرمدره و کوهسار در ستاد استان به تصویب رسید .

    رضا خالقی توضیحاتی در خصوص پروژه‌های بازآفرینی این استان ارایه کرد و گفت : از تعداد هشت پروژه اجرایی در محلات بازآفرینی استان البرز، سه پروژه به مرحله اتمام و بهره برداری رسیده و بقیه پروژه‌ها نیز پیشرفت فیزیکی بالای ۶۰ درصد دارند .

    خالقی درباره طرح‌های بازآفرینی شهری استان نیز توضیحاتی ارایه کرد و گفت : در سال ۱۴۰۱ وضعیت مطالعات طرح‌های بازآفرینی استان نسبت به سال‌های گذشته بسیار دلگرم کننده بوده است ، به طوری که در پنج شهر اشتهارد ، چهارباغ ، تنکمان ، نظرآباد و هشتگرد تفاهم‌نامه تهیه طرح منعقد شد و مطالعات بازآفرینی چهار شهر ماهدشت ، فردیس ، گرمدره و کوهسار در ستاد استان به تصویب رسید ، همچنین مطالعات دو  شهر گلسار و مشکین دشت هم به پایان رسیده و در مرحله تصویب طرح قرار دارند .

    مدیرکل راه و شهرسازی البرز به فعالیت‌های انجام شده در خصوص ترویج بسته تشویقی شهرسازانه اشاره کرد و گفت : سال گذشته به منظور ترویج بسته تشویقی شهرسازانه ابلاغی از سوی شورایعالی شهرسازی و معماری ایران ، همایش‌های متعددی در سطح استان (شهرهای کمالشهر ، محمدشهر و کرج) با حضور شهرداری‌ها و سازندگان برگزار شد . همچنین جلسات متعددی در سطح استان به منظور ارایه توضیحات و رفع ابهامات مصوبه برگزار و به منظور اجرای مصوبه و رفع مغایرت‌های موجود با طرح‌های فرادستی ، موارد جهت طرح در کمیسیون ماده پنج ارسال شد .

    وی ادامه داد : علاوه بر مشوق‌های ابلاغ شده ، این اداره کل طی جلساتی با استانداری و سایر دستگاه‌های اجرایی تصویب مشوق‌هایی چون رایگان شدن خدمات نظام مهندسی ، پروانه ساختمانی ، انشعابات و ... را به منظور نوسازی مسکن در بافت فرسوده بررسی می‌کند .

    خالقی با بیان این که در سال ۱۴۰۰ در مجموع ۶۹۵ تن قیر رایگان به پنج شهر کرج ، محمدشهر ، هشتگرد ، چهارباغ و نظرآباد تخصیص داده شد ، اظهار کرد : در سال ۱۴۰۱ نیز مبلغ  ۳.۱۸۷ میلیارد تومان معادل ۳۴۰ تن قیر به شهرداری‌ها تخصیص داده شد . بیش از ۱۹ جلسه ستادهای استانی ، شهرستانی و کارگروه‌ها در جهت بازآفرینی شهری پایدار استان برگزار و تعداد ۱۵۱ مصوبه در این جلسات به تصویب رسیده است .

    وی در ادامه از راه‌اندازی قرارگاه اجتماعی استان خبر داد و گفت : راه‌اندازی جلسات قرارگاه اجتماعی استان ، شهرستان و کارگروه‌های ذیل قرارگاه از اقدامات مهم در این دوره است و در این مدت  بیش از ۳۹ جلسه قرارگاه اجتماعی برگزار شد . تخصیص زمین تصفیه خانه خط چهار حصار ، بررسی اراضی پیشنهادی جهت طرح در کمیسیون ماده پنج جهت افزایش سرانه خدماتی محلات ، تکمیل ادامه جاده قزلحصار (تعریض و روشنایی) ، تشکیل اداره شهرستان چهارباغ ، حضور مستمر میز خدمت در محلات و پیگیری مشکلات مرتبط ، اخذ ۴۶ سند به مساحت ۵/ ۳۷ هکتار در اراضی خط چهار حصار ، عقد تفاهم‌نامه تهیه طرح‌های بازآفرینی شهرها با شهرداری‌های استان ، تصویب سند توسعه پنج محله کرج و تعریف پروژه های محلات در قالب برنامه اقدام مشترک ، تصویب مطالعات فاز اول شهرهای فردیس و گرمدره درجلسه ستاد بازآفرینی استان ، تعریف و تصویب ۳۵۰ پروژه بر اساس مطالعات انجام شده در جلسات ستاد بازآفرینی شهری استان از جمله اقدام‌های انجام شده در سال گذشته به شمار می‌رود .

    وی افزود: علاوه بر این در این مدت به منظور توانمندسازی ساکنان محلات هدف بازآفرینی تفاهم‌نامه‌ای با سازمان فنی و حرفه‌ای با اعتبار ۸۰۰ میلیون ریال منعقد شد .

    گفتنی است در استان البرز ۲۸ سکونتگاه غیررسمی به مساحت ۱۳۰۰ هکتار در شهرهای کرج ، فردیس ، ماهدشت ، محمدشهر ، کمالشهر و چهارباغ سکونتگاه شناسایی و مصوب شده است که جمعیت این محدوده‌ها ۲۳۶ هزار نفر برآورد شده است .




    مطالب مرتبط

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، مدیر عامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با بیان اینکه مالکان واقع در اراضی تصرفی در سکونتگاه غیررسمی می‌توانند سند ملک خود را ...

    |

    حدود ۷ هزار متقاضی مسکن در خمینی‌شهر وجود دارد این در حالی است که در این شهر با کمبود زمین و فضای مناسب برای ساخت و ساز مواجه هستیم و از سوی دیگر وزارت میراث و گردشگری نیز حدود ۴۵۰ هکتار بافت تاریخی برای شهر مصوب کرده است که این کار را پیچیده کرده است .

    |

    طبق آخرین اطلاعات اخذ شده از دبیرخانه ستاد بازآفرینی شهری استان‌ها (ادارات کل راه و شهرسازی) تاکنون ۲۸ استان شامل ۲۴۹ شهر و ۱۸۳۸ محله (۶۷۴ محله با گونه سکونتگاه غیررسمی ، ۸۹۱ محله با گونه بافت فرسوده و ۲۷۳ محله با گونه بافت تاریخی) اقدام به ارسال برنامه اقدام مشترک بازآفرینی ...

    |

    موضوع این تفاهم‌نامه که بین وزارت راه و شهرسازی با نمایندگی شرکت بازآفرینی شهری ایران و شهرداری تهران با نمایندگی سازمان نوسازی شهر تهران منعقد شد ، همکاری مشترک با هدف جذب اعتبارات سفر استانی در راستای محرومیت زدایی در محدوده‌های هدف بازآفرینی شهر تهران جهت انجام اقدامات ...

    |

    طرح ساماندهی و احیای باغ مزار قبرستان نو واقع در بلوار امیرکبیر (جاده اراک) از سال گذشته در دستور کار شهرداری و سازمان بهسازی شهری قم قرار گرفت که برای تملک مغازه‌ها و واحدهای تجاری محدوده این قبرستان ، از ظرفیت اراضی ۴۸ هکتاری پردیسان بهره گیری شد .

    |

    نظرات کاربران