در حال بارگذاری ...
  • توجه ویژه به سبک زندگی ایرانی-اسلامی در نهضت ملی مسکن

    با همراهی و همکاری بانک‌های عامل و شهرداری کرمانشاه ، فعالیت‌های نسبتا خوبی در بافت فرسوده شهر انجام شده ولی کافی نیست و باید با ارائه مشوق‌های کارساز و انگیزشی ، به بافت مرکزی شهر کرمانشاه و احیای آن توجه ویژه‌ای شود .

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، مدیرکل راه و شهرسازی استان کرمانشاه گفت : پرداخت تدریجی هزینه ساخت واحد آپارتمانی و تامین زمین رایگان در طرح نهضت ملی مسکن ، فرصت مناسبی برای خانه دار شدن اقشار با درآمد پایین را فراهم کرده است که در کنار آن تلاش می‌کنیم ساخت‌وسازها بر اساس سبک زندگی اسلامی - ایرانی باشد .

    رامین الماسی با اشاره به وجود سه نوع بافت در اراضی شهری کرمانشاه از جمله بافت فرسوده مرکزی شهر کرمانشاه ، اراضی دولتی داخل و خارج از محدوده شهر و اراضی با مالکیت شخصی ، اظهار کرد : وزارت راه و شهرسازی سبد و سیاست‌های متنوعی برای تامین مسکن و تشویق مردم برای بازسازی و نوسازی شهری در این سه گونه بافت شهری در نظر گرفته است .

    وی افزود : سیاست تشویقی دولت برای احیا و نوسازی در بافت فرسوده شهر کرمانشاه، اعطای تسهیلات بانکی با کارمزد مناسب و بازآفرینی محلات قدیمی شهر کرمانشاه با اجرای طرح‌های عمرانی است . در این راستا با همراهی و همکاری بانک‌های عامل و شهرداری کرمانشاه ، فعالیت‌های نسبتا خوبی در بافت فرسوده شهر انجام شده ولی کافی نیست و باید با ارائه مشوق‌های کارساز و انگیزشی ، به بافت مرکزی شهر کرمانشاه و احیای آن توجه ویژه‌ای شود .

    وی گفت : بخش دوم سیاست‌گذاری راه و شهرسازی ، تامین مسکن برای اقشار کم درآمد است که عموماً این طرح‌ها به‌دلیل نیاز به تامین زمین مناسب و رایگان در اراضی دولتی قابل اجرا است . در این بخش نیز مهمترین طرحی که در حال اجراست ، طرح نهضت ملی مسکن است که اقشار کم درآمد و دهک‌های پایین جامعه می‌توانند از مزایای آن از جمله ساخت واحد مسکونی با قیمت تمام شده و زمین رایگان و پرداخت تدریجی هزینه‌های آن بهره‌مند شوند .

    الماسی افزود : البته در شهرهای کوچک استان و اراضی منفصل شهری که امکان تامین قطعات مناسب زمین برای ساخت مسکن ویلایی وجود دارد ، در راستای تطبیق با ویژگی‌های سبک زندگی اسلامی ، الگوی ساخت مسکن ویلایی جایگزین واحدهای آپارتمانی برنامه ریزی شده است که جزییات آن در مراحل نهایی خود قرار دارد .

    الماسی با اشاره به‌اینکه هر دو سبک و الگوی ساخت مسکن آپارتمانی و ویلایی دارای ویژگی‌های مثبت و منفی بسیاری هستند ، خاطرنشان کرد : دولت موظف است در سبد تامین مسکن خود برای سلایق مختلف و نیازهای گوناگون مردم ، الگوهای مختلف زمین و مسکن را تامین کند که توجه ویژه به موضوع سبک زندگی اسلامی در طرح‌های توسعه شهری و تاثیر نوع ساخت و سازهای شهری در تقویت این موضوع امری است که در مراکز علمی دانشگاهی به اثبات رسیده و در صورت تامین زمین مناسب در اراضی دولتی ، قابل تحقق است .




    مطالب مرتبط

    مردم ایلام می‌توانند از مشوق‌های طرح بافت‌های فرسوده استفاده کنند و برای تغییر بافت شهری و همچنین بهره‌مندی از مسکن ایمن و تسهیلات مربوطه اقدام کنند .

    |

    طرح نهضت ملی مسکن استان قم ۴۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد و تاکنون ۱۰ هزار واحد از این طرح تکمیل و تعدادی از آنها نیز به متقاضیان واگذار شده‌ است .

    |

    در برخی سایت‌های نهضت ملی مسکن مانند شهرک کوهسار روزیه پیشرفت فیزیکی پروژه‌ها به بالای ۶۰ درصد رسیده و ۳۰ واحد نیز به اتمام رسیده است .

    |

    سایت ۱۷ هکتاری ۹۰ درصد ، سایت ۲۲ و ۲۷ هکتاری ۷۰ درصد ، سایت ۵۶۰ هکتاری ۳۵ درصد و سایت‌های یک طبقه حیاط دار پرنیان و قنوات حدود ۲۵ درصد پیشرفت فیزیکی دارند .

    |

    این شهر فاقد اراضی دولتی مناسب در محدوده و حریم جهت اجرای طرح نهضت ملی مسکن است لذا پیگیری و اقدامات لازم در راستای تأمین زمین مورد نیاز به عمل آمده است .

    |

    نظرات کاربران