در حال بارگذاری ...
  • بهره‌مندی از اقتصاد دانش‌بنیان در حوزه‌های عمران و ساختمان

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، نشست مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی با ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان عمران و ساختمان معاونت ریاست‌جمهوری به منظور بهره‌مندی از ظرفیت‌های آن شرکت‌ها برای تولید مسکن با کیفیت ، برگزار شد .

    با هدف توسعه اقتصاد دانش‌بنیان در حوزه‌های عمران و ساختمان ، نفوذ فناوری‌های نوین ساختمانی در نهضت ملی مسکن ، حمایت از کنسرسیوم‌های دانش‌بنیان عمران و ساختمان ، نشست‌های تخصصی با حضور نمایندگان ستاد توسعه اقتصاد دانش‌بنیان عمران و ساختمان ذیل معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری ، مرکز توسعه سیاست‌های راهبردی وزارت راه و شهرسازی ، دبیرخانه صنعتی‌سازی و دبیرخانه تجاری‌سازی مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی برگزار شد . در این نشست همچنین ، سه شرکت مهندسی عمران ممتاز در بومی‌سازی خدمات و محصولات با بهره‌گیری از بهره‌وری بالای تولیدی مبتنی بر فناوری‌های نوین ساخت‌وساز نیز حضور داشتند .

    در این جلسات تخصصی که با هدف استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان در انبوه‌سازی مسکن حمایتی و ابر پروژه نهضت ملی مسکن برگزار شد ، تأکید اصلی بر صنعتی‌سازی از یک طرف و استفاده از شرکت‌های دانش‌بنیان مورد توجه قرار گرفت .

    مقرر شد تا این شرکت‌ها محصولات یا خدماتی را به‌صورت بومی‌سازی یا با بهره‌وری بالا تولید کنند و این تکنولوژی‌ها پس از اخذ تاییدیه لازم ، بتوانند در تولید مسکن انبوه مورد استفاده و اجرا قرار گیرند .

    در این نشست‌ها در خصوص سیستم‌های نوین ساخت‌وساز مورد استفاده از سوی شرکت‌های مدعو از سوی اعضا بحث و تبادل‌نظر صورت گرفت و مقرر شد کنسرسیوم‌هایی تشکیل شود که بتوانند حداقل ۳۰ تا ۵۰ درصد از خریدهای خود را از شرکت‌های دانش‌بنیان فعال در حوزه عمران و ساختمان انجام بدهند. همچنین مقرر شد تا برای دریافت تسهیلات شرکت‌های دانش‌بنیان اقدام کنند که با این رویکرد ، علاوه بر حمایت از نفوذ فناوری‌های نوین ساختمانی در نهضت ملی مسکن ، از شرکت‌های عمران و ساختمانی که دانش‌بنیان هستند نیز حمایت شود .

    بر اساس تأکید مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی ، این ظرفیت برای همه شرکت‌های درجه یک فعال فناوری و پیشرو در حوزه عمران و ساختمان که بتوانند کنسرسیوم تشکیل بدهند باز است و می‌توانند به این شرکت‌های اولیه بپیوندند . مرکز تحقیقات راه ، ‌مسکن و شهرسازی در تلاش است تا با تداوم چنین رویکردهای علمی و اجرایی ، از ظرفیت شرکت‌های توانمند بیشتری در جهت نفوذ فناوری‌های نوین ساختمانی در نهضت ملی مسکن و توسعه اقتصاد دانش‌بنیان در این حوزه‌ها استفاده کند .




    مطالب مرتبط

    دغدغه مهم ما کیفیت مصالح ساختمانی بوده و از سال‌های گذشته مرکز تحقیقات ارائه گواهی‌نامه فنی به محصولات ساختمانی را در برنامه خود قرار داده است .

    |

    تبیین مقوله صنعتی‌سازی ، وضعیت دانش فنی و فناوری‌های نوین ساختمانی و ابنیه فنی در کشور ، مطلوب و قابل‌قبول است . حلقه گمشده در این بخش ، توجه ناکافی به موضوعاتی از جمله مدیریت ساخت ، مدیریت پروژه، مدیریت اطلاعات ساختمان و موارد نظایر آن است و راه برون‌رفت در این موضوع ، ...

    |

    در استان تهران برای تامین زمین ساخت مسکن مشکلاتی وجود داشت که این مشکل از طریق شهرک‌سازی در حال رفع شدن است .

    |

    در راستای اجرا و تحقق شعار سال ۱۴۰۳ و عمل به منویات رهبر انقلاب ، مردمی سازی مسکن و تولید توسط مردم در دستور کار این اداره کل خواهد بود .

    |

    شرکت عمران شهرهای جدید تکمیل واحدهای مسکن مهر در دولت سیزدهم را در برنامه قرارداد و در این دولت ۶۰ هزار و ۳۴۶ واحد افتتاح و تحویل شد. در این بخش ۱۸ هزار واحد در تعهد شرکت عمران شهرهای جدید باقیمانده است که در برنامه است تا پایان سال تکمیل و تحویل شود .

    |

    نظرات کاربران