در حال بارگذاری ...
  • بم ؛ فرصتی برای تسریع در نوسازی بافت‌های فرسوده در دولت سیزدهم

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، وزیر راه و شهرسازی در پیامی به مناسبت بیستمین سالگرد زلزله بم در رویداد تقدیر از اقدامات بازآفرینی شهری در شهرستان بم ،‌ گفت : دولت تلاش کرده با تصویب بسته‌های تشویقی مختلف ، پرداخت تسهیلات نوسازی و ودیعه اسکان و حمایت از شهرداری‌ها به عنوان شرکای راهبردی دولت در عرصه نوسازی مسکن و دعوت از انبوه‌سازان و سازندگان خرد برای حضور فعالانه‌تر ، سرعت نوسازی بافت‌های فرسوده را در سطح کشور شتاب بخشد .

    شرکت بازآفرینی شهری ایران به مناسبت سالگرد زلزله بم امسال با حضور محمد آئینی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران و مسئولان استان کرمان در شهرستان بم ، رویداد تقدیر از اقدامات برتر بازآفرینی شهری ایران را تدارک دیده است که این رویداد هم اکنون در آن شهرستان در حال برگزاری است . سال گذشته نیز این شرکت ، پویش جهادی بم ، سفیر نوسازی برای ایران قوی را با هدف ترویج فرهنگ نوسازی مسکن در بافت‌های فرسوده برگزار کرد .

    در ابتدای این رویداد که در شهرستان بم در حال برگزاری است، پیام مهرداد بذرپاش وزیر راه و شهرسازی به همین مناسبت در مراسم قرائت شد .

    متن پیام وزیر راه و شهرسازی بدین شرح است : پنجم دی ماه یادآور یکی از تلخ ترین و دل خراش ترین رویدادهای طبیعی کشور ماست که در شهر بم به وقوع پیوست و سبب جانباختن هزاران نفر از هموطنانمان شد .

    یادآوری سالیانه این اتفاق و نامگذاری این روز به‌عنوان روز ایمنی و کاهش اثرات بلایای طبیعی مصداق این سخن پیشینیان ماست که علاج واقعه قبل از وقوع است . در این راستا و با توجه به لزوم بهره‌گیری از آموزه‌های زلزله بم و توجه به نوسازی بافت‌های فرسوده و بناهای ناپایدار که سقف‌های لرزان آنها هر لحظه در معرض خطر هستند و حفظ جان میلیون‌ها نفر از هموطنان ساکن در این ساختمان‌ها ، نوسازی مسکن در این محدوده‌ها به عنوان اولویت دولت سیزدهم قرار گرفت . بر این اساس طی دو سال گذشته دولت تلاش کرده با تصویب بسته‌های تشویقی مختلف از جمله بسته ۱۹ بندی شهرسازانه و پرداخت تسهیلات نوسازی و ودیعه اسکان و حمایت از شهرداری‌ها به عنوان شرکای راهبردی دولت در عرصه نوسازی مسکن در این مناطق و دعوت از انبوه‌سازان و سازندگان خرد برای حضور فعالانه‌تری در این مناطق ، سرعت نوسازی بافت‌های فرسوده را در سطح کشور شتاب بخشد .

    وزارت راه و شهرسازی همانگونه که بارها اعلام کرده است آماده تصویب مشوق‌های جدید مورد نیاز در چارچوب قانون از طریق شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران و همچنین شورای عالی مسکن است . انتظار است تا این جریان مبارک و مقدس نوسازی که همانا هدفش نجات جان انسان‌ها و ارتقای منزلت و شان آنهاست با مردمی‌سازی و مشارکت و حضور حداکثری مردم و سازندگان و ترویج و اطلاع رسانی و توجیه حقوق نوسازی مردم توسط حلقه‌های میانی و فعالیت گروه‌های مختلف جهادی و داوطلب و دفاتر تسهیلگری محله‌ای شهرداری‌ها سبب شود تا در آینده‌ای نه چندان دور شاهد محلاتی مقاوم دربرابر بلایای طبیعی چون زلزله باشیم .

    در پایان لازم می‌دانم از همکاران خود در شرکت بازآفرینی شهری ایران که از سال گذشته و در قالب پویش ملی "بم برای ایران قوی"جریان ترویج و نوسازی و مقاوم‌سازی در محلات فرسوده و ناکارآمد را با همکاری فرمانداری‌ها ، شهرداری‌ها وسایر نهادهای مربوطه استانی و شهرستانی در بیش از ۱۰۰ شهر آغاز کردند و همچنین از همراهی شهرداری‌ها و شورای اسلامی شهرها و سازندگان که در حال حاضر در بیش از ۵۰ هزار نقطه و در قالب بیش از ۱۸۰ هزار واحد، درحال نوسازی و ساخت و ساز هستند تشکر و قدردانی کنم .




    مطالب مرتبط

    بازآفرینی شهری یکی از طرح های بسیار مهم وزارت راه و شهرسازی است که بصورت برنامه ای مدّون و هدفمند توسط شرکت بازآفرینی شهری ایران پیش می رود و لازم است تا اداره کل نیز اهتمام ویژه ای جهت اجرای طرح های بازآفرینی به ویژه در حوزه نوسازی مسکن داشته باشد .

    |

    محدوده و محلات هدف بازآفرینی شهر در سه گونه بافت تاریخی ، بافت ناکارآمد میانی و سکونتگاه غیررسمی بر اساس مصوبات اخیر کمیسیون ماده ۵ استان‌ها ، بررسی و در سامانه سینام بارگذاری شد .

    |

    به فضل الهی در سالی که رو به پایان است با همکاری شهرداری‌ها و همت شهرداران اقدامات ارزشمندی در محلات هدف بازآفرینی و به ویژه در عرصه نوسازی مسکن و کاهش سقف‌های لرزان و ناپایدار صورت پذیرفت و آمار صدور پروانه به بالاترین رکورد ده سال اخیر رسید .

    |

    با تاکید وزیر راه و شهرسازی میزان تسهیلات نوسازی مردمی در بافت‌های فرسوده از ۳۰ هزار واحد به ۴۰ هزار واحد افزایش یافت که باید قرارداد آن تا پایان سال با بانک عامل بسته شود .

    |

    استانداران و فرمانداران در جلسات تخصصی با شهرداران بستر اجرایی شدن بسته‌های تشویقی نوسازی در بافت‌های فرسوده را فراهم کنند .

    |

    نظرات کاربران