در حال بارگذاری ...
  • ۱۲۰ هزار پروژه نوسازی مردمی مسکن فرصتی برای اعتلای معماری ایرانی - اسلامی

    تدوین ضوابط طراحی نما و منظر شهری نیز در حال تدوین است که با تدوین این ضوابط شرایطی ایجاد خواهد شد تا علاوه بر نوسازی واحدهای بافت فرسوده ، هم هویت شهرها در موضوع معماری ارتقا یابد و هم سیاست‌های کلی نظام مبنی بر اعتلای معماری ایرانی- اسلامی در کشور محقق شود .

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با بیان اینکه امسال نوسازی ۱۵۰ هزار واحد جدید و بهره برداری از ۱۰۰ هزار واحد نوسازی شده در بافت های فرسوده انجام خواهد شد از مراحل تدوین و ابلاغ ضوابط طراحی نما و منظر شهری به زودی خبر داد و گفت : مشوق‌های نوسازی با رعایت ضوابط طراحی نما و منظر شهری به واحدها اختصاص می‌یابد .

    محمد آیینی گفت : آمار صدور پروانه نوسازی در بافت‌های فرسوده شهری از مرز ۲۵۰ هزار واحد عبور کرده است که این واحدها در ۷۳ هزار نقطه کشور در حال نوسازی است . با برنامه‌ای که در سال جدید برای آغاز نوسازی ۱۵۰ هزار واحد دیگر داریم عملاً ۱۲۰ هزار نقطه در سراسر کشور در جریان نوسازی قرار می‌گیرند .

    معاون وزیر راه و شهرسازی نوسازی واحدها را در بیش از ۱۲۰ هزار نقطه فرسوده کشور فرصتی مناسب برای بهره‌مندی از بهره گیری و اجرای نمادهای ایرانی-اسلامی و ترویج این نوع از معماری که جزو سیاست‌های کلی نظام است ، عنوان کرد .

    ترویج معماری ایرانی - اسلامی در نوسازی واحدها در بافت‌های فرسوده شهری

    مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران توضیح داد : تدوین ضوابط طراحی نما و منظر شهری نیز در حال تدوین است که با تدوین این ضوابط شرایطی ایجاد خواهد شد تا علاوه بر نوسازی واحدهای بافت فرسوده ، هم هویت شهرها در موضوع معماری ارتقا یابد و هم سیاست‌های کلی نظام مبنی بر اعتلای معماری ایرانی- اسلامی در کشور محقق شود .

    آیینی تصریح‌ کرد : بهترین فرصت برای به نمایش گذاشتن ارزش‌های معماری ایرانی-اسلامی ، اجرای پروژه نوسازی بافت‌های فرسوده است که در درون شهرها و در معرض دید عموم قرار دارد .

    ضوابط طراحی نما و منظر شهری در حال تدوین و ابلاغ است

    به گفته وی ، ضوابط طراحی نما و منظر شهری که در حال تدوین است بعد از تایید مراجع ذی‌صلاح ابلاغ خواهد شد و با این کار شهرها این فرصت را پیدا می‌کنند تا متناسب با شرایط خود و با استفاده از این اصول نسبت به طراحی نما در نوسازی بافت‌های فرسوده خود اقدام کنند .

    آیینی تأکید کرد : در تلاش هستیم تا بعدها مشوق‌های شهرسازی به ضوابط طراحی نما و منظر شهری متصل شود و با اعمال این ضوابط ، مشوق‌ها به متقاضیان ارائه شود .

     ۱۰۰ هزار واحد نوسازی شده بافت‌های فرسوده امسال بهره‌برداری می‌شود

    وی همچنین اعلام‌ کرد : در سال جدید علاوه بر آغاز نوسازی ۱۵۰ هزار واحد در بافت‌های فرسوده ، یکصد هزار واحد نوسازی شده نیز بهره‌برداری خواهد شد که با بهره‌برداری از این تعداد تا نیمه امسال ، رقم واحدهای بهره‌برداری شد به بیش از ۱۸۲ هزار واحد خواهد رسید .




    مطالب مرتبط

    افزایش کیفیت زندگی شهری در بافت فرسوده شهر تبریز یکی از اهداف بازآفرینی شهری در این شهر به شمار می‌رود و دو پروژه آیمان و شهرک جوانان تبریز از مصادیق این مهم تلقی می‌شوند .

    |

    قرار است امسال به شکل سازمان یافته حلقه‌های میانی را شناسایی کرده و به آن‌ها آموزش‌های لازم داده شود تا بتوانند به عنوان پلی میان ساکنان بافت‌های فرسوده و سرمایه‌گذاران عمل کرده و آن‌ها را به نوسازی تشویق کنند .

    |

    بر اساس آخرین آمار ، سال گذشته ۲۵ هزار واحد مسکونی در بافت‌های فرسوده به بهره برداری رسید که انتظار داریم امسال این آمار روند افزایشی داشته و به ۵۰ هزار واحد برسد .

    |

    بسته تشویقی شهرسازی برای نوسازی واحدهای مسکونی بافت‌های فرسوده در ۵۲۹ شهر اجرا شده است که اجرای این طرح ۸۲ درصد سطح بافت‌های ناکارآمد و یک چهارم مساحت کشور را پوشش می‌دهد . همچنین ۲۴۴ شهر بسته تشویقی بومی خود را تدوین کرده‌اند و این بسته‌ها در این شهرها در حال اجراست .

    |

    این برنامه به‌صورت مشترک و با راهبری شرکت بازآفرینی شهری ایران و مشارکت سایر دستگاه‌های ذیربط اعم از وزارتخانه‌ها، شهرداری‌ها و مراکز پژوهشی در سطوح ملی و محلی با همکاری دفتر برنامه اسکان بشر ملل متحد در تهران و کمیته ملی اسکان بشر ج. ا. ایران در کشور اجرا می‌شود .

    |

    نظرات کاربران