در حال بارگذاری ...
  • مردمی‌سازی ، محرومیت‌زدایی و تعامل با شهرداری ۳ رویکرد بازآفرینی شهری دولت سیزدهم

    وزیر راه و شهرسازی همواره بر همکاری با شهرداری‌ها تاکید دارد و از شهرداری‌ها به عنوان شرکای راهبردی وزارت راه و شهرسازی یاد می‌کند . در دولت سیزدهم همکاری و ارتباط تنگاتنگی بین شرکت بازآفرینی شهری ایران و شهرداری‌های سراسر کشور به وجود آمد و در این دوره شهرداری‌ها با ادبیات قوی‌تری نسبت به گذشته در حوزه بازآفرینی شهری ورود پیدا کرده‌اند .

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران گفت : مردمی‌سازی، محرومیت‌زدایی و تعامل با شهرداری سه رویکرد متفاوت در حوزه بازآفرینی شهری بود که در دولت سیزدهم به کار گرفته شد و موفقیت‌آمیز و تاثیرگذار بود .

    محمد آیینی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران در جلسه شورای مدیران این شرکت به تشریح رویکردهای متفاوت حوزه بازآفرینی شهری در دولت سیزدهم پرداخت و گفت: در دولت سیزدهم توانستیم ادبیات بازآفرینی را با رویکرد جدید در سطح کشور مطرح کنیم و تاثیرات مفیدی در حوزه نوسازی مسکن ایجاد کردیم .

    معاون وزیر راه و شهرسازی ادامه داد : در این دولت برای اولین بار رویکرد مردمی‌سازی در دستور کار قرار گرفت و به خوبی پیش رفت. اکنون بیش از هزار حلقه میانی به غیر از گروه‌های بسیج شکل گرفته است که در قالب گروه‌های جهادی پای کار آمده‌اند . علاوه بر این ظرفیت ستاد مردمی‌ طرح ملی محرومیت‌زدایی و توانمندسازی ۲۰۲۰ محله کم‌برخوردار کشور که به همراه بسیج ما را در این امر یاری می‌کنند را نیز در اختیار داریم . تاکنون برای ۵۹۷ نفر از داوطلبان گروه‌های جهادی کلاس‌های آموزشی برگزار شده است و ۳۶۰ نفر هم موفق به دریافت گواهینامه شده‌اند .

    دبیرستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار با بیان این که یکی از رویکردهای شرکت محرومیت زدایی است ، عنوان کرد : در واقع عمده مشکل در محلات هدف بازآفرینی فرسودگی و حاشیه‌نشینی نیست ، بلکه در بسیاری از شاخص‌ها همچون خدمات آموزشی ، فرهنگی و مسکن پایدار عقب‌ماندگی وجود دارد ، تلاش بر این است با همکاری نهادهای حمایتی فاصله بین محلات برخوردار و مناطق کمتر برخوردار کاهش یابد، امیدوارم این رویکرد در دولت بعدی نیز استمرار داشته باشد .

    وی تعامل با شهرداری‌ها را مهم‌ترین رویکرد شرکت برشمرد و عنوان کرد : وزیر راه و شهرسازی همواره بر همکاری با شهرداری‌ها تاکید دارد و از شهرداری‌ها به عنوان شرکای راهبردی وزارت راه و شهرسازی یاد می‌کند . در دولت سیزدهم همکاری و ارتباط تنگاتنگی بین شرکت بازآفرینی شهری ایران و شهرداری‌های سراسر کشور به وجود آمد و در این دوره شهرداری‌ها با ادبیات قوی‌تری نسبت به گذشته در حوزه بازآفرینی شهری ورود پیدا کرده‌اند .

    دبیر ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار با تاکید بر این که بهترین راهبرد نوسازی مسکن ، ساخت و ساز درون بافت‌های فرسوده شهری است ، اظهار کرد : همان طور که قبلا نیز اشاره کردم در بافت‌های فرسوده ظرفیت ساخت ۴ میلیون مسکن وجود دارد و پیشنهادم این است که دولت جدید نیز این خط فکری را دنبال کند. با افتخار می‌گویم در دولت رییس‌جمهور شهید پرچم بازآفرینی را در توسعه درونی بالا نگاه داشته‌ایم .

    تشکیل کمیته فنی برای اجرای سند ملی توانمندسازی

    همچنین در این جلسه منصور استادی مدیرکل دفتر ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار شرکت بازآفرینی شهری ایران از ثبت ۲۹۲ هزار و ۳۱۰ هزار واحد نوسازی در بافت‌های فرسوده بر روی سامانه ستاد ملی بازآفرینی شهری خبر داد و در ادامه گزارشی از فعالیت‌های انجام شده پس از ابلاغ سند ملی توانمندسازی و ساماندهی سکونتگاه‌های غیررسمی توسط این دفتر ارایه کرد .

    وی گفت : در این مدت پیگیری ویژه برای برگزاری پنجاه و هفتمین جلسه ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار انجام شد، همچنین بعد از ابلاغ سند از استان‌ها خواسته شد آن را در ستادهای بازآفرینی شهری طرح و عملیاتی کنند . در این راستا به منظور تشکیل کمیته اجرای سند طی پیگیری‌های مستمر صورت گرفته از دستگاه‌ها برای معرفی نماینده تام الاختیار  از مجموع ۹ دستگاه تاکنون ۷ دستگاه نماینده خود را معرفی کرده‌اند و ۲ دستگاه باقی مانده نیز در دست پیگیری است .

    استادی یادآوری کرد : به منظور پیگیری تحقق تکالیف مندرج در ابلاغیه سند ملی ، برگزاری کمیته فنی با حضور دستگاه‌های مرتبط در دستور کار شرکت بازآفرینی شهری ایران قرار گرفته است . از جمله دستگاه‌های دارای تکلیف و عضو کمیته عبارتند از سازمان برنامه و بودجه کشور ، معاونت رئیس جمهور در امور زنان و خانواده ، بانک مرکزی ، وزارت کشور ، وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی ، وزارت امور اقتصادی و دارایی ، وزارت جهاد کشاورزی ، معاونت توسعه روستایی و مناطق محروم کشور ، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی و وزارت راه و شهرسازی که کمیته فنی اجرای سند نیز از بین نمایندگان این دستگاه‌ها تشکیل خواهد شد .




    مطالب مرتبط

    راهکار رفع معضل این مناطق ، جلوگیری از مهاجرت نیست، چراکه مهاجرت همواره وجود داشته و نمی‌توان کسی را مجبور کرد در جایی که تمایل ندارد ، زندگی کند . راهکار این معضل مدیریت و کنترل آن است که در دهه‌های گذشته این کار انجام نشده است و امروز شاهد گسترش محلات کم‌برخورداریم .

    |

    در حال حاضر ۷۴ هزار هکتار بافت فرسوده (بافت میانی) ، ۵۹ هزار سکونتگاه غیررسمی و حاشیه‌ای و ۳۲ هزار بافت فرسوده تاریخی در کشور شناسایی شده است .

    |

    قرار است امسال به شکل سازمان یافته حلقه‌های میانی را شناسایی کرده و به آن‌ها آموزش‌های لازم داده شود تا بتوانند به عنوان پلی میان ساکنان بافت‌های فرسوده و سرمایه‌گذاران عمل کرده و آن‌ها را به نوسازی تشویق کنند .

    |

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، مدیرکل دفتر ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار ، پیگیری تحقق مصوبات ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار در دولت سیزدهم را از جمله ...

    |

    نگاه مثبت دولت سیزدهم به بازآفرینی شهری فضای خوبی برای فعالیت در این حوزه به وجود آورده و در گام نخست سه موضوع اصلی معیشت، بهداشت و اشتغال در محلات کمتر برخوردار مورد توجه قرار گرفته است .

    |

    نظرات کاربران