در حال بارگذاری ...
  • ضرورت‌های مهندسی برای جلوگیری از فروریزش‌های شهری

    برخی از حفره‌ها و تونل‌های زیرسطحی در شهر تهران و سایر کلانشهرها قابل شناسایی است و برخی نیز قابل شناسایی نیستند . زیرا عامل به وجود آورنده برخی از آنها ناشی از گسیختگی لوله‌ها و فرسودگی تاسیسات شهری ، مسدود کردن مسیرهای جریان آب و عوامل متعدد است .

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، عضو هیئت علمی مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی با تاکید بر اینکه اقدامات مهندسی برای جلوگیری از فروریزش‌ها موثر و امکان‌پذیر است ، تاکید کرد : ضرورت دارد تا انجام فعالیت‌های مهندسی برای کاهش مخاطرات فروریزش‌ها و فرونشست‌ها در برنامه شهرداری تهران و دولت چهاردهم قرار بگیرد .

    علی بیت اللهی ابعادی از پدیده فروریزش خیابان ولیعصر حوالی میدان ونک که ۵ مرداد در مسیر جنوب به شمال رخ داد را تشریح کرد و گفت : این پدیده در اثر گسیختگی لوله آب و جریان آب به زیر رویه آسفالتی این مسیر با آب شکستگی طبیعی ایجاد شد که در نهایت با فرسایش تونلی ، گسترش ابعاد و با تشدید عمل ارتعاش محیطی با رفت و آمد وسایل نقلیه، رویه آسفالتی زیر این حفره ایجاد شده فروریزش  کرد و فرونشست ناگهانی ایجاد شد .

    عضو هیات علمی مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی ، پدیده فروریزش خیابان ولیعصر را در ادامه فروریزش‌هایی برشمرد که در ماه‌ها و سنوات گذشته در نقاط مختلف شهر تهران و همچنین اصفهان به وقوع پیوست .

    بیت‌اللهی درباره قابلیت پیش‌بینی مخاطرات فروریزش و همچنین فرونشست در مناطق شهری توضیح داد : برخی از حفره‌ها و تونل‌های زیرسطحی در شهر تهران و سایر کلانشهرها قابل شناسایی است و برخی نیز قابل شناسایی نیستند . زیرا عامل به وجود آورنده برخی از آنها ناشی از گسیختگی لوله‌ها و فرسودگی تاسیسات شهری ، مسدود کردن مسیرهای جریان آب و عوامل متعدد است . با توجه به اینکه ساختمان‌های مرتفع که با چندین طبقه زیرزمین احداث شده و با گودبرداری‌های عمیق مواجه اند ، مسیر عبور جریان طبیعی آب از طریق رگ آب‌ها و قنوات مسدود می‌شود که تعداد این قبیل ساختمان‌ها به ویژه در کلانشهرها و تهران قابل توجه است که باید مورد توجه دست اندرکاران قرار بگیرد .

    بیت‌اللهی با یادآوری مخاطرات فرونشست منطقه چشمه علی شهر ری در خصوص دیگر دلایل فروریزش‌ها ، گفت : خشک شدن چشمه‌علی با توسعه ایستگاه و خط مترو ارتباط دارد . امتداد مترو در این منطقه شرقی - غربی است و جریان آب زیرسطحی و رگ آب‌های زیرسطحی تهران شمالی - جنوبی است وکه در اثر خط طولی مترو مسدود می‌شود و در نهایت در پایین دست چشمه آب‌علی خشک می‌شود زیرا مسیر آب در این منطقه با مترو مسدود شده است .

    وی ادامه داد : در نظر داشته باشیم که با مسدود شدن مسیر آب، جریان آب متوقف نمی‌شود و در اطراف خود در زیر سطح زمین ، آب شکستگی ایجاد می‌کند و به مرور زمان حفرات بزرگی تشکیل می‌شود که این حفرات با ریزش سطح به سمت نزدیک زمین مهاجرت می‌کنند و فروریزش ناگهانی رخ می‌دهد .

    عضو هیات علمی مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی ، با یادآوری فرونشست‌های میدان قیام ، میدان محمدیه ، چهارراه مولوی ، خیابان انقلاب ، خیابان کارگر و خیابان پیامبر که در سنوات گذشته به دلایل متعدد رخ داد و مخاطراتی را برای حیات شهری ایجاد کرد ، گفت : این موارد نشان می‌دهد که زیرساخت تهران و ساختگاه آبرفتی و خاکی تهران مستعد بروز چنین حوادثی است . بنابراین چنانچه این رخدادها در اوج ترافیک به وقوع بپیوندد احتمال مخاطرات را چندین برابر می‌کند . تراکم این مخاطرات به ویژه در قسمت‌های مرکزی و جنوبی شهر است ، بنابراین اسکن زیرسطحی آبرفت‌های تهران تا حدود ضخامت ۳۰ متری ضرورت دارد .

    بیت‌اللهی با تاکید بر اینکه اقدامات مهندسی برای جلوگیری از فروریزش‌ها موثر و امکانپذیر است ، تاکید کرد : ضرورت دارد تا انجام فعالیت های مهندسی برای کاهش مخاطرات فروریزش ها و فرونشست ها در برنامه شهرداری تهران و دولت چهاردهم قرار بگیرد .




    مطالب مرتبط

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، شورای عالی شهرسازی و معماری ایران مغایرت اساسی در خصوص احداث تعاونی مسکونی در شهرک شهیدباقری را بررسی کرد و مقرر شد تا ...

    |

    پروژه احداث باغ راه حضرت فاطمه زهرا (س) پس از انتقال خط راه آهن تهران - تبریز به زیرزمین ، با رویکرد کاهش شکاف اجتماعی ، افزایش سرانه فرهنگی ، ورزشی ، اقتصادی و رفاهی مناطق کم برخوردار ۱۷ و ۱۸ شهرداری تهران ، بر روی بام این تونل در محدوده‌ای به طول تقریبی ۹ کیلومتر و کشیدگی شرقی - ...

    |

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، رییس مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی در بازدید از زیرساخت‌ها و پروژه‌های متنوع ساختمانی و ابنیه فنی سازمان منطقه ...

    |

    خاطرنشان می‌گردد حضور در این وبینار تخصصی رایگان است و به شرکت کنندگان گواهی الکترونیکی الکترونیکی حضور اعطاء خواهد شد .

    |

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، رییس مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی گفت : برای صنعتی سازی باید یک مدل اقتصادی پیدا کنیم زیرا سرعت نظام بانکی پاسخگوی ...

    |

    نظرات کاربران