در حال بارگذاری ...
  • برگزاری اولین نشست هم‌اندیشی راهکارهای عملیاتی نمودن نوسازی مسکن در بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، اولین نشست هم‌اندیشی "راهکارهای عملیاتی نمودن نوسازی مسکن در بافت‌های فرسوده و ناکارآمد شهری، موضوع ماده ٥٢ قانون برنامه پنج ساله هفتم پیشرفت جمهوری اسلامی ایران" با موضوع "تبیین بندهای شش‌گانه ماده ٥٢ قانون برنامه هفتم به‌عنوان یک بسته عملیاتی هم پیوند" با حضور رئیس مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی ، معاون وزیر و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ، مدیر گروه عمران مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی ، رئیس دانشکده هنر و معماری دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات ، عضو هـیئت علمی دانشگاه امیرکبیر و نماینده سابق مجلس شورای اسلامی ، تعدادی از اعضای هیئت علمی مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی ، تعدادی از مدیران کل راه و شهرسازی استان‌ها ، سازمان‌های تابعه و ستاد وزارت راه و شهرسازی ، صاحب نظران ، دست اندرکاران و علاقه‌مندان حوزه معماری و شهرسازی در صبح روز چهارشنبه مورخ ١٤٠٣/٧/١١ در محل سالن اجتماعات شرکت بازآفرینی شهری برگزار شد .

    در این نشست تخصصی ابتدا معاون وزیر و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ضمن عرض خیرمقدم به مدعوین و حاضرین در این نشست ، از برگزاری اولین نشست تخصصی در زمینه بازآفرینی شهری در راستای مصوبات موضوع ماده ٥٢ قانون برنامه پنجساله هفتم ، ابراز خوشحالی نمود .

    محمد آیینی با اشاره به وضعیت اقتصادی عموم ساکنین در بافت‌های فرسوده کشور و عدم تمایل بالای سازندگان ، انبوه سازان و شرکت‌های پیمانکار در خصوص بازسازی اینگونه مناطق، خواستار مشارکت جدی و مستمر تمامی دست اندرکاران ، سرمایه گذاران و توسعه‌گران در راستای شکوفایی حوزه بازآفرینی شهری شد .

    وی ابراز امیدواری نمود تا این سلسله نشست های تخصصی در سال جاری ، به ایجاد بستر لازم در این زمینه کمک به‌سزایی نماید .

    سپس عضو هیئت علمی دانشگاه امیرکبیر و نماینده سابق مجلس شورای اسلامی ، به نحوه تصویب ماده ٥٢ قانون برنامه هفتم در کمیسیون های تخصصی و صحن علنی مجلس شورای اسلامی پرداخت . اقبال شاکری با اشاره به ظرفیت‌های قانونی ایجاد شده در قالب ماده ٥٢ قانون برنامه پنج ساله هفتم ، خواستار تغییر و تحول جدی در پهنه بازآفرینی شهری به‌ویژه در کلان شهرهای با مشارکت علمی و اجرایی تمامی نقش آفرینان این حوزه شد .

    مدیر گروه عمران مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، ضمن تشکر از برگزاری این نشست تخصصی، به مطالعات و پژوهش‌های انجام شده حوزه بازآفرینی شهری در مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی پرداخت .

    علی فرنام خواستار مشارکت تمامی مراکز پژوهشی و تحقیقات کاربردی درجهت شناسایی روشهای جدید برای تحول اساسی در حوزه بافت فرسوده و بازآفرینی شهری شد .

    رئیس دانشکده هنر و معماری دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم تحقیقات، به تبیین شرایط مختلف بافت‌های فرسوده در مناطق و استان مختلف کشور پرداخت .

    سعیده زرآبادی با اشاره به تمهیدات دیده شده در قانون جهش تولید مسکن در خصوص بافت‌های فرسوده، موضوع اصلی در این زمینه را، تقدم توانمندسازی اقتصادی و اجتماعی در این زمینه دانست به‌طوری که توجه ویژه به آن را درجهت تدوین برنامه‌های عملیاتی در این زمینه ضروری ارزیابی نمود .

    در پایان رئیس مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی ضمن عرض تبریک و تسلیت ایام شهادت سید مقاومت و سرباز ولایت، حجت الاسلام و المسلمین سیدحسن نصرالله، به فرمایش مقام معظم رهبری (مدظله العالی) در بیانیه گام دوم انقلاب اسلامی مبنی بر تناسب قدرت و اقتدار یک کشور به میزان بهره‌مندی آن از دانش و پژوهش اشاره نمود.

    محمدمهدی حیدری ضمن بهره‌مندی قابل ملاحظه ایران اسلامی از دانش نظامی و سایبری، موفقیت در عملیات حماسی وعده صادق ٢ بر علیه رژیم منحوس صهیونیستی را به حضار تبریک عرض نمود.‌

    وی ضمن اشاره به تکالیف پیش‌بینی شده در ماده ٥٢ قانون برنامه پنجساله هفتم برای مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی، به اقدامات ارزنده این مرکز در خصوص شناسایی ساختمان‌های ناایمن و پرخطر عمومی و دستگاه های اجرایی در کلان شهرها با همکاری وزارت کشور، استانداری‌ها، شهرداری‌ها و ادارات کل راه و شهرسازی استان‌ها اشاره نمود .

    رئیس مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی استفاده از فناوری‌های نوین و صنعتی‌سازی در متحول نمودن مقوله بازآفرینی شهری بسیار راهگشا دانست. وی دانش فنی کشور را در حوزه فناوری‌های نوین ساخت و نیروی مجرب و متخصص مطلوب ارزیابی نمود، لیکن نبود مدل‌های تأمین مالی مؤثر متناسب با صنعتی‌سازی را، حلقه گمشده این فرایند در تسریع و ارتقا کیفیت ساخت‌و‌ساز به ویژه در حوزه بازآفرینی شهری معرفی نمود.




    مطالب مرتبط

    هنگام ارایه آمار از کاهش بافت‌های فرسوده باید به این نکته توجه کرد که ممکن است طی سال‌های اخیر مناطق جدیدی به محدوده‌های هدف بازآفرینی شهری اضافه شده باشد، اما مناطق نوسازی شده هنوز از لیست محلات هدف خارج نشده است . بنابراین به زودی مناطقی که به طور کامل نوسازی شده‌اند از ...

    |

    در سکونتگاه‌های غیررسمی سه نوع پروژه شامل پروژه‌های احداث مسکن بند« ی» ، پروژه‌های عمرانی – اجرایی بازآفرینی و پروژه‌های توانمندسازی و در بافت‌های فرسوده نیز پروژه‌های محرک توسعه در دست انجام است . پروژه شهرک جوانان و اراضی اسدگولی از جمله پروژه‌های جابه‌جایی ساکنان ...

    |

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، وبینار آشنایی با مدیریت مصرف و تفکیک فرعی انرژی چهارشنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۳ ساعت ۱۴ الی ۱۶ در مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی ...

    |

    این پروژه‌ها در محورهای مختلفی شامل احداث و ارتقا شبکه زیرساختی ، ارتقا وضعیت اجتماعی و کاهش آسیب‌های اجتماعی ، احداث و توسعه امکانات و خدمات روبنایی ، بهسازی ، نوسازی ، مرمت و مقاوم‌سازی مسکن و اسکان مجدد ، ارتقا وضعیت اقتصادی و تهیه طرح‌های پیشگیرانه برای جلوگیری از ...

    |

    رئیس مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی خواستار بهره‌مندی از تمامی ظرفیت‌های علمی ، پژوهشی و اجرایی موجود در جهت ارتقا تاب‌آوری سازه‌های فولادی کشور شد و استفاده از فناوری‌های نوین و رعایت کامل آیین‌نامه‌های تخصصی در عرصه ساخت‌وساز کشور به ویژه در پروژه نهضت ملی مسکن ...

    |

    نظرات کاربران