در حال بارگذاری ...
  • تکمیل یک‌هزار پروژه نیمه‌تمام روبنایی و زیربنایی محلات هدف بازآفرینی‌ شهری طی ۳ سال

    در سنوات گذشته در محلات و محدوده‌های ناکارآمد اقدامات مختلف و نسبتا مناسبی توسط دستگاه‌های مدیریت‌شهری انجام شده و به نظر می‌رسد حداقل سرانه‌ها و خدمات زیربنایی و روبنایی و ارتقای وضعیت اجتماعی و اقتصادی محقق شده است .

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران در نوزدهمین جلسه شورای نوسازی مسکن بر برگزاری جشن بازآفرینی در برخی محلات هدف حائز شرایط تا پایان سال تاکید کرد و گفت : در سه سال گذشته نزدیک به یک‌هزار پروژه نیمه تمام در حوزه‌های مختلف روبنایی و زیر بنایی تکمیل شد .

    محمد آیینی در نوزدهمین جلسه شورای نوسازی مسکن که در آن شهرداران و مدیران ادارات کل راه و شهرسازی استان‌ها به شکل وبیناری حضور داشتند ؛ بر برگزاری جشن بازآفرینی در برخی محلات هدف حایز شرایط تا پایان سال تاکید کرد .

    در این جلسه محمد آیینی با اشاره به اینکه ۷۲۰ شهرداری کشور با مباحث بازآفرینی شهری مرتبط هستند ، عنوان کرد : ظرفیت‌های مناسبی در برنامه هفتم پیشرفت کشور دیده شده است و اجرای تکالیف برنامه هفتم با نگاه به اسناد بالادستی برای حل این معضل کافی خواهد بود و روند بازآفرینی شتاب بیشتری خواهد گرفت .

    مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران دو شاخص مهم که در برنامه هفتم برای بازآفرینی شهری در نظر گرفته شده است را کاهش سالانه ۴ درصد از سطح بافت‌های فرسوده و نیز  ساخت سالانه ۱۰۰ هزار واحد مسکونی برشمرد و افزود : از این پس تمام فعالیت‌های شرکت حول رسیدن به این دو مهم با حضور همه بازیگران این عرصه و اعضای ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار انجام خواهد شد و از مدیران کل استان‌ها می‌خواهم تا ستادهای بازآفرینی استان و شهرستان را به طور مرتب برگزار کنند ما نیز در سطح ملی با قوت این موضوع را پیگیری خواهیم کرد .

    آیینی با اشاره به این که یکی دیگر از راهبردهای شرکت بازآفرینی شهری ایران، محرومیت زدایی است ، تصریح کرد : یکی از بدترین چهره‌های محرومیت و مشکلات رایج در محلات فرسوده و ناکارآمد شهری ، کیفیت پایین معابر و خاکی بودن بسیاری از کوچه‌ها در محلات هدف است که اکنون با قیر تخصیصی شرکت بازآفرینی شهری ایران کار بهسازی وآسفالت معابر خاکی در ۳۹۰ شهر تحت عنوان «پویش بهسازی و آسفالت معابر خاکی محلات هدف» در دست انجام است. همچنین در عرض سه سال گذشته قریب به هزار پروژه نیمه تمام در حوزه‌های مختلف روبنایی و زیر بنایی تکمیل شد .

    وی با اشاره به این که حوزه بازآفرینی شهری نه تنها تهدید نبوده بلکه یک فرصت و راه حل است ، ادامه داد : در حوزه آموزش نیز تاکنون هزاران نفر آموزش دیده‌اند اما این تعداد باید افزایش یابد و با تشکیل حلقه‌های میانی ساکنان محلات هدف را پای کار بیاوریم به گونه‌ای که حتی پایش پروژه‌ها توسط مردم انجام شود .

    آیینی با اشاره به اتخاذ رویکرد« انسجام در مدیریت شهری» بر خروج محلاتی که بیش از ۵۰ درصد بازآفرینی شده‌اند از محدوده بافت‌های فرسوده تاکید کرد و گفت: از سال ۷۹ که کار بازآفرینی شهری به شکل رسمی آغاز شد تا کنون محلات بسیاری نوسازی شده و دیگر مشمول شرایط بافت‌های ناکارآمد شهری نمی‌شوند . اما همچنان در محدوده این بافت‌ها قرار دارند که نیاز است بر اساس برنامه هفتم سالانه ۷ هزار هکتار به صورت نسبی یا مطلق از بافت خارج شوند. این بدان معناست که در نیمه دوم سال جاری باید نیمی از محلات هدف بازآفرینی از بافت خارج شوند و برای آن‌ها جشن بازآفرینی شهری گرفته شود .

    شیوه‌نامه پایش و خروج محلات هدف بازآفرینی شهری از چرخه محرومیت و ناکارآمدی

    در ادامه جلسه محمدمهدی نوروزیان سرپرست دفتر راهبری و هدایت طرح‌های بازآفرینی شرکت بازآفرینی شهری ایران در خصوص شیوه‌نامه پایش و خروج محلات هدف بازآفرینی شهری از چرخه محرومیت و ناکارآمدی توضیحاتی ارایه کرد و گفت : در سنوات گذشته در محلات و محدوده‌های ناکارآمد اقدامات مختلف و نسبتا مناسبی توسط دستگاه‌های مدیریت‌شهری انجام شده و به نظر می‌رسد حداقل سرانه‌ها و خدمات زیربنایی و روبنایی و ارتقای وضعیت اجتماعی و اقتصادی محقق شده است .

    وی افزود : تاکنون پایش مناسب و نظام‌مندی در زمینه اینکه این اقدامات چقدر منجر به ارتقای محدوده‌ها و محلات مورد نظر شد ، انجام نشده است . بنابراین شناسایی بافت‌های ارتقا یافته‌ به سطح متوسط شهری و نیز اتخاذ سیاست‌های تشویقی و حمایتی مناسب برای انگیزه‌بخشی به مدیریت شهری در جهت رصد و پایش میزان ارتقای محدوده‌ها و محلات ناکارآمد شهری ؛ نیازمند تدوین و اتخاذ راهبرد مناسب و ارایه سیاست‌های اجرایی مشخص است .

    نوروزیان سازماندهی شناسایی محله و محدوده‌های ناکارآمد شهری و پیشگیری از تحمیل بار اضافی به دولت و شهرداری‌ها، شناسایی محله و محدوده‌های ارتقاء یافته در سطح متوسط شهری و برنامه‌ریزی برای خروج آنها از چرخه محرومیت و ناکارآمدی ، برنامه‌ریزی برای تثبیت و افزایش نقش و جایگاه محلات ارتقا یافته در فرایند توسعه شهری و منطقه‌ای  و اتخاذ سیاست‌های اجرایی مناسب (هدایتی ، حمایتی و تشویقی) برای شتاب بخشی به فرایند خروج محلات بازآفرینی شهری از ناکارآمدی (ارتقا به سطح متوسط شهری) را از جمله اهداف خروج محلات از بافت‌های فرسوده برشمرد .




    مطالب مرتبط

    جهت تسریع در نوسازی بافت‌های فرسوده هوشمندسازی در فرآیند بازآفرینی را در دستور کار قرار دادیم و در این راستا با همکاری سازمان برنامه و بودجه کشور و مشارکت سایر ذی‌نفعان طرح ایجاد پنجره واحد بازآفرینی شهری را مطرح کردیم و پیش‌بینی بر این است با راه‌اندازی این پنجره واحد ...

    |

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ،‌ تفاهم‌نامه همکاری مشترک شرکت بازآفرینی شهری ایران و شورای عالی استان‌ها در جلسه شورای نوسازی مسکن شرکت بازآفرینی ...

    |

    با توجه به اعتبارات تخصیصی ، امکان پرداخت ۶۵۰ میلیارد تومان وام به متقاضیان وجود داشت که ۳ هزار و ۸۰۰ واحد مسکونی را شامل می‌شود . خوشبختانه درصد جذب مبلغ تخصیصی تا پایان سال ۱۴۰۱ بیش از ۹۰ درصد بوده و بالاترین میزان جذب متعلق به استان تهران است .

    |

    شهرهایی که مصوبه ۱۹ بندی بسته تشویقی را اجرا نکرده‌اند با توجه به فرصت پیش آمده و همکاری معاونت شهرسازی و معماری نسبت به جهت اجرایی کردن مصوبه و در نهایت بومی سازی مصوبه تشویقی کالبدی اقدام کنند .

    |

    نظرات کاربران