در حال بارگذاری ...
  • اعلام مصوبات چهل و دومین جلسه ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار

    مقرر شد با همکاری مشترک دبیرخانه ستاد ملی بازآفرینی و بانک مسکن ترتیبی اتخاذ شود که مدیران عامل بانک‌های مسکن در سطح استان‌ها در جلسات ستادهای استانی مشارکت فعال داشته باشند . دبیرخانه ستاد ملی اهمیت این موضوع را به ستادهای استانی اعلام نماید .

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، مصوبات چهل و دومین جلسه از ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار با محوریت ارائه گزارش تفصیلی بانک مسکن در خصوص تعاونی‌های مسکن و تسهیلات نوسازی مسکن طی ۷ بند اعلام شد .

    چهل و دومین جلسه ستاد ملی بازآفرینی به ریاست عباس آخوندی وزیر و شهرسازی و دبیری هوشنگ عشایری مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران و با حضور اعضای محترم ستاد برگزار شد .

    در ابتدای جلسه عشایری ضمن عرض خیر مقدم و خوش آمدگویی دستور کار جلسه را اعلام کرده و در ادامه گزارش تفصیلی بانک مسکن در خصوص تعاونی‌های مسکن و تسهیلات نوسازی مسکن توسط ابوالقاسم رحیمی انارکی مدیرعامل بانک مسکن ارائه شد .

    وزیر راه و شهرسازی در چهل و دومین جلسه ستاد ملی بازآفرینی یکی از اقدامات لازم در زمینه استفاده از تسهیلات مسکن را پیگیری بحث سنددار کردن منازل مسکونی قولنامه‌ای واقع در بافت‌های ناکارآمد شهری برشمردند .

    وزیر راه و شهرسازی در خصوص بحث تعاونی‌های مسکن متذکر شدند که تعاونی‌های مسکن در ایران از تعریف صحیحی برخوردار نیست و این تعاونی‌ها در اصل می‌بایست تعاونی‌های ساماندهی مصرف مسکن باشند بجای تعاونی تولید مسکن و نام تعاونی تولید مسکن را به تعاونی سرمایه‌گذاری مسکن و یا تعاونی تأمین مسکن تغییر دهیم .

    وی همچنین تأکید کرد که می‌بایست الزامات قانونی اتخاذ شود تا تعاونی‌ها اجازه ورود به بحث ساخت و ساز را نداشته باشند .

    در پایان پس از اظهار نظر اعضاء ستاد ، موارد مطرح ‌شده در قالب مصوبات ذیل جمع‌بندی شد :

    مصوبات جلسه :

    ۱) با توجه به جلسه برگزار شده در دبیرخانه ستاد ملی بازآفرینی شهری با نمایندگان دستگاه‌های اجرایی در خصوص بررسی و تأیید درخواست‌های استان خوزستان، مصوبات مذکور به تصویب اعضاء ستاد ملی رسید .

    ۲) مقرر شد با همکاری مشترک دبیرخانه ستاد ملی بازآفرینی و بانک مسکن ترتیبی اتخاذ شود که مدیران عامل بانک‌های مسکن در سطح استان‌ها در جلسات ستادهای استانی مشارکت فعال داشته باشند . دبیرخانه ستاد ملی اهمیت این موضوع را به ستادهای استانی اعلام نماید .

    ۳) مقرر شد طی نامه‌ای به ریاست محترم جمهور با امضاء وزیر راه و شهرسازی در خصوص عدم تخصیص یارانه سود تسهیلات توسط سازمان مدیریت و برنامه ریزی  به بانک‌های عامل به عنوان سهم دولت به متقاضیانی که از تسهیلات نوسازی مسکن در بافت‌های هدف بازآفرینی شهری با نرخ مصوب شورای پول و اعتبار استفاده کرده‌اند گزارش لازم ارائه شود .

    ۴) مقرر شد با همکاری مشترک سازمان ملی زمین و مسکن و شرکت بازآفرینی شهری ایران برنامه عملیاتی مدونی در کلیه استان‌ها در جهت صدور اسناد مالکیت در سکونتگاه‌های غیررسمی تهیه و اجرایی شود .

    ۵) مقرر شد سازمان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران نسبت به فعال سازی مراکز صدا و سیمای استان‌ها در خصوص تهیه و پخش برنامه‌های اطلاع رسانی و استفاده از تسهیلات نوسازی مسکن در بافت‌های ناکارآمد شهری اقدام نماید .

    ۶) مقرر شد مدل‌های تشویقی شهرداری تهران در بافت‌های ناکارآمد شهری در ستاد ملی ارائه و نتایج آن جهت بهره‌برداری سایر شهرداری‌های کشور در اختیار ستادهای استانی قرار گیرد .

    ۷) مصوب شد جلسه‌ای مشترک با حضور نمایندگان معاونت تعاون وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی ، بانک مسکن و شرکت بازآفرینی شهری ایران در خصوص نحوه فعالیت تعاونی‌های مسکن برگزار و نتیجه در جلسات آتی ستاد ملی ارائه شود .




    مطالب مرتبط

    راهکار رفع معضل این مناطق ، جلوگیری از مهاجرت نیست، چراکه مهاجرت همواره وجود داشته و نمی‌توان کسی را مجبور کرد در جایی که تمایل ندارد ، زندگی کند . راهکار این معضل مدیریت و کنترل آن است که در دهه‌های گذشته این کار انجام نشده است و امروز شاهد گسترش محلات کم‌برخورداریم .

    |

    با توجه به اعتبارات تخصیصی ، امکان پرداخت ۶۵۰ میلیارد تومان وام به متقاضیان وجود داشت که ۳ هزار و ۸۰۰ واحد مسکونی را شامل می‌شود . خوشبختانه درصد جذب مبلغ تخصیصی تا پایان سال ۱۴۰۱ بیش از ۹۰ درصد بوده و بالاترین میزان جذب متعلق به استان تهران است .

    |

    در حال حاضر ۷۴ هزار هکتار بافت فرسوده (بافت میانی) ، ۵۹ هزار سکونتگاه غیررسمی و حاشیه‌ای و ۳۲ هزار بافت فرسوده تاریخی در کشور شناسایی شده است .

    |

    قرار است امسال به شکل سازمان یافته حلقه‌های میانی را شناسایی کرده و به آن‌ها آموزش‌های لازم داده شود تا بتوانند به عنوان پلی میان ساکنان بافت‌های فرسوده و سرمایه‌گذاران عمل کرده و آن‌ها را به نوسازی تشویق کنند .

    |

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، مدیرکل دفتر ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار ، پیگیری تحقق مصوبات ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار در دولت سیزدهم را از جمله ...

    |

    نظرات کاربران