در حال بارگذاری ...
  • لزوم ایجاد جریان جدید در حوزه ساخت‌و‌ساز با محوریت بخش خصوصی

    دولت و نظام تصمیم‌گیری کشور به دنبال تقویت صنعت گردشگری هستند . سهم  ۷.۵ درصدی گردشگری در اقتصاد ایران عدد بسیار خوبی است . اگرچه برخی کارشناسان این عدد را ۲ تا ۳ درصد عنوان کرده‌اند . اما من هنوز موفق به شناسایی شاخص سهم گردشگری در اقتصاد ایران نشده‌ام که سرانجام آن را پیدا خواهم کرد .

    به گزارش پرتال جامع بازآفرینی شهری ، معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه «کیفیت مورد نظر شورای‌عالی معماری و شهرسازی در پروژه سرزمین ایرانیان مورد توجه قرار دارد» گفت : باید جریان جدیدی با محوریت بخش خصوصی ایجاد شود .

    شامگاه پنجم تیرماه اختتامیه نمایشگاه معرفی نفرات برتر مسابقه بین المللی طراحی مجتمع‌های بین‌راهی با حضور محمدسعید ایزدی معاون وزیر راه و شهرسازی ، اکبر ترکان مشاور رئیس جمهوری ، داود کشاورزیان رئیس سابق سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای ، سید حسین هاشمی استان‌دار تهران ، مهدی زندیه وکیلی معاون عمرانی استان‌دار مرکزی و جمعی از میدران بانک گردشگری و شرکت آیلند در مجتمع فرهنگی آسمان برگزار شد .

    محمدسعید ایزدی معاون معماری و شهرسازی وزیر راه و شهرسازی در ابتدای این مراسم علت اصلی حضور خود در مراسم طراحی مجتمع‌های خدماتی-رفاهی بین‌ راهی را انتخاب برترین‌های حرفه معماری کشور عنوان کرد و گفت : به عنوان رئیس شورای عالی معماری و شهرسازی کشور دیدن این مراسم از نزدیک برای من از جذابت بالایی برخوردار است . از زمان مطرح شدن طرح سرزمین ایرانیان در شورای عالی معماری و شهرسازی ، این طرح پیشرفت چشم‌گیری داشته و با توجه به تاکید این شورا بر کیفیت پروژه‌ها، خوشبختانه این مقوله مورد توجه قرار گرفته است .   

    تاکید بر نقش حمایتی دولت در برابر بخش خصوصی 

    معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه «باید جریان جدیدی در این حوزه با محوریت بخش خصوصی ایجاد شود» گفت : دولت به عنوان تسهیل گر و حامی بخش خصصی باید موانع موجود بر سر راه آن‌ها رفع کند .

    ایزدی ضمن تشکر از اکبر ترکان مشاور رئیس جمهوری به منظور حمایت از این پروژه تاکید کرد : دولت و حرفه باید دست در دست هم دهند از این دانش حمایت کنند تا شاهد خلق فضایی درخور شان مردم ایران باشیم .

    در ادامه این مراسم اکبر ترکان مشاور رئیس جمهوری اظهار داشت : دولت و نظام تصمیم‌گیری کشور به دنبال تقویت صنعت گردشگری هستند . سهم  ۷.۵ درصدی گردشگری در اقتصاد ایران عدد بسیار خوبی است . اگرچه برخی کارشناسان این عدد را ۲ تا ۳ درصد عنوان کرده‌اند . اما من هنوز موفق به شناسایی شاخص سهم گردشگری در اقتصاد ایران نشده‌ام که سرانجام آن را پیدا خواهم کرد .   

    باید سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های گردشگری افزایش یابد    

    مشاور رئیس جمهوری تصریح کرد : برای افزایش سهم گردشگری در اقتصاد ایران باید سرمایه‌گذاری‌های لازم در زیرساخت‌های گردشگری افزایش یابد که نمونه آن را می‌توان در کشورهای ترکیه ، امارات متحده عربی ، جنوب اسپانیا و ایتالیا مشاهده کرد .

    ترکان با تاکید بر اینکه بدون سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های گردشگری نمی‌توان به سهم قابل توجه این حوزه در اقتصاد کشور دست یافت ، گفت : اگرچه پروژه سرزمین ایرانیان در صنعت گردشگری نقش ایفا می‌کند اما نقش کوچکی دارد ، لذا باید صدها پروژه مانند سرزمین ایرانیان راه‌اندازی شود تا شاهد افزایش سهم گردشگری در اقتصاد کشور بود . تمامی کشورهای موفق در صنعت گردشگری از صنعت هوانوردی غیر نظامی پیشرفته‌ای برخوردارند . اگرچه صنعت گردشگری داری بانک مخصوص خود است و این بانک عمده سهام  پروژه سرزمین ایرانیان را در اختیار دارد اما پرتفوی آن سرمایه چندانی بر سرمایه‌گذاری در زمینه توسعه گردشگری وجود ندارد .

    مجتمع‌های خدماتی-رفاهی به ارتقا ایمنی راه‌ها کمک می‌کند

    در ادامه داود کشاورزیان معاون سابق وزیر راه و شهرسازی مجتمع های خدماتی-رفاهی را یکی از اجزای معماری راه ها دانست و گفت : این مجتمع‌ها نیاز کاربران و مسافران جاده را تامین و به ارتقای ایمنی جاده ها کمک می‌کنند .

    رئیس سابق سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای با بیان اینکه مجتمع‌های خدماتی-رفاهی به ارتقای ایمنی راه‌ها کمک می‌کند ، گفت :‌ در حال حاضر حدود ۶۰۰ مجتمع خدماتی-رفاهی در دست بهره‌برداری و به همین تعداد مجتمع در دست ساخت وجود دارد .

    سر انجام در مسابقه بین المللی طراحی مجتمع‌های بین‌راهی به ترتیب علیرضا شرافتی از دفتر معماری ارش رتبه اول ، حمیدرضا گذریان و مهدی رسولی به صورت مشترک با هومن دیبازاده از شرکت هوبا دیزاین رتبه دوم و جیان‌لوپا هولفو از ایتالیا رتبه سوم را به دست آوردند .   




    مطالب مرتبط

    توسعه شهری و اجرای طرح‌های مسکن در محلات هدف بازآفرینی شهری در شهرستان پیرانشهر از مسائل مورد توجه بوده که با جدیت دنبال می‌شود .

    |

    شهرک ۲۰۵ هکتاری نهضت ملی مسکن سمنان با مصوبه شورای عالی معماری و شهرسازی در راستای قانون جهش تولید مسکن به‌منظور تأمین زمین جهت ساخت مسکن در طرح نهضت ملی به محدوده شهر الحاق و در محدوده پل جهاد تا پل شهید ترحمی دانشگاه سمنان قرار دارد .

    |

    نظرات کاربران