در حال بارگذاری ...
  • جزئیات پنج پیشنهاد راهبردی برای مشارکت واقعی مردم در حوزه شهرسازی

    معتقدم باید وزارت راه و شهرسازی تبدیل به مکانی شود که تمامی مردم و شهروندان به آن متوسل شوند و برای تحقق خواست‌های قانونی و به حق خود در زمینه شهرسازی مطالبات خود را از این مرجع و شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران ، مطالبه کنند .

    به گزارش پرتال جامع بازآفرینی شهری ، رئیس موسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی در نشستی با صاحبنظران عرصه شهرسازی کشور و به دعوت معاونت معماری و شهرسازی ، جزئیات پنج پیشنهاد راهبردی را برای ارتقای نقش تشکل‌های مردم‌نهاد به منظور مشارکت‌های واقعی را در حوزه شهرسازی تشریح کرد و پیشنهاد راه‌اندازی سامانه ثبت تخلفات طرح جامع را ارائه کرد .

    حسین ایمانی جاجرمی صاحبنظر عرصه علوم اجتماعی کشور و رئیس موسسه مطالعات و تحقیقات اجتماعی در نشست بررسی نقش ، جایگاه و جایگاه تشکل‌های مردم نهاد و مشارکت عمومی در تحقق طرح های جامع ، با تاکید بر این مطلب که باید مشارکت مردمی به معنای واقعی آن اتفاق بیفتد و مبنای آن صداقت باشد ، جزئیات پنچ پیشنهاد راهبردی را در این رابطه تشریح کرد .

    ایمانی‌جاجرمی در بیان جزئیات پنج پیشنهاد راهبردی برای مشارکت واقعی مردم در حوزه شهرسازی ، گفت : تقویت جایگاه شوراهای اسلامی شهر و روستا در برابر دستگاه های اجرایی ، تمرکز مدیریت مساله آموزش های شهروندی در یک سازمان یا وزارتخانه مشخص ، عضویت رئیس سازمان صدا و سیما در شورای عالی شهرسازی و معماری ، محدود کردن اختیارات کمیسیون ماده ۵ در تغییر طرح های تفصیلی ، محدود کردن اختیارات کمیسیون ماده ۱۰۰ در بخشودگی تخلفات ساختمانی و تغییر در آیین نامه نحوه بررسی و تصویب طرح های توسعه و عمران ، پنج پیشنهادی است که برای تشویق به مشارکت مردمی در حوزه شهرسازی مدنظر است .

    این استاد دانشگاه همچنین در بیان پیشنهادات اجرایی برای مراحل چهارگانه طرح های توسعه شهری در بخش های طراحی ، تصویب ، اجرا و نظارت نیز پیشنهاداتی را مطرح کرد . پیشنهادات اجرایی برای مرحله طراحی که مرحله اول طرح‌های توسعه شهری است شاملِ استانداردسازی مطالعات اجتماعی و فرهنگی موردنیاز برای طرح‌ ها ، نمایش و عرضه عمومی طرح‌ها در سطح شهر ، اعلام عمومی طرح‌ها از طریق رسانه‌ها ، راه‌اندازی کانال و صفحه ویژه در شبکه های مجازی ، برگزاری جلسات بحث و بررسی طرح های جامع با هیات رئیسه و اعضای اتاق اصناف شهر و همچنین برگزاری جلسات بحث و بررسی طرح‌های جامع با سازمان‌های مردم‌نهاد با هماهنگی فرمانداری است .

    ایمانی‌جاجرمی در بخش تصویب که دومین مرحله از مراحل چهارگانه طرح‌های توسعه شهری است ، تاسیس شورای محلات ، برگزاری همه‌پرسی عمومی پیرامون جهت‌گیری و نقش غالب و چشم‌انداز شهر ، ارسال طرح برای سازمان‌های مردم‌نهاد با هماهنگی و نظارت فرمانداری‌ها و همچنین ارسال طرح برای اتاق اصناف جهت جلب مشارکت بخش خصوصی به عنوان یکی از ارکان چهارگانه مدیریت شهری را از پیشنهادات بخش تصویب طرح‌های توسعه شهری برشمرد . انتشار اوراق مشارکت مالی در طرح های جامع ، استفاده از ظرفیت‌های موسسات خیریه در تامین مالی طرح‌های جامع و تغییر در نحوه دریافت آبونمان‌های شهری را در بخش اجرا از پیشنهادات اجرایی برای طرح‌های توسعه شهری است .

    به گفته ایمانی جاجرمی ، راه اندازی سامانه ۲۴ ساعته ثبت تخلفات طرح جامع ، برگزاری کارگاه‌های آموزشی برای سازمان های مردم نهاد ، نصب طرح های تفصیلی در محلات و ملزم نمودن کمیسیون‌ ماده ۵ به کسب تایید مردم در حوزه بلافصل طرح ها در بخش نظارت از مرحله چهارم مراحل چهارگانه طرح های توسعه شهری از پیشنهاداتی است که می‌تواند مورد نظر تصمیم سازان باشد . اطلاعات عمومی و اطلاعاتی که برای همه است از جمله طرح‌های تسعه و عمران (طرح‌های جامع) نباید تبدیل به رانت شود بلکه باید به صورت شفاف و با اطلاع رسانی به اطلاع عموم برسد .

    ایمانی جاجرمی تصریح کرد : معتقدم باید وزارت راه و شهرسازی تبدیل به مکانی شود که تمامی مردم و شهروندان به آن متوسل شوند و برای تحقق خواست‌های قانونی و به حق خود در زمینه شهرسازی مطالبات خود را از این مرجع و شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران ، مطالبه کنند . آنچه ما در نظر داریم و پیشنهاد راه‌اندازی آن را داریم شهرداری محله است . معتقدم اگر به دنبال تحقق مشارکت مردمی هستیم باید به مردم محلات توجه ویژه داشته باشیم و آن‌ها را به صورت واقعی در سیاستگذاری‌ها مشارکت دهیم .  

    وی ادامه داد : مساله‌ای که هم‌اکنون مطرح است و شاید مانعی در راه تحقق برخی از خواست‌های به حق به شمار می‌رود ، مباحث سیاسی - حکومتی است که در بحث مشارکت عمومی طرح است . اگر ساختار سیاسی ، اعتقادی به مشارکت و شهروند مداری نداشته باشد مشارکت ابتر می‌شود . به همین دلیل باید تلاش شود تا مشارکت واقعی محقق شود . متاسفانه تجربه‌های خوبی از مشارکت عمومی در کشور وجود ندارد و بیشتر تجربه‌هایی نیز که وجود دارند از نوع فریب‌کاری مشارکتی بوده است .

    وی در بیان برخی از اصلاحات ، توضیح داد : تبدیل طرح های توسعه و عمران به مطالبات مردمی ، خواناکردن طرح‌ها و از بین بردن دیوار بی اعتمادی بین مردم و مسئولان ، ذی نفع کردن مردم در منافع طرح ها ، تبدیل طرح های توسعه و عمران به حقوق ، توانمندسازی شهری از جمله اقداماتی است که باید در دستور کار قرار گیرد، اگر معتقدیم که باید مشارکت واقعی رخ دهد .




    مطالب مرتبط

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی اعلام کرد : مطالعات تعیین حریم گسل های شهر ارومیه به سرپرستی رییس بخش زلزله آن مرکز به ...

    |

    بافت‌های فرسوده شهری به عنوان عرصه و بستری مناسب برای تولید مسکن به شمار می‌روند، چراکه دارای زیرساخت‌های لازم و کافی برای توسعه ساخت‌وساز هستند .

    |

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در مکاتبه با استاندار چهارمحال و بختیاری با مکانیابی کنونی احداث شهرک آلونی به ...

    |

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در مکاتبه با شهردار و رییس شورای شهر تهران از موافقت مشروط با افزایش تراکم پروژه ...

    |

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، دبیر شورای‌عالی شهرسازی و معماری ایران در مکاتبه با استانداران تمامی استان و رییس سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های ...

    |

    نظرات کاربران