در حال بارگذاری ...
  • تداخل بین بافت‌ تاریخی و ناکارآمد از موانع اصلی در اجرای طرح بازآفرینی

    اگر شهرها پس از ممنوعیت افزایش حریم آن‌ها در شورای عالی معماری و شهرسازی گسترش پیدا نکرده و این موضوع بیشتر مورد توجه قرار می‌گرفت تا کنون تمام این مناطق باید بازآفرینی شده و دارای چنین وضعیتی در سطح کشور نبودند .

    به گزارش پرتال جامع بازآفرینی شهری ، استاندار قزوین در چهل و هشتمین جلسه ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار با بیان اینکه از آغاز حکومت صفویان مهاجرت‌های گسترده‌ای با دلایل مختلف اقتصادی ، خشکسالی و ... در استان اتفاق افتاده است گفت : متأسفانه بسیاری از شهرهای ما در کشور تنها اسم شهر را یدک کشیده و در واقعیت با خصوصیات شرایط روستایی در این مناطق زندگی می‌کنند .

    عبدالمحمد زاهدی در ادامه تداخل بین بافت‌های تاریخی و ناکارآمد را یکی از موانع اصلی پروژه‌های بازآفرینی دانست و گفت : بدون شک تا زمانی که سکونت در نواحی ناکارآمد اقتصادی نشود ساکنان آن ها دچار مشکل شده  و این نواحی همچنان همانند یک ویرانه باقی خواهند ماند . متأسفانه اگر شهرها پس از ممنوعیت افزایش حریم آن‌ها در شورای عالی معماری و شهرسازی گسترش پیدا نکرده و این موضوع بیشتر مورد توجه قرار می‌گرفت تا کنون تمام این مناطق باید بازآفرینی شده و دارای چنین وضعیتی در سطح کشور نبودند .

    استاندار قزوین با بیان اینکه بهتر است وضعیت تعاونی‌ها در فرآیند بازآفرینی مشخص شود گفت : قطعا باید در این دوره به بازنگری محدوده قانونی شهرها پرداخته و از گسترش روز افزون حریم آن‌ها جلوگیری کنیم چراکه در صورت تداوم این شرایط بافت‌های ناکارامد موجود در کشور هرگز بازآفرینی نخواهند شد .

    زاهدی مجموعه دولت‌خانه قزوین را یکی از جذاب‌ترین مناطق برای استفاده گردشگری خارجی و داخلی در استان دانست و گفت : انتظار می‌رود مسیر تملک و بازسازی این مجموعه روشن شده و ارتباط روزانه مردم با بافت‌های تاریخی همواره حفظ شود چرا که این اقدام هویت مردم را به آن‌ها باز خواهد گرداند .

    ضرورت توجه به زلزله‌پذیری قزوین در تهیه طرح توسعه‌ای شهری

    محمد شکرچی‌زاده رئیس مرکز تحقیقات راه ، مسکن و شهرسازی نیز با حضور در این جلسه اعلام کرد : با توجه به شرایط ویژه استان قزوین باید انسجام و وحدت قابل توجهی در تهیه طرح‌های توسعه‌ای استان با محوریت گردشگری به کار گرفته شده و مورد توجه قرار گیرد .

    شکرچی‌زاده در ادامه با بیان اینکه قزوین از لحاظ خطرپذیری زلزله بسیار حساس است گفت : تاکنون زلزله‌های بسیار شدیدی با خسارت های بالا در این منطقه اتفاق افتاده که باید در تهیه طرح جدید توسعه ای شهر مورد توجه قرار گیرد . قزوین به عنوان یکی از استان‌های معین تهران در زمان زلزله به شمار می‌رود که نکته مهمی به شمار رفته و باید در طرح جدید در نظر گرفته شود .




    مطالب مرتبط

    به گزارش پرتال بازآفرینی شهری ، فرایند نوسازی ۲۸۵ هزار واحد مسکونی در بافت‌های فرسوده و بهره برداری از ۱۰۲ هزار واحد، اجرای بسته تشویقی نوسازی و شهرسازی ...

    |

    انتظار داریم طی دو ماه آینده ، شهرهای باقیمانده نیز بسته تشویقی را اجرا کنند . البته تلاش بر این است تا استان‌ها به سمت بومی‌گرایی رفته و با همکاری شهرداری‌ها بسته تشویقی متناسب با شرایط شهر خود را در کمیسیون ماده پنج به تصویب برسانند .

    |

    نظرات کاربران